Отож є привід поговорити про "формулу феномена" з продюсером цієї групи Юрієм Нікітіним. Він, зокрема, й розповів, що у складі КАZКА - "прості молоді люди", в минулому - звукорежисер, юрист і пастух.
Чим ближчий фініш року, тим зрозуміліше, що в музичній галузі цього ж таки 2018-го головною і приємною нашою подією, явищем-твором можна, з усією відповідальністю, визнати феноменальний успіх групи KAZKA. У жовтні їхній трек українською мовою - "Плакала" - потрапив у сонм найпопулярніших пісень міжнародного чарту SHAZAM. Це, мабуть, перший випадок у нашій новітній шоу-індустрії, коли пісня українською мовою зриває такий шалений куш, що всім зразу хочеться плакати хором - виключно від радості.
KAZKA, в її нинішньому вигляді, з'явилася на шоу-ринку недавно. Музичні критики підкреслюють, що команда працює у стилі experimental pop із елементами електро-фолку. У складі групи - Олександра Заріцька, Микита Будаш, Дмитро Мазуряк.
Ще 2014-го вокалістка Заріцька брала участь у четвертому сезоні "Голосу країни", а вже 2017-го на "Х-факторі" стало зрозуміло, що ця музична скринька - і справді з секретом, і на неї можна робити шоу-бізнесові ставки. Що й зробили. Зокрема Нікітін.
Наприкінці квітня 2018-го на "цифрі" відбувся реліз альбому КАRМА.
І ось одна іноземна "літерка" всередині українських назв (і групи, і альбому) ніби покликана символізувати такий собі елемент міжнародного екватора. І ніби "раптом" музичний простір батьківщини та інших країн (у тому числі й РФ) накривають два хіти - "Плакала" і "Свята" (друга пісня з'явилася раніше). А солістці Заріцькій (їй 26 років) навряд чи навіть найдосвідченіші ванги пророкували, що цікава дівчина одним ліктем потіснить із мармурових постаментів деяких колишніх і ще навіть діючих пісенних фігурантів.
Інше запитання - чи буде цей успіх довгограючим?
І в чому, власне, полягають складові шоу-бізнесового рейтингового фурору, коли перегляди (самої тільки аудіоверсії пісні) обчислюються десятками мільйонів?
- У чому феномен KAZKA? - перепитує музичний критик Ігор Панасов. - На мій погляд, це гармонійне поєднання менеджменту з авторським, саундпродюсерським і артистичним талантами. Це чіпкі мотиви, грамотне аранжування, продумане просування проекту. Але ефект був би набагато скромнішим, якби не несподіваний для всіх, із самою групою включно, успіх пісні "Плакала". Це той самий випадок, коли артисти можуть весь рік годуватися за рахунок одного хіта. Але, оскільки в альбомі "КАRМА" є ще, як мінімум, дві потенційно гарячі пісні, то у 2019-му варто очікувати нових яскравих ходів від KAZKA. Саме 2019-й і покаже, наскільки цей феномен - довгограючий. Невеликий запас міцності в часі у цієї групи вже є. Але якщо до наступного літа KAZKA не презентує нічого особливого, запас буде вичерпано. В наші дні дуже важко потрапити в обойму гучних та успішних і дуже легко з неї випасти.
Тим часом, на думку продюсера Юрія Нікітіна (продюсуванням і менеджментом цієї групи займаються саме він та компанія Mamamusic), після успіху групи KAZKA ще більше зміцняться позиції української мови в піснях.
- Юрію, феномен KAZKA - прорахована технологія чи той самий дивний випадок, коли не все можливо прорахувати, а воно само собою "бах" - і складається?
- Так, мабуть, це технологія, яку на 100% не завжди прорахувати виходить. Ми, звісно ж, прогнозували успіх. І багато зусиль було вкладено в цей проект, особливо на його старті, - у підготовку матеріалу, в точність концепту. Але що успіх буде виражений саме таким чином - ні я, ні музиканти, ні команда Mamamusic, природно, не могли вгадати.
- Однак пісня "Плакала" явно мала потенціал хіта. Недарма в неї вже три мільйони переглядів. І це тільки аудіоверсія, а офіційне відео, судячи з усього, переступить за 20 мільйонів.
- Саме трек "Плакала" і не був тією піснею, на яку ми робили основні ставки. А тепер це - головний хіт, сінгл групи, популярність якого сягнула далеко за межі України.
- Як змінився останнім часом гастрольний графік KAZKA, мабуть з'явилися нові країни, а може - й континенти?
- Ми отримуємо багато пропозицій із різних країн про участь у різного плану шоу, отож наступну частину концертного туру "KAZKA. КАRМА ТУР" (який проходить нині в Україні) продовжимо низкою концертів у країнах Східної Європи та СНД. Перші шоу цього етапу пройдуть у Софії в січні 2019 року. Услід за ними - концерти у Варшаві, Празі, Братиславі, Кишиневі, Мінську, країнах Балтії тощо.
- Зазвичай перший помітний успіх - синонім перших зоряних хвороб. Чи помітні такі рецидиви у ваших учасників групи - вже сьогодні? Зовсім не випадково про це запитую, адже вже навіть деякі політики намагаються на них піаритися.
- Ну, по-перше, ми не вважаємо успіх таким великим, аби спочивати на лаврах. А по-друге, саме зупинка в розвитку і є головним чинником початку "зоряної хвороби".
Так, трек "Плакала" став номером один у більшості країн пострадянського простору в діджиталі, включно з Росією.
Але, щоб ґрунт не втікав із-під ніг, ставимо більш амбіційні цілі.
- Наприклад?
- Наприклад, стати головним музичним відкриттям у Східній Європі. Розумієш, ми дивимося на влучення пісні українською мовою в ТОП-10 світового чарту SHAZAM не просто як на успіх окремо взятої групи... Це й успіх нової української музики та музичної індустрії в цілому. Такий успіх готували багато вітчизняних музикантів, серед яких - Verka Serduchka, "Океан Ельзи", "Бумбокс", ВВ, Руслана, Джамала та інші.
- Цікаве твоє особисте ставлення до кліпу "Плакала", який з'явився недавно, після того, як аудіо вже зібрало в You Tube десятки мільйонів переглядів. Чи обов'язково "ілюстративно" ридати в кадрі всім дівич-вечором, у якому задіяно й акторок київських театрів, якщо цей процес (плакала) - уже в самому тексті?
- Завжди непросто знімати відео на трек, який, і тут ти маєш рацію, фани прослухали вже понад шістдесят мільйонів разів, і це тільки на платформі You Tube. Це велика відповідальність.
Композиція "Плакала" вже живе своїм життям. Слухачі вже встигли полюбити цю пісню, і в кожного з них у голові склалася своя картинка.
Такий сильний емоційний трек занурює кожного в його особисту історію. І дуже важливо не заважати слухачеві проживати її, не збивати сильними образами та екстравагантними ідеями в кліпі.
Саме тому ми й вибрали найбезпечніший шлях - будувати кліп на простих дівчатах, тих, для кого цю пісню й було написано.
Більшість їх, до речі, - учасниці конкурсу на найкраще виконання пісні, який ми оголосили місяцем раніше.
До того ж "простота, лаконічність" - частина концепції проекту. Адже по суті KAZKA - це "народна" група, учасники якої - прості молоді люди.
- Чи такі вони вже прості?
- Ні в кого з них досі немає повної музичної освіти. В минулому вони - звукорежисер, юрист і пастух - дуже різні, та аж до кісток творчі люди, яких поєднують любов до музики і мрія зробити щось значне.
- Як, на твій погляд, KAZKA змінить нинішні розклади і тренди в нашому шоу-бізнесі, лінія наслідування виникне? Чи виникне щось інше?
- Я зараховую "Плакала" до категорії пісень, які змінюють життя. Відповідно, і тренди на музичних ринках. Думаю, тепер ще більше зміцняться позиції української мови в піснях і ставлення музикантів до неї. Бо в контексті KAZКА ми говоримо тепер не просто про квоти, а й про моду, про глобальний тренд. Про те, що, виконуючи пісні українською, можна "світ полонити".
Група не зробила нічого глобально нового, не відкривала заново Америку. Питання - у правильному поєднанні складових. Концепт KAZKA поєднує в собі все краще, автентичне, архетипічне, глибоке, що є на нашій землі.
Плюс до цього, всі складові проекту виконані на високому професійному рівні, від музичної частини - текстів, мелодики, продовжуючи суперпродакшном, і до особистісної індивідуальності кожного з його учасників, - це харизма Саші Заріцької, чарівні духові Дмитра, прогресивні тембри Микити і правильні стратегії менеджменту.
- Сказано гарно, наче для релізу. Та ось чому, на твій погляд, у нас ледь жевріє й не такий активний українськомовний реп? І на кого з цього кола (молодих музикантів) годилося б звернути увагу і журналістам, і продюсерам?
- Це дуже складне запитання. На нього немає однозначної відповіді, я так думаю.
По-перше, українці дуже музична, "співуча" нації. І для нас насамперед важливі мелодії в піснях, а не тільки слова.
По-друге, в індустрії немає жодної потужної професійної структури, яка працювала б із репом. Хіп-хоп, як і будь-яка інша музика, потребує професійної роботи
По-третє, у тому чи іншому вигляді багато вітчизняних музикантів так чи інакше використовують у творчості елементи репу, таким чином задовольняючи попит на нові тенденції.
Якщо ж говорити про мої особисті вподобання, мені подобається Ярмак. Його музика й тексти мене "включають". Мені імпонує його позиція, яка в принципі дуже важлива в реп-музиці, вона - конструктивна й мотивує до особистісного розвитку.
- KAZKA - проект із потенціалом музичних метаморфоз, жанрових і стилістичних змін? Чи це вже форматна константа, яка створюватиме саунд тільки у своїх територіальних водах?
- Яким буде проект у майбутньому? Мені сказати важко. Але, абсолютно однозначно, група змінюватиметься. Альбом "КАRМА" вийшов настільки яскравим і стилістично витриманим, що коли наступний альбом зробити таким самим, то, швидше за все, йому складно буде стати такою ж яскравою подією.
Переконаний, KAZKA - це група, яка перебуває в постійному розвитку. Кожен із учасників проекту працює над розширенням меж - як особистісних, так і жанрових. І тому кожен новий реліз, кожен маркетинговий крок не буде схожим на попередній. У цьому і є головний ключ успіху українського музичного феномена - KAZКА.