На думку ініціаторів програми, це черговий крок у рамках пенсійної реформи, який скоротить гендерний розрив і охопить громадян, що належать до незахищених верств населення. Обіцяють також прибрати й головну перепону, яка досі гальмувала впровадження накопичувальної системи: незгоду роботодавців відраховувати вищі внески. Мовляв, будуть і вовки ситі, і кози цілі.
Паритет накопичень
Законодавці пропонують частину податків, сплачених працівником, зразу переводити у власність на особистий рахунок у накопичувальному фонді. Додатково внески в розмірі 2% від зарплати будуть переадресовувати з сум єдиного соціального внеску, заплаченого за працівника роботодавцем.
Тобто йдеться про паритет сплати внесків працедавцем і працівником (по 2%). Наприклад, коли людина має офіційну зарплату 15 тис. грн і платить 300 грн внеску, то за місяць на своєму рахунку вона побачить 600 грн (другу частину додасть роботодавець). При цьому кожен сам може вибирати, у якому фонді накопичувати кошти, і за бажання будь-коли змінити фонд.
Пенсійні накопичення не лежатимуть мертвим капіталом на рахунку. Вони працюватимуть. Правда, тільки через ті інструменти, які законодавство визначить як найнадійніші (державні цінні папери, у тому числі цільові на реалізацію довгострокових проєктів, муніципальні цінні папери, акції та облігації підприємств, депозити в надійних банках, банківські метали, нерухомість, земля тощо).
Від своїх інвестицій кожен учасник накопичувальної системи отримуватиме дохід. Зароблені інвестиційні прибутки накопичувальні фонди розподілять між майбутніми пенсіонерами, а напрями і суму витрат, які можна здійснювати за рахунок пенсійних активів, жорстко обмежує законодавство. Їх розкладають у «різні кошики», щоб зберегти кошти впродовж тривалого часу.
За власним бажанням учасник системи має право отримувати накопичувальну пенсію пізніше, ніж солідарну. Виплати можуть бути довічними, одноразовими і на певний строк. Їх навіть можна залишити у спадок.
В окремих ситуаціях пенсійні накопичення можна використати до виходу на пенсію в будь-якому віці. Зокрема на лікування (якщо стан здоров'я критичний), у тому числі й на лікування членів сім’ї, а також у випадку інвалідності I або II групи або виїзду на постійне проживання до іншої країни.
У Мінсоцполітики очікують прийняття законопроєктів №4408 і №2683, що дозволить із 2022 року розпочати впровадження другого, накопичувального рівня пенсійної системи для працівників шкідливих великих підприємств, а з 2023-го — для всіх.
За словами міністерки соцполітики України Марини Лазебної, перший законопроєкт дозволить залучити на другий рівень 100 тис. учасників зі щорічними внесками 2 млрд грн, другий — 10 млн із внесками 30–40 млрд грн на рік.
Якщо цього не зробити, крах вітчизняної пенсійної системи неминучий. Адже зараз внески платять 13,2 млн найманих працівників, а пенсії отримують 11,2 млн пенсіонерів. Солідарна пенсійна система нестабільна, бо мінімальний страховий внесок (1130 грн) покриває лише 63% мінімальної пенсійної виплати.
До того ж близько 30% економічно активного населення взагалі не бере участі у страхуванні. Оскільки ж ринок праці та зарплат так і не детінізувався, Пенсійний фонд не отримує вдосталь коштів. Якщо статус-кво збережеться, коефіцієнт заміщення (відношення пенсії до зарплати) знизиться з 28,7% у 2020 році до 18% у 2055-му.
Та якщо вдасться впровадити накопичувальну систему й навести лад у солідарній, то, на думку М.Лазебної, можна збільшити середню пенсію з 3,5 до 7 тис. грн. Бо навіть із нинішніми зарплатами, в умовах мінімальної дохідності, 35-літня людина змогла б накопичити й отримувати з двох джерел (солідарної та накопичувальної) удвічі більше, ніж тепер.
Наскільки реально впровадити програму, сказати важко. Адже навіть вирішення питання з достроковими пенсіями для тих, хто працював певний час на шкідливому виробництві (законопроєкт уже у Верховній Раді), пробуксовує.
Передчасний вихід на пенсію практикується ще з радянських часів. Але з роками проблема її фінансування загострювалася. Нині дійшло до того, що такі пенсії доводиться виплачувати з бюджету, хоча чимала кількість шкідливих виробництв перебуває у приватній власності.
Із 10 тис. підприємств зі шкідливими умовами праці 8 тис. або зовсім не відраховують грошей на дострокові пенсії своїм працівникам, або відраховують частково. Заборгованість підприємств перед Пенсійним фондом із виплат дострокової пенсії зросла з 1 млрд грн у 2008 році до 15 млрд грн у 2020-му.
І це попри те, що ще з 2004 року існує закон, згідно з яким такі пенсії мають оплачувати роботодавці. Уряд хоче примусити їх відраховувати внески в накопичувальний пенсійний фонд, змінивши систему відрахування.
Пенсія онлайн
Крім проєктів законодавчих змін, є й інші новації від ПФУ. Частково вони продиктовані коронавірусними реаліями, однак націлені на вдосконалення пенсійної системи.
Ідеться про призначення пенсій онлайн і можливість дізнатися приблизну суму майбутніх виплат, скориставшись спеціальним калькулятором. Зробити це можна на сайті Пенсійного фонду, авторизувавшись із допомогою електронного підпису або через систему електронної ідентифікації ID.GOV.UA, яка дозволить увійти в особистий кабінет із допомогою банківської карти (BankID) або оператора мобільного зв'язку ((MobileID).
Після авторизації в особистому кабінеті необхідно вибрати розділ «Заява на призначення пенсії», заповнити анкету і прикріпити до неї скановані копії необхідних для призначення пенсії документів (їх перелік можна знайти на сайті ПФУ).
Далі слід зазначити, яким буде формат пенсійного посвідчення (паперового зразка чи пластикової картки). Під заявою поставити електронний підпис і відіслати до ПФУ.
На відповідь дається 10 днів. Однак після повідомлення про призначення пенсії для підтвердження наданих документів і отримання пенсійного посвідчення все-таки доведеться особисто навідатись у сервісний центр.
Що ж до попереднього розрахунку пенсій, то слід мати на увазі, що це тільки приблизна цифра, адже процедура розрахунків виплат постійно змінюється. Скажімо, щорічно збільшується страховий стаж, необхідний для виходу на заслужений відпочинок. Правда, якщо його не вистачає, можна докупити. Але це влетить у копієчку (за один рік стажу доведеться викласти 31 680 грн). Мало хто з майбутніх пенсіонерів здатний таке зробити.
Ще одна новація стосується способів доставки пенсій і соціальних виплат. Відповідно до Постанови Кабміну «Про додаткові заходи щодо організації виплати і доставки пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання одержувачів у межах України», з 1 вересня нинішнього року всі, хто отримував виплати через «Укрпошту», зобов'язані до осені відкрити рахунок в одному з 19 уповноважених банків.
Процедура проста: для відкриття рахунку потрібно заповнити заяву на отримання пенсії через банк і подати її в орган Пенсійного фонду за місцем проживання самостійно або залишити у відділенні банку, щоб той передав її до ПФУ.
Тим, хто до 1 вересня не зробить вибору особисто, рахунок відкриють без їхньої участі в АТ «Ощадбанк» і повідомлять, що виплату пенсій перевели на картку. Якщо це когось не влаштовуватиме, він зможе будь-коли змінити уповноважений банк і за власним бажанням вибрати інший.
Однак із загальних правил усе-таки будуть винятки. До цього списку включено людей з інвалідністю I групи; осіб, які, за висновком лікарсько-консультативної комісії, не здатні до самообслуговування і потребують постійного стороннього догляду; осіб, які досягли 80-річного віку.
Їм доставлятимуть пенсії, як і раніше, додому. До осені ПФУ проведе конкурсний відбір компанії, яка доставлятиме виплати адресно в межах України.
Багатьох переведення пенсій на картку налякало. Особливо тих жителів сільської місцевості, де немає ні відділень банків, ні банкоматів. Адже для отримання пенсій і матеріальної допомоги їм доведеться їхати до найближчого райцентру, де є банки чи банкомати, або просити когось зняти гроші з картки. А це вже проблема.
Мінсоцполітики поспішило заспокоїти українців із приводу своєчасної доставки пенсій у сільську місцевість. За словами голови відомства, не все так однозначно, і зараз Кабмін веде активні переговори з «Укрпоштою», щоб та продовжила доставляти пенсії.
Однак це стосуватиметься тільки тих сіл, де немає банкоматів, а отже й немає можливості зняти пенсію. Таких виявилося чимало, адже відділення банків або банкомати є приблизно лише в 4% населених пунктів країни.
Тому незрозуміло: чи рішення уряду про переведення пенсій та соціальних виплат на картки було поспішним, чи приймалося навмисне, щоби примусити «Укрпошту» не роздувати вартість послуг?
Щедре довічне утримання
Однак більшість пенсіонерів турбує не так механізм виплат, як їх сума. Українська омбудсменка Людмила Денісова заявила, що в країні 77% пенсіонерів живуть за межею бідності, бо фактичний прожитковий мінімум удвічі більший за номінальний.
Навіть після чергового підвищення пенсій ситуація не дуже змінилася на краще. За даними ПФУ, середній розмір пенсій українців на 1 квітня в більш ніж 11 мільйонів становив 3,7 тис. грн. Але це середня температура навіть не по палаті, а по лікарні.
Правда, серед наших співвітчизників є щасливчики, які і в молодості, і в старості почуваються цілком забезпеченими людьми. Йдеться про суддів. Їм з 1 січня нинішнього року збільшили пенсії на 9,4 тис. грн (до 77,3 тис.). Це попри те, що більшості рядових пенсіонерів додали всього кілька десятків гривень.
Секрет у тому, що перерахунок довічного грошового утримання суддів (так називається їхній «пенсійний човен», котрий насправді є яхтою) проводиться щоразу, як змінюється величина винагороди чинних суддів (утримання становить 50% винагороди судді, який працює на відповідній посаді).
І це ще не все: довічне утримання виплачується Пенсійним фондом за рахунок дотацій держбюджету і влітає скарбниці у 275 млн грн на місяць. Оскільки такі виплати не вважаються пенсією, то на них не поширюється і обмеження максимальної суми (у всіх інших пенсій є «стеля»).
Нині середня сума виплат служителям Феміди, які періодично стрясають країну корупційними скандалами, сягнула 77,3 тис. грн. Військові, порівняно з ними, «мілко плавають», отримуючи всього 5,6 тис. грн...