Проєкти, якими опікується Європейський інвестиційний банк, — це та допомога, яку відчуває кожен українець: новенькі трамваї у місті, сучасне вуличне освітлення, ремонт системи водопостачання, утеплена школа. Роками ця фінансова організація співпрацює з Україною і, зважаючи на обставини, роками працюватиме й надалі, адже саме такі проєкти будуть невід’ємною частиною відбудови повоєнної України. ZN.UA поговорило із віцепрезиденткою ЄІБ Терезою Червінською, відповідальною за фінансові операції з Україною, про те, як банк допомагає Україні зараз, яка доля спіткала наші поточні спільні проєкти і, головне, якими будуть наші спільні з ЄІБ проєкти майбутнього.
— Пані Терезо, Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) багато років співпрацює з Україною, маючи тут суттєвий портфель спільних проєктів. Як масштабне вторгнення РФ в Україну вплинуло на їхню реалізацію?
— Російське вторгнення лише зміцнило нашу рішучість підтримувати Україну. Європейський інвестиційний банк, банк Європейського Союзу, був надійним партнером України в мирний час, і ми хочемо залишатися таким самим надійним партнером України зараз, коли країна у стані війни. Війни, яку Україна веде з хоробрістю, доблестю, сміливістю та стійкістю. Статус кандидата на вступ до ЄС ще більше зміцнив нашу підтримку до зростання, економічного та соціального розвитку України. Ми дуже пишаємося тим, що у співпраці з Європейською комісією з 24 лютого ми вже надали Україні на невідкладні потреби понад 1,7 мільярда євро: 668 мільйонів у перші тижні після вторгнення і 1,05 мільярда через кілька місяців.
Проєкти, які ми фінансували в Україні, розділяють долю країни. Деякі з них пошкоджені, деякі зруйновані чи опинилися в окупації росіян. Те, що залишається неушкодженим і незмінним, попри всі руйнування, — це довіра й партнерство між ЄІБ та урядом України, місцевими та регіональними органами влади, державним і приватним секторами. Ми ретельно вибудовували цю довіру протягом 15 років нашої постійної підтримки України, її зростання та розвитку. Я особисто переконалася у силі цієї довіри під час мого нещодавнього візиту до Києва. Це дає мені великий оптимізм щодо майбутнього.
Ми допомогли Україні відновитися після 2014 року і будемо робити це знову, підтримуючи шлях України до повноправного членства в ЄС. Ми вже тісно співпрацюємо з міністерствами та муніципалітетами України для реконструкції того, у чому є гостра потреба: шкіл, лікарень, житла для внутрішньо переміщених осіб, доріг, залізниці тощо.
Міста по всій Україні надсилають пропозиції проєктів із реконструкції в межах нашої «Програми з відновлення України», яку ми втілюємо спільно з Міністерством розвитку громад та територій України та Програмою розвитку Організації Об’єднаних Націй. Ми отримали понад тисячу заявок, і їхня кількість продовжує зростати. Ми плануємо оголосити ще додаткові конкурси на відбір проєктів такого формату. Наприкінці вересня я мала плідну зустріч із міністром Олексієм Чернишовим у Києві, де ми обговорювали майбутні кроки в цьому напрямі. Маю сказати, що я вражена готовністю українського уряду до відновлення країни.
— Не виключено, що у період повоєнного відновлення українські потреби та пріоритети зміняться. Чи буде переглядатися портфель поточних проєктів з огляду на це? Якими можуть бути зміни?
— Пріоритети України змінюються щодня, оскільки змінюється ситуація на передовій. Війна внесла кардинальні зміни у функціонування України. Відбудова критичної інфраструктури, підтримка ключових транспортних зв’язків, надання тимчасового житла внутрішньо переміщеним особам і ремонт громадських будівель, включно зі школами та лікарнями, стали нагальними. Як я вже зазначала, ЄІБ надав більш як 1,7 мільярда євро на підтримку України для задоволення цих потреб.
Наша підтримка також адаптується до ситуації. Зараз ми працюємо з нашими партнерами в Україні, з Team Europe та на міжнародному рівні, щоб визначити найефективніші шляхи надання нових довгострокових кредитів, забезпечення макроекономічної стабільності країни, стабільності місцевої фінансової системи та створення нових фінансових інструментів для відновлення. А також розглядаємо можливість посилення нашої консультативної та технічної підтримки, щоб Україна могла готувати більше проєктів.
Наша сила — у здатності швидко адаптуватися до потреб України. Це все було б неможливо без чудової координації Європейської комісії та уряду України. Наш пріоритет — забезпечити гнучку підтримку, і ми продовжимо співпрацювати з нашими партнерами в Team Europe та урядом, щоб забезпечити цю адаптивність.
— Досвід реалізації спільних проєктів ЄІБ та України не завжди був безхмарним, на жаль, здебільшого з вини української сторони. Якими були основні проблеми та їхні причини? Які висновки нам необхідно зробити, аби покращити реалізацію подібних проєктів у майбутньому?
— Співпраця поліпшується щодня, і ми бачимо постійний прогрес. ЄІБ — це банк, що орієнтується на попит. Ми реагуємо на запити проінвестувати сталі та якісні проєкти — у цьому сенсі ми дуже прості: що більше проєктів Україна представляє, то більше фінансування отримає. Україна вже набула всіх потужностей, аби пропонувати такі проєкти, і це відображалося у зростанні обсягів інвестицій ЄІБ. Уряд України розуміє наші цілі. Це одна з основних причин, чому Україна залучила понад 65% загального обсягу наших кредитів у країнах Східного партнерства.
Наприклад, у мене була дуже плідна зустріч з міністром інфраструктури Олександром Кубраковим у Києві, де ми обговорювали потреби України у сфері транспорту та зв’язку. Мене вразив рівень підготовки та бачення, який виявили міністр і його команда. Протягом кількох хвилин нам представили набір дуже продуманих проєктних пропозицій, які ми з нетерпінням чекаємо на розгляд.
Наприкінці 2021 року наш інвестиційний портфель в Україні досяг приблизно 7,3 мільярда євро. Ми профінансували більш як 50 проєктів по всій країні. Деякі з цих проєктів мають певні проблеми, і ми реагуємо на них разом із нашими партнерами в уряді. От чому ми будемо посилювати консультативну й технічну допомогу країні, щоб Україна могла швидше та краще відбудовуватися. Деякі перешкоди зникнуть, оскільки країна посилює верховенство права та розробляє ефективні інструменти боротьби з корупцією. Прогрес, який Україна продемонструвала протягом останніх років перед війною, обнадійливий. І я знаю, що ми разом із партнерами з Team Europe з великою надією та бажанням прагнемо допомогти та прискорити ці процеси.
Як тільки ми переконаємося, що суспільний інтерес — це єдине, що впливає на формування політики, і як тільки побачимо вагому боротьбу з корупцією, то розширимо можливості для України для швидшого відновлення її економіки та демократії. З моїх зустрічей з урядовцями я бачу, що існує спільне розуміння важливості цих кроків у Києві та Брюсселі.
— Чи видається вам слушною ідея створити в Україні окремий виконавчий орган, який опікуватиметься лише проєктами відновлення України? Які плюси та мінуси такої ініціативи, на вашу думку?
— Очевидно, що Україна повинна очолити й керувати процесом відновлення, звісно, спільно з міжнародними партнерами. Створення ефективної координаційної платформи між урядом України та всіма його двосторонніми та багатосторонніми партнерами, організаціями і міжнародними фінансовими установами, як-от ЄІБ, у процесі підготовки та реалізації Національного плану відновлення буде вирішальним для швидкого та ефективного відновлення.
Підзвітне й прозоре державне фінансове управління фондами відновлення, прозорі та чесні закупівлі матимуть вирішальне значення для швидкого і безперебійного відновлення. Ми вітаємо рішення, які допомагають Україні досягти цих цілей.
— Під час конференції в швейцарському місті Лугано ви анонсували створення трастового фонду ЄС—Україна для розширення пакета підтримки нашої країни. Чому обрано саме формат трастового фонду? Яким чином саме така модель підтримки має прискорити відбудову критичної інфраструктури України?
— Нині ЄІБ працює з Європейською комісією, іншими партнерами в Team Europe та на міжнародному рівні над створенням нового фінансового інструменту, щоб стимулювати відновлення України та водночас прискорити вступ країни до ЄС. Цей інструмент має підтримати Україну у відбудові й створенні розумної та сталої інфраструктури, відновленні економіки й інвестуванні в людський капітал через надання кредитів, гарантій, власного капіталу та технічної допомоги. Все це для підтримки як державного, так і приватного секторів. Ми вважаємо, що це довгострокове стале рішення. Крім того, ми працюємо над пошуком коротко- або середньострокового рішення, щоб допомогти Україні задовольнити її найбільш нагальні інвестиційні потреби, поки це довгострокове рішення не буде впроваджено.
Хоча трастовий фонд був би корисним інструментом, говорити про конкретні правові рішення поки зарано. Нам потрібен час, щоб узгодити деталі у співпраці з Європейською комісією. Однак ми переконані, що підтримка ЄІБ України триватиме безперервно, і ми вже готуємо наступні кроки.
— Трастовий фонд — це додатковий канал підтримки. Про які основні канали наразі йдеться і як вони можуть змінюватися, коли активна фаза бойових дій завершиться?
— Як важливий елемент до моменту створення інструменту довгострокового фінансування для України, ЄІБ також запропонував створити програму кредитування на власний ризик (без зовнішніх гарантій) з обсягом до 1 мільярда євро та можливістю збільшити його з часом. Ця програма підтримуватиме проєкти, спрямовані на вирішення нагальних інвестиційних потреб України, а також матиме спеціальний пакет технічної допомоги. В результаті це доповнить макрофінансову допомогу, яку ЄС планує надати Україні.
Додаткова підтримка ЄІБ може надаватися через перепрофілювання наявних фінансових угод. Це включає уже погоджені домовленості з урядом України. Пакет термінового реагування ЄІБ на підтримку України на суму 1,59 мільярда євро, який розробили у тісній співпраці з Європейською комісією, готовий до виплати. Як я сказала раніше, 500 мільйонів євро вже надані, і ми працюємо над виділенням коштів, що залишилися.
ЄІБ готовий розпочати розширені консультації з українськими партнерами щодо визначення пріоритетних проєктів та інвестиційних програм на 2023 рік, враховуючи потреби країни і конкретні обмеження, пов’язані з реалізацією проєктів.
— Підтримка, яку надають Україні міжнародні фінансові організації, надзвичайна за обсягами. Дякуємо! Втім, і видатки України приголомшливі. Проєкт нашого державного бюджету на наступний рік передбачає майже 1,5 трильйони гривень зовнішнього фінансування, тобто більш як удвічі більше за ті суми, які ми можемо отримати до кінця цього року. Чи є реалістичними ці очікування українського Мінфіну?
— Збитки, завдані інфраструктурі України, і потреби країни колосальні. Оскільки нині в умовах війни загальні потреби у відбудові України невідомі, витрати не тільки охоплюватимуть відновлення фізичних активів, зокрема, інфраструктури, а також мають включати бюджетну підтримку країни. І тут ідеться про сотні мільярдів євро.
Після закінчення війни відбудова України стане глобальним викликом безпрецедентного масштабу, якого не було в Європі з кінця Другої світової війни. Такий масштаб потребує підтримки всієї міжнародної спільноти. Платформа реконструкції має об’єднати під одним дахом підтримку ЄС та ініціативи, запропоновані іншими міжнародними партнерами, фінансовими установами та організаціями.
Ми в ЄІБ готові надати фінансову підтримку та технічну експертизу. А також сподіваємося, що багато інших партнерів зможуть приєднатися. Звісно, нам потрібно більше ресурсів і модель управління цими ресурсами, щоб мати максимально ефективний результат.
— Зазвичай ЄІБ виділяє кошти у вигляді пільгових позик, утім, є і приклади грантової допомоги від банку. З огляду на рівень державного боргу України який вид допомоги є для нас пріоритетним наразі, та чи враховують цей фактор міжнародні фінансові організації, надаючи нам підтримку?
— У ці складні часи ЄІБ постійно співпрацює з нашими партнерами в Team Europe, щоб забезпечити своєчасну, ефективну та гнучку підтримку, яка відповідає потребам українців.
За сприяння Європейської комісії ми надаємо підтримку як член Team Europe. Наші кредити мають дуже тривалі пільгові періоди, вигідні процентні ставки та гнучкі умови виплати. У випадку України вони мають тривалі пільгові періоди, іноді до п’яти років, і графіки погашення, що розтягуються на 15–30 років залежно від особливостей проєкту та ситуації.
Дуже важливою складовою наших кредитів в Україні є технічна допомога, що додається до кредитів. Наприклад, ми використовуємо спеціальні гранти для навчання місцевих співробітників наших клієнтів, надання експертних консультацій із залученням консалтингових компаній, консультантів та експертів або ж надання фінансової підтримки для технічного аналізу проєктів і дослідження ринку. Технічна допомога є чудовим інструментом, аби покращити якість кредитних операцій і посилити їхній вплив на розвиток. Вона також допомагає Україні успішно працювати як країні — кандидату на вступ до ЄС і залучати кошти Євросоюзу, доступні для кандидатів.
У майбутньому Україні знадобиться поєднання фінансових інструментів, включно з грантами та пільговим кредитуванням, що надаються ЄІБ та іншими фінансовими установами. До того ж слід пам’ятати про підтримку банків, які є ключовими фінансовими партнерами для тисяч малих і середніх підприємств по всій Україні, і про надання фінансових рішень для великих приватних підприємств, зокрема експортоорієнтованих. Залежно від індивідуальних потреб і фінансової ситуації різним промоутерам слід пропонувати різні типи фінансових рішень.
— Чи впливатимуть на обсяги західної підтримки такі давні українські біди, як рівень корупції, упередженість судів, непрозорість у прийнятті рішень владою, неефективне адміністрування?
— Україна чітко показала, що хоче будувати своє майбутнє в родині європейських народів, які об’єднані в Європейський Союз. Отримання Україною статусу кандидата в ЄС — чудове досягнення, яке показує, що ЄС та Україна поділяють спільне бачення майбутнього України — вільної, демократичної та прозорої країни з рівними можливостями для всіх. Тепер ЄС, Team Europe та ЄІБ як її частина мають супроводжувати наших українських друзів на шляху до повноправного членства в Європейському Союзі. Цей шлях має багато переваг, але й багато труднощів. Тому що приєднання до Євросоюзу означає дотримання норм і стандартів ЄС, що робить Україну більш привабливою для іноземних інвестицій.
Як я вже зазначала, Україна має прогрес у здійсненні очікуваних реформ, що були зірвані війною. Проте їх потрібно продовжувати. Ключові реформи у сферах боротьби з корупцією, адміністративної спроможності, верховенства права та незалежності судової системи необхідні. Це дуже і дуже важливо не тільки для обсягу підтримки Заходу, а й для українського народу.
— ЄІБ є кліматично орієнтованою організацією. На жаль, воєнні дії поставили руба екологічні проблеми в Україні, яка і раніше не була взірцем екологічної стійкості. Чи плануються якісь окремі проєкти у цьому напрямі, чи все ж він не є першочерговим для України?
— Ви маєте рацію. Лише пів року тому боротьба зі зміною клімату була викликом номер один нашого століття. І цей виклик нікуди не зник, бо це екзистенційна загроза для виживання людства. Надзвичайна кліматична ситуація потребує дій від усіх нас. Як кліматично орієнтований банк, ми в ЄІБ робимо все можливе, щоб виконати свою роль.
Енергоефективність надважлива для розв’язання кліматичної кризи. Це було і залишається пріоритетним напрямом кредитування ЄІБ в Україні. 2020-го ми підписали угоду з Міністерством розвитку громад та територій України про залучення кредиту у розмірі 300 мільйонів євро, щоби покращити енергоефективність будівель комунальної власності. Проєкт спрямований на фінансування тепловідновлення громадських будівель, ремонт пошкоджених війною та адаптацію будівель для забезпечення потреб внутрішньо переміщених осіб, наприклад, перетворення спортивного центру на гуртожиток для ВПО. Ми продовжуємо реалізацію цього проєкту. Очікується, що конкурс пропозицій для міст і громад буде оголошений до кінця жовтня 2022 року.
Ба більше, інвестиції в енергоефективність підвищують енергетичну безпеку країни. Нинішня війна підкреслює, що Україні потрібно нарощувати зусилля з енергоефективності, енергетичної безпеки та диверсифікації енергопостачання.
Якщо ми зробимо правильний вибір, то зможемо перетворити виклики на можливості. У ЄІБ ми розробляємо амбітну відповідь, щоб допомогти зменшити залежність від російського викопного палива та прискорити перехід до «зеленої» економіки. Я переконана, що ми можемо і маємо робити і те, й інше. Зменшення споживання викопного палива з викидами вуглецю та прискорення декарбонізації нашої економіки через інвестування в інноваційні, «зелені» та цифрові технології зміцнять енергетичну безпеку та стратегічну автономію Європи. Це також допоможе досягти наших кліматичних цілей і забезпечить основу для сталого економічного зростання. Замість перегляду нашого стратегічного напряму, нова геополітична ситуація спонукає нас подвоїти нашу політику та прискорити її впровадження.
Більше статей Юлії Самаєвої читайте за посиланням.