Я пильно слідкую за розвитком подій в Україні з моменту здобуття нею незалежності, оскільки вважаю цей факт надзвичайно важливим не лише для самої України, а й для Польщі, Європи та всього світу.
Я зустрічався з усіма президентами України (крім Януковича), прем'єр-міністрами, депутатами та, з допомогою ЗМІ, з українською громадськістю. Метою цих численних зустрічей було поділитися досвідом щодо того, яка політика створює стабільність і швидкий економічний розвиток, а яка є шкідливою для цих цілей. Я поділяв надії й розчарування українців, пов'язані з політичними проривами, зокрема з Помаранчевою революцією.
У 2014 р. поборники демократії, свободи й верховенства права в Україні знову виявили неабияку здатність до самоорганізації, сміливість і стійкість. Майдан вразив мільярди людей у світі, зокрема в Польщі. Росія відповіла на успіх демократичного прориву в Україні військовою, економічною та пропагандистською агресією, яка значно ускладнила становище у країні, але разом з тим мобілізувала мільйони людей на захист європейських сподівань і незалежності України.
Ці події підкріпили головну ідею, яку я намагався донести під час трьох своїх цьогорічних візитів до України і яку хочу висловити в цій статті: національна мета незалежної України - стабілізувати економіку і стати на шлях швидкого економічного зростання.
Цієї мети можна досягти, якщо впровадити правильну політику. По-перше, стабілізація державних фінансів не суперечить економічному зростанню. Справедливим є протилежне. Це абсолютно необхідно для розвитку економіки. Фіскальна криза - це криза зростання, вона підриває суспільну довіру до влади. Радикальна економічна програма, яку я розпочав у Польщі на початку 90-х років минулого сторіччя, складалася з жорсткої фіскальної консолідації (тобто радикального скорочення бюджетних видатків) і масованої лібералізації, яка включала відкритість для Заходу та знищення більшості монополій. "Радикальність" у Польщі означала фіскальну відповідальність.
Україна багато чого досягла на шляху до фіскальної консолідації, але ця робота далека від завершення. Відношення державного боргу до ВВП (90%) дуже високе. Бюджетний дефіцит також іще високий, незважаючи на героїчні зусилля Міністерства фінансів і всього уряду. Потрібна подальша консолідація. В такій ситуації будь-яка політика, що поставить під загрозу крихку фіскальну стабільність, буде кричущою фіскальною безвідповідальністю. "Радикальність" має означати стабілізацію державних фінансів (а також банківського сектора і валюти) та прискорення реформ, які усунуть політичні втручання в економіку, що слугують інтересам вузьких зацікавлених груп. Лише в такий спосіб можна поліпшити клімат для чесного бізнесу та прискорити економічне зростання і створення робочих місць.
На Заході є як друзі України, так і ті, хто ставиться до неї скептично. Останні або є неприхованими русофілами, або хочуть повернутися до звичних відносин із Росією. Вони радіють будь-яким невдачам України, що підтверджують їхню позицію, кажучи: "Ми ж вам казали, Україна - це безнадійний випадок!". Глибоко переконаний, що Україна має великі шанси на успіх. Однак надзвичайно важливо, щоб Україна довела, що скептики помиляються, і надала своїм друзям фактичні аргументи, тобто правильну політику. Для цього необхідно уникати політичних помилок і прискорити економічну стабілізацію й реформи.
На цьому стратегічному тлі я хочу торкнутися дуже важливої теми - податкової реформи. Будь-яка відповідальна та професійна податкова реформа має відповідати кільком умовам:
- Вона має бути відповідальною з фіскальної точки зору. Коли дефіцит бюджету ще високий, як зараз в Україні, зменшення бюджетних видатків повинно перевищувати скорочення податкових надходжень. А сталого зменшення видатків можна досягти лише з допомогою продуманих реформ, а не простих скорочень, які можуть призвести
до хаосу.
- Вона має усунути головні перешкоди для економічного зростання, які криються в успадкованій податковій системі. Її спрощення надзвичайно важливе, особливо у випадку України. Таке спрощення означає максимальне скорочення кількості податкових ставок і пільг. Це, зокрема, зменшить ухилення від сплати податків і корупцію. Крім того, податкова реформа, яка сприяє зростанню, має бути зосереджена на найбільш шкідливих податках. У випадку України є враження, що таким є податок на фонд заробітної плати. Це допоможе скоротити розмір тіньової економіки. Насамкінець, податкова реформа, яка сприяє зростанню, створить рівні правила гри для всіх, завдяки чому дохід після податків визначатиметься справжньою роботою та підприємницькою діяльністю, а не маніпуляціями зі складною податковою системою.
- Вона має задовольняти потребу у справедливому оподаткуванні. На найбільш елементарному рівні це означає, що бідні не повинні платити більше податків, ніж багаті. Справедливість оподаткування важлива не лише з моральної точки зору, а й для того, щоб зберегти широку підтримку реформ та уряду.
Я згадав лише питання, які вважаю стратегічними, не торкаючись технічних деталей. Але я читав професійні порівняльні аналізи альтернативних проектів податкової реформи, які пропонуються в Україні. Виходячи зі свого досвіду й уважного читання цих аналізів, глибоко переконаний, що пропозиція Міністерства фінансів є єдиною, яка відповідає стратегічним вимогам до раціональної податкової реформи. Сподіваюся, що саме ця пропозиція буде реалізована, оскільки це забезпечить створення в Україні однієї з найкращих податкових систем у Європі, яку ми в Польщі зможемо взяти за приклад.
Варшава, 22 листопада 2015 р.