Ставлення американців до подарунків дуже серйозне — 10% усієї роздрібної торгівлі, обсяг якої становить 2,7 трильйона дол., обслуговує саме дарувальників. За даними дослідження, проведеного фірмою Unity Marketing, середній американець витрачає на подарунки своїм друзям і близьким 2 062 дол. на рік. Причому на різдвяні подарунки припадає близько 40% усього «подарункового бюджету».
Втім, точна сума, за даними різних досліджень, істотно варіюється: хто називає 671 долар (проти 648 торішніх), хто дотягує до тисячі доларів. Немає одностайності й щодо витрат, на які американці готові піти нинішнього року в передноворічній гарячці, — чи то 217 млрд. дол., чи то всі 250 мільярдів. Пояснення цьому дає дослідження, проведене компанією Retail Forward. Виявляється, повадки нинішніх споживачів у сучасному американському суспільстві змінюються не поступово, як за старих добрих часів, а стрибками, від покоління до покоління. І закономірності, які «працюють» для бебі-бумерів, неприйнятні для «покоління Y», що ввійшло у стадію споживчої зрілості саме в рік міленіуму й отримало свою назву від позначення очікуваного року комп’ютерного апокаліпсиса — Y2K. Люди у віці 50—69 років, кількість яких в американському суспільстві стрімко зростає й обіцяє досягти у 2010 році 37%, мають досить високі доходи й, за висловленням соціологів, «спорожніле гніздо», пташенята з якого давно розлетілися й не потребують великих витрат на своє виховання та освіту. Хоча й дозволити собі життя, звичне для їхніх батьків, більшість таких дорослих «пташенят» теж не може. Ось і виходить, що цього Різдва максимальний попит буде як на дорогі подарунки, основними споживачами яких стануть бебі-бумери, так і на найдешевші, з акцентом на практичність чи символістику, вибрані представниками «комп’ютерного» покоління.
А в цілому, як стверджують автори численних досліджень, нинішнього року простежуються не лише кількісні, а й якісні зміни в тактиці вибору різдвяних подарунків. Якщо торік американці, які не оправилися від шоку 11 вересня, найбільше шанували патріотизм і все, що здатне підкреслити та зміцнити родинні зв’язки, то нині більшість покупців, а точніше покупниць, мріють «відірватися». Так, онлайнове дослідження, назване Women, Men and the Pursuit of Fun, свідчить, що кожна третя жінка мріє поїхати куди-небудь на відпочинок. 67% таких мрійниць усвідомлюють, що цей подарунок їм доведеться робити собі самим, а 44%, яким фінанси чи інші обставини не дозволяють вирушити у тривалий вояж, готові обмежитися хоча б одноденними відвідуваннями салону spa.
З чоловіків вирушити у далеку подорож мріють лише 11%. 41% згоден отримати в подарунок «накручену» електроніку: плоский телевізор (30%), новий комп’ютер (23%) або хоча б цифровий фотоапарат (16%). 7% не образяться, якщо на Різдво їм подарують новий автомобіль. Щоправда, 11% жінок теж згодні на електронні прибамбаси. А 23% традиційно очікують отримати в подарунок ювелірні прикраси.
Найскладніший вибір подарунка для дитини. Торговці іграшками, які за кращих часів робили майже половину свого обороту в останній місяць року, нині розгублені. З одного боку, різко знизилася споживча цінність самої іграшки. Так, якщо 1990 року 51% їх купувалося на Різдво й лише 28% — «без особливого приводу», то 2002-го з нагоди свята купувалося лише 38% усіх іграшок. З іншого боку, сучасні діти набагато швидше дорослішають, і те, що колись викликало бурю захоплення в 10-річного американця, нині може потішити хіба що семирічного. Проте американські батьки, як і раніше, витрачають по 300 дол. на рік на будь-які іграшки — майже втричі більше, ніж у Європі, і вдесятеро більше, ніж в Азії чи Латинській Америці. В Америці ці гроші витрачаються переважно не в спеціалізованих магазинах, а в торгових галереях чи взагалі в аеропортах або супермаркетах. У результаті «іграшкова» галузь американської економіки, що оцінюється у 21 млрд. дол., перебуває нині в дуже жалюгідному стані. Лише такі гіганти, як Mattel і Hasbro, можуть мати обсяг продажів 2003 року 4,9 і 3,1 млрд. дол. відповідно.
