Робота над помилками

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Робота над помилками © depositphotos / sergioz
Якими мають бути першочергові кроки нового очільника НБУ?

Спочатку хочу всіх заспокоїти: незважаючи на зміну керівника НБУ, динаміка курсу гривні буде керованою і передбачуваною. Проте політика Нацбанку потребує перегляду. Час розпочати кредитування реальної економіки та пом’якшити монетарну політику.

Традиційно в часи будь-яких політичних пертурбацій або важливих кадрових змін спекулянти намагаються маніпулювати обмінним курсом. Я відповідально заявляю, що це — типові махінації на ринку зацікавлених осіб і структур, які намагаються нажитися на емоціях людей. Саме вони зараз розганяють у засобах масової інформації паніку щодо обмінного курсу гривні. Але в Національного банку є достатньо інструментів і засобів впливу для згладжування курсових коливань. Таким чином, вважаю, що не варто бігти до обмінників і підтримувати штучно викликану істерію. Через кілька днів курс гривні повернеться до своїх вчорашніх значень і ввійде у коридор нормальних коливань. Ми маємо накопичених валютних резервів в обсязі більш як 27 млрд дол. За розрахунками фахівців, зробленими на основі складних економічних моделей, поточний реальний курс гривні — близький до рівноважного. А тому економічних підстав для її девальвації немає.

Проте НБУ повинен негайно переглянути свою політику у частині розвитку грошово-кредитного ринку. Першочерговий крок, який потрібно реалізувати після зміни керівництва Національного банку, — це відновити кредитування реального сектору економіки. 2015 року відношення наданих банками кредитів у економіку до ВВП дорівнювало 52%. А на початку 2020-го це співвідношення зменшилося більш як удвічі і становило 24%. Ми не повинні власноруч руйнувати нашу економіку і жити в паралельному світі відносно інших країн.

У всьому світі банківське кредитування є важливою рушійною силою економічного розвитку. З початку коронакризи провідні центральні банки емітували трильйони доларів і євро нової ліквідності для утримання на плаву фінансових установ і підтримки кредитного процесу. Але наш Національний банк здійснює досить стримуючу монетарну політику, попри колапс банківського кредитування і масові банкрутства малих і середніх підприємств. Якщо українська економіка якось і виживає в поточних умовах, то не завдяки активній макроекономічній політиці, включаючи монетарну, а всупереч їй.

Як позитивний момент слід відзначити, що започаткування урядом кредитної програми «5–7–9» стало правильним кроком у напрямку підтримки малого бізнесу в Україні, але, очевидно, недостатнім. І причини тут не лише в обсягах бюджетного фінансування програми чи пасивності малого бізнесу, а й у нездоровій мотивації банків уникати таких кредитів і в жорстких правилах регулювання кредитної активності банків з боку НБУ.

У частині цільової спрямованості політики НБУ та дизайну монетарної політики слід відійти від надмірного слідування інфляційній цілі, оскільки така політика в поточних умовах України пригнічує сукупний попит і гальмує економічне зростання. Саме тому ми мали стагнацію реального ВВП і падіння промислового виробництва ще до початку коронакризи. Пріоритетною метою діяльності Нацбанку має бути підтримання стійких темпів економічного зростання, важливою є також фінансова стабільність. А інфляцію потрібно розглядатися як один із показників чи параметрів, що формують стабільність макрофінансового середовища і відіграють певну роль у досягненні цільових темпів економічного зростання. Проте реалізація таких основоположних змін передбачає внесення змін до Закону «Про Національний банк України».

Ще один важливий напрям діяльності НБУ — це утримання макроекономічних балансів і розвиток комплексної системи антикризової діагностики. Наприклад, у країнах ЄС діє система моніторингу макроекономічних дисбалансів (Macroeconomic Imbalance Procedure), у рамках якої Єврокомісія контролює дотримання країнами-членами граничних значень 14 основних показників і 28 допоміжних, а також надає рекомендації для усунення зафіксованих відхилень. Зокрема, вважається, що якщо упродовж трьох років реальний ефективний обмінний курс зростає чи знижується більш як на 11%, це сигналізує про ймовірність чи фіксує факт настання валютної кризи. В Україні лише за 2019 рік реальний курс гривні ревальвував на 19,1%, а за перший квартал 2020-го — девальвував на 7,2%. Такий стан справ означає високу курсову волатильність, яка підриває основи фінансової стабільності та деформує цінові сигнали для суб’єктів зовнішньої торгівлі.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі