Державна допомога по-європейськи

03 липня, 2022, 17:00 Роздрукувати
Відправити
Відправити

Мрії про членство в ЄС мають підкріплюватися працюючими правилами державної допомоги

Уряд та Антимонопольний комітет розказали, яким має бути механізм удосконалення системи контролю державної допомоги в Україні у найближчі роки, та прописали це у новому плані виконання нашою країною зобов’язань згідно з Угодою про асоціацію з Євросоюзом.

Новини про активізацію набуття Україною статусу кандидата у члени Євросоюзу днями поповнилися інформацією про те, що Кабінет міністрів та Антимонопольний комітет написали новий план, за яким наша країна крокуватиме до Євросоюзу, принаймні у напрямку побудови системи контролю за державною допомогою.

З серпня 2017 року Антимонопольний комітет як уповноважений орган з питань державної допомоги будує систему контролю державної допомоги в Україні за зразком Європейського Союзу та для виконання нашою країною домовленостей відповідно до Угоди про асоціацію.

Суть такого контролю полягає у тому, що Антимонопольний комітет оцінює ризики завдання шкоди конкуренції, що можуть виникнути через те, що держава підтримує окремі компанії, наприклад, бюджетними дотаціями, субсидіями, гарантіями, різними пільгами тощо. Комітет слідкує, щоб втручання держави в економіку було мінімальним і тільки у сферах, де ринок сам не справляється. Все це для того, аби компанії могли працювати у більш-менш рівних конкурентних умовах та отримувати прибутки від бізнесу за рахунок власних зусиль, а не стараннями держави.

Майже в усіх випадках проєкти актів органів влади, за якими планується передача державних ресурсів, мають пройти через фільтр Антимонопольного комітету за встановленою законом процедурою. За результатами оцінки таких актів, комітет дозволяє або забороняє бюджетні витрати або втрати.

Мова про правила надання органами влади будь-яким компаніям бюджетних коштів, гарантій, податкових пільг, всіляких субсидій, компенсацій витрат тим же державним коштом, загалом — про передачу або втрати бюджетів усіх рівнів у будь-якій формі. Якщо коротко, то держава в особі її органів влади повинна надавати компаніям державний ресурс у мінімально потрібному розмірі тільки на певні витрати, для досягнення конкретних цілей тощо. Все це для того, аби здорова конкуренція між бізнесом процвітала, і державне втручання в економіку не порушувало її балансу. АМКУ є таким собі фільтром, який має це гарантувати державі. До підписання Угоди про асоціацію з ЄС та ухвалення закону про державну допомогу в Україні діяв зовсім простий режим контролю, та після його прийняття Антимонопольний комітет запустив систему моніторингу і контролю надання державної допомоги. Втім, нещодавно Верховна Рада зупинила антимонопольний контроль над наданням державою бюджетних ресурсів компаніям, а всю державну допомогу, що надається під час дії воєнного стану та протягом року після його скасування, назвала дозволеною.

Угода про асоціацію має перехідний період для України, в межах якого необхідно написати законодавство у сфері контролю державної допомоги, створити реєстр із повною інформацією про нові та наявні схеми бюджетних витрат на підтримку компаній, а всі існуючі «неправильні» програми державної допомоги привести до європейських правил надання допомоги до кінця 2022 року. Частину глобального плану, написаного ще 2013 року, вже виконали, а інша частина очікує на впровадження за новим планом уряду і комітету.

За планом, комітет спробує максимально закрити прогалини у законодавстві у сфері державної допомоги до кінця 2025 року. Тобто це означає, що з’являться нові проєкти постанов уряду з оцінки допустимості окремих категорій державної допомоги. Тут може йтися про галузеву і горизонтальну державну допомогу, наприклад, допомогу перевізникам, банкам, поштові послуги тощо. Нагадаю, що ми вже маємо правила в окремих сферах, як-от критерії оцінки допустимості державної допомоги на здійснення наукових досліджень, охорону навколишнього природного середовища, відновлення платоспроможності та реструктуризацію, розвиток регіонів, для підтримки малого та середнього підприємництва, культури, аеропортів та інші.

Читайте також: Найбільше український бізнес очікує від влади податкових канікул - дослідження

План передбачає, що комітет і надалі слідкуватиме за тим, як органи влади виконують уже прийняті ними рішення щодо недопустимої (шкідливої) для конкуренції допомоги та змінюють існуючі програми підтримки відповідно до правил державної допомоги.

Зацікавлені міністерства, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (за згодою), Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації (за згодою), Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації постійно подаватимуть до комітету повідомлення про нові проєкти програм державної підтримки, як загалом вимагає процедура, але з урахуванням воєнного стану у країні.

Усі зазначені органи влади протягом одного місяця після припинення або скасування воєнного стану повинні показати комітету чинні акти (програми державної підтримки), які існували до запуску системи контролю і моніторингу державної допомоги — 2 серпня 2017 року.

Також після припинення або скасування воєнного стану відновиться звітування влади про надану державну допомогу, щодо якої уповноважений орган ухвалив рішення про допустимість такої допомоги для конкуренції та строк якої ще не завершився, а також про незначну допомогу для компаній — до 1 квітня щорічно.

Антимонопольний комітет продовжить складати до купи всю інформацію про державну допомогу у країні у реєстрі державної допомоги, що розміщений на сайті комітету, та публікуватиме звіт про державну допомогу. Держслужбовці постійно навчатимуться нового у цій сфері, а електронний документообіг між комітетом і органами влади планується удосконалити до 2024 року.

З новим планом у Антимонопольного комітету відкриється друге дихання для поетапної роботи у сфері моніторингу і контролю державної допомоги та загалом виконання Україною зобов’язань відповідно до Угоди про асоціацію з Євросоюзом.

Співпраця органів влади, які є надавачами бюджетних ресурсів, з комітетом із побудови системи моніторингу і контролю державної допомоги має забезпечити позитивне сприйняття України в очах європейської спільноти та, ймовірно, збільшить шанси на її членство у союзі європейських держав.

Related video

Більше статей Олени Гадомської читайте за посиланням.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК