П’ять аргументів для збільшення українського експорту в ОАЕ

08 липня, 2020, 18:34 Роздрукувати
Відправити
Відправити

Як Україні додатково заробити понад 70 мільйонів доларів на експорті в ОАЕ

Ще на початку року Україна, як і багато країн світу, планувала на осінь свою участь у Expo 2020 в Об’єднаних Арабських Еміратах. Наразі ситуація з COVID-19 вплинула і на цю подію, — захід перенесено на жовтень 2021 року. Expo вважається найпрестижнішою платформою для демонстрації інноваційних розробок і досягнень, місцем міжнародної конкуренції та пошуку інвесторів. Це шанс для нашої країни заявити про себе та помітно збільшити експорт у країну проведення Всесвітньої виставки. Для цього слід враховувати недоліки заходів попередніх World Expo і чітко розуміти модель виходу на ринок ОАЕ. Тож в України є можливість краще підготуватися до Expo 2021. Як саме це можна зробити, радить Центр аналітики зовнішньої торгівлі Trade+ при Київській школі економіки.

Аргумент 1. Відкриті можливості

Попри те, що економіка ОАЕ є дуже відкритою, а сама країна — активний гравець у світі міжнародної торгівлі, український імпорт становить лише 0,08% загального імпорту ОАЕ, на наш ринок припадає лише 0,02% експорту з цієї країни. Для України ОАЕ також поки що не найбільший партнер. 0,12% наших поставок ідуть у ОАЕ, лише 0,89% імпорту — звідти (дані за 2018 рік). Загальний обсяг торгівлі товарами та послугами між країнами становив майже 960 млн дол. США 2018 року та 1065 млн — 2019-го, збільшившись на 11% порівняно з 2018-м.

І саме виставки можуть бути провідниками українського експорту на ринки ОАЕ. Наприклад, виставка Gulfood у ОАЕ приймає компанії з майже 200 країн світу. Кількість українських компаній на ній збільшилася з 34 2018 року до понад 60 — торік. Інший приклад — спеціалізована виставка UMEX, в якій 2018 року брала участь державна компанія «Спецтехноекспорт», представляючи безпілотні літальні апарати.

Одним із головних нововведень у зовнішній економічній політиці ОАЕ стала поява нового міжнародного торгового порталу Dubai Trade. Більш як 50 тисяч його різноманітних користувачів (серед яких — державні органи, приватні компанії, трейдерські організації тощо) мають можливість проводити економічні операції в онлайн-режимі, що значно полегшує організацію логістики та спрощує діяльність іноземних компаній, що здійснюють міжнародну торгівлю в ОАЕ.

З розвитком торгівлі товарами зростатиме й торгівля супутніми послугами, такими як страхування, ділові послуги, ремонт і технічне обслуговування та ін. Наприклад, якщо ОАЕ купуватиме українські літаки, то й ремонт літаків може стати перспективним напрямом співпраці.

Аргумент 2. ОАЕ — вікно в арабський світ і не тільки

Держава підтримує пільгами стартапи та звичайний бізнес. За індексом легкості ведення бізнесу Doing Business, ОАЕ входили до першої тридцятки рейтингу країн 2018 року, а 2020-го піднялися на 16-те місце. На Середньому Сході і в Північній Африці кількість новостворених сервісів, що пропонують фінансові послуги, зросла з 46 до 105 лише за три роки. За прогнозами, вже 2020 року кількість фінтех-стартапів досягне 250, а на сьогодні три з чотирьох стартапів регіону працюють саме в ОАЕ. Найбільшим попитом користуються електронні платежі і грошові перекази, зростає попит і на онлайн-кредити, онлайн-страхування, мобільні рішення, різні послуги інтернет-банкінгу, в тому числі не тільки для фізосіб, а й для корпорацій. Деякі стартапи та компанії можуть отримати ліцензію на пільгові умови діяльності в найпрестижнішій зоні вільної торгівлі — DMCC, що входить до числа лідерів, за даними Global Free Zones of the Year 2018, поряд із такими зонами, як Tanger Med Zones у Марокко, Innovation Technology Park SEZ у Казахстані, Katowice Special Economic Zone у Польщі, Zona Francade Bogotá у Колумбії та Jebel Ali Free Zone також у ОАЕ. Для відкриття компанії в одній із вільних економічних зон в ОАЕ не потрібна співпраця із місцевим партнером або агентом. Але вести підприємницьку діяльність можна переважно на території ВЕЗ або за межами ОАЕ на певних умовах реєстрації компанії залежно від емірату.

Слід враховувати, що ділова культура ОАЕ має низку особливостей і для українського бізнесу може бути незвичною. Особисті стосунки є основою ділового стилю ОАЕ, вони часто мають пріоритет над комерційними зв'язками. Крім того, на митній території ОАЕ умови ведення бізнесу відрізняються від вільних зон. Так, для отримання права на торгівлю заявник має бути громадянином ОАЕ або компанією, заснованою в ОАЕ, 51% якої належить громадянам ОАЕ.

Значну частину експорту ОАЕ становить реекспорт, тобто товар, який не піддавався жодній обробці на території Еміратів. Такий товар можуть навіть не завозити на митну територію ОАЕ, а одразу з порту відправляти до країн кінцевого споживача, переважно через спеціальний режим вільних економічних зон.

Чистий експорт (загальний експорт мінус реекспорт) з ОАЕ — це в основному нафта та нафтопродукти (54%) та перли, дорогоцінні метали, коштовне каміння та вироби з них (15%). А от на реекспорт ідуть, наприклад, найдешевші мобільні телефони до країн, що розвиваються. Реекспорт ОАЕ становив 57% загального експорту 2018 року, за даними UN Comtrade.

ОАЕ — зручний логістичний хаб: тут вигідна геолокація та низьке мито. В разі сертифікації продукції в ОАЕ торгівля з ринками Близького Сходу та Африки буде значно простішою.

Також ОАЕ — надійний партнер у торгівлі та веденні бізнесу, зрозуміла стратегічно країна, адже її середньо- та довгострокові плани чітко зафіксовано в офіційних документах. Наразі країна реалізовує план «Бачення ОАЕ 2021», лідер країни Емірат Абу-Дабі працює з програмою «Економічне бачення Абу-Дабі 2030», Емірат Дубай реалізовує плани «Промислова стратегія Дубаю 2030» і візію «Дубай 2021».

Аргумент 3. Диверсифікація експорту

Дослідники Trade+ оцінили, якою є потенційна невикористана місткість ринку ОАЕ для українських товарів (недоторгованість). У дослідженні йдеться про 135 товарних груп (на рівні HS4), які аналітики Київської школи економіки вважають найбільш перспективними для нарощування експорту на ринок ОАЕ. За цими товарами українські експортери могли б додатково отримати 73 млн дол. до фактичного експорту 2017 року (385 млн дол.).

Близько 70% з цих товарів Україна взагалі не постачала до ОАЕ 2017 року. До дев’яти товарних груп з цього переліку застосовуються нульові ставки ввізного мита.

Найбільшу недоторгованість зафіксовано для товарів машинобудування та електричного обладнання — майже 15 млн дол. Це такі товарні позиції, як ізольований провід, кабель та інші електричні провідники, електричні водонагрівачі, сушарки для рук, праски, реактивні, гідравлічні, пневматичні двигуни та мотори, обладнання для сортування та просіювання тощо.

На другому місці йдуть сільськогосподарські товари та харчові продукти — 13 млн дол. Соя, соняшник, ячмінь, рапсова олія, м’ясо великої рогатої худоби, екстракт солоду, хлібобулочні та борошняні кондитерські вироби, мед, консервовані овочі, морозиво тощо. Ці дані підтверджуються і практикою. ОАЕ зацікавлені в українських харчових продуктах, і дедалі більше українських компаній виходять на ринок ОАЕ. Дані аналізу дають змогу диверсифікувати експорт і виробництво продукції та убезпечити себе в часи розгортання нової світової кризи.

Аргумент 4. Вимоги ОАЕ до імпорту

ОАЕ застосовують низку санітарних і фітосанітарних регуляторних заходів, більшість з яких базується на вимогах Ради співробітництва арабських країн Перської затоки.

Щоб здійснювати експорт до ОАЕ, виробники мають забезпечити відповідність продукції вимогам безпечності ОАЕ та отримати належні сертифікати залежно від товару (фітосанітарний чи міжнародний ветеринарний сертифікат). Також харчові продукти зазвичай додатково потребують отримання сертифіката Халяль за місцем виробництва.

Усі вантажі з продуктами харчування повинні відповідати вимогам маркування ОАЕ, перевіряються після прибуття в порт, окремі зразки на основі оцінки ризику беруться для лабораторних тестів на відповідність вимогам ОАЕ.

Україна отримала дозвіл і погодила міжнародні ветеринарні сертифікати на експорт до ОАЕ:

— охолодженої/замороженої яловичини;

— м'яса птиці;

— м'яса овець і продуктів із нього;

— живих овець і кіз;

— живої птиці та добового молодняку свійської птиці;

— яєць птиці;

— молочних продуктів;

— меду;

— рибних продуктів;

— м’яса та м’ясних продуктів.

Для імпорту технологічної продукції, як-от ізольований провід, найбільша кількість нетарифних заходів стосується технічного регулювання. Стандарти розробляє та приймає спеціальний орган ОАЕ ESMA, також застосовуються стандарти Ради співробітництва арабських країн Перської затоки.

Для кожного перспективного товару необхідно окремо здійснювати детальний аналіз щодо вимог і бар’єрів для виходу на ринок ОАЕ.

Аргумент 5. Тенденції споживчої поведінки дають змогу знайти свою нішу

Споживачі товарів у ОАЕ стають менш лояльними до брендів і більш вимогливими — очікують зручності, орієнтованих на здоров’я варіантів і продуктів місцевого виробництва (на противагу великим компаніям). Понад 50% споживачів в опитуванні McKinsey&Company зазначили, що для них «завжди» або «зазвичай» є важливим, що упаковані продукти виготовлено з натуральних інгредієнтів.

Загалом арабський світ стримано ставиться до електронної комерції, але цей канал збуту стає дедалі популярнішим у ОАЕ, особливо зважаючи на пандемію COVID-19. Опитані респонденти за останній рік збільшили свої онлайн-витрати на 31%, а 62% з них назвали зручність головним фактором для переходу на купівлі товарів онлайн. Це шанс для українського IT-сектору.

Покупці в ОАЕ мають великі очікування, заслужити їх лояльність може бути важко. 65% клієнтів очікують персонального обслуговування, що на 9% більше, ніж у середньому у світі. Управління стосунками з клієнтами має бути ефективним та високо персоналізованим.

Наведені аргументи допоможуть Україні підготуватися до Всесвітньої виставки Expo 2021 в ОАЕ та правильно підібрати проєкти, зважаючи на позитивні тенденції для розвитку економічних відносин з цією країною. Водночас варто зазначити, що труднощі, які виникають в українських компаній під час виходу на ринок ОАЕ, є незначними і вирішуються чітким налаштуванням експортної стратегії та логістики, наявністю якісної продукції та інноваційних розробок, професійним підходом до ведення договірних відносин тощо. Детальніше про особливості торгівлі з ОАЕ читайте у дослідженні Центру аналітики зовнішньої торгівлі Trade+ при Київській школі економіки тут.

Усі статті Ірини Титарчук читайте тут.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК