«З цієї точки зору Україна однозначно зацікавлена в реалізації проекту Nabuccо, оскільки постачання за ним будуть балансувати нерозумні апетити газових монополістів та їхніх картелів, що буде ставити у виграшне становище саме традиційні маршрути - через Україну і Словаччину», - зазначив він.
За словами експерта, «Газпром», звичайно, може домогтися від Російської держави скасування експортного мита на газ, що транспортується по «Північному» і «Південному потоку», проте цього буде недостатньо: навіть у випадку скасування експортного мита транспортний тариф буде вищим, ніж при транспортуванні газу до Європи через українську ГТС або газопровід Ямал-Європа.
«Цим і пояснюється підвищений інтерес «Газпрому» до газотранспортних систем Білорусі та України, - говорить М.Гончар. - Вони теж необхідні для створення транснаціональної системи маніпулювання постачанням».
На його думку, в цьому сенсі Nabuccо корисний для України, оскільки буде змушувати постачальника газу вибирати найбільш економні маршрути транспортування. А найбільш економічні як раз ті, які будуть проходити по вже існуючій системі газопроводів.
М.Гончар підкреслив, що ЄС не повинен допускати потрапляння української ГТС під контроль російського монополіста, оскільки це створить загрозу ескалації цінової політики експорту сибірського газу до Європи.
«Для України і ЄС важливо усвідомити ще одну проблему, про яку мало говорять, зводячи її лише до безсумнівно важливого, але не вичерпного питання відсутності гарантій обсягів транзиту газу з РФ до Європи. Низький рівень транзитного завантаження може призвести до дисфункціональності ГТС України. Недостатність обсягів транзитного газу не дозволить транспортувати газ власного видобутку з районів Харківської, Полтавської та Сумської області по території України, не буде забезпечено і достатній тиск для постачання газу на Словаччину і далі через хаб Баумгартен до країн ЄС. Оперування українським газовим «краном» російським монополістом дасть можливість створювати штучні дефіцити (не провокуючи без потреби газові кризи) для того, щоб самим же їх заповнювати через інший маршрут за вищою ціною», - зазначив експерт.
Детальніше читайте у свіжому номері «ДТ. Україна» в інтерв'ю Алли Єрьоменко з Михайлом Гончаром.