Причому Mattel, усесвітньо відомий виробник культової ляльки Барбі, заслуговує на окрему розмову. Як стверджує всезнаюча статистика, ще торік кількість проданих в усьому світі сексапільних красунь перевищила мільярд штук. Середньостатистична 11-річна американка є щасливою власницею 10 ляльок, маленька італійка чи англійка — семи, а француженка чи німкеня мають по п’ять Барбі. Щорічно фірма випускає 150 нових різновидів самих ляльок, а також 120 найменувань супутнього асортименту. Крім того, фірма запустила 43 лінії ліцензованої продукції, куди входять дитяча білизна, дитячі меблі, косметика й багато іншого. Тому не дивно, що про нову Барбі мріють багато дітей. І все-таки, купуючи її, слід врахувати, що найбільше ляльці зрадіють п’яти-семирічні дівчатка й... зовсім дорослі дядьки. За даними часопису The Economist, американські психіатри вже з’ясували, що в кожного п’ятого переконаного гомосексуаліста улюбленою іграшкою в дитинстві була саме Барбі, а двоє з п’яти бавилися нею інколи. Тепер же ця довгонога «американська мрія», яку так ненавидять феміністки, стала справжнім гомосексуальним фетишем, і багато колекціонерів (переважно чоловічої статі) готові викласти за рідкісні примірники до 10 тис. дол.
Загальновідомо, що вдалий подарунок може потішити дарувальника не менше, ніж того, кому він адресований. Отож не дивно, що з кожним роком усе більше й більше подарунків роблять своїм домашнім улюбленцям. Американська асоціація виробників товарів для домашніх тварин стверджує, що в країні з населенням 280 млн. чоловік у сім’ях живуть 350 млн. кішок, собак, хом’ячків та інша домашня живність. І 90% власників кішок та собак планують і для них покласти щось під ялинку. Приміром, електронний перекладач із собачої мови вартістю 99 дол., підручник йоги для собак за 15 дол. чи спеціальну підстилку з ефектом масажу за 350 дол. Кішки, на думку їхніх власників, більше зрадіють дорогим ювелірним прикрасам чи облямованим золотом мисочкам вартістю в кілька тисяч доларів. А ось як виглядатимуть під ялинкою новорічні подарунки від п’яти відсотків власників акваріумних рибок для їхніх мовчазних улюбленців, поки що залишається загадкою.
Сама сума в 31 млрд. дол., яку американці витрачають на рік на утримання своїх домашніх тварин, здатна вразити людей і з вищим, ніж у нас, ВВП на душу населення. Проте, хоча обвинувачення в надмірній марнотратності стали для американців уже досить звичними, нинішнього року вони майже не збираються давати для цього привід. Навіть показові «отоварювання» провідних політиків у людних торгових центрах не примусять американців надто розщедритися. Можливість стимулювати своїми передноворічними закупками рідну економіку здатна надихнути лише 8% американців, а 85% із них ставлять на перше місце інтереси своєї сім’ї. Тому кожен другий американець планує купувати подарунки лише після оголошення знижок, а переважна більшість споживачів, за висловленням, що стало вже крилатим, дивляться спочатку на цінник, потім уже на товар.
Важливе значення для вибору місця закупок має... легкість процедури повернення. Як свідчать дослідження, проведені корпорацією American Express, 36% тих, хто отримав подарунки, повертають свої подарунки назад у магазин. Причому 34% повертають по кілька подарунків, а 2% — близько половини. Приблизно третина «відмовників» купує що-небудь натомість, причому зовсім, як правило, з подарунком не пов’язане, а більш як половина забирають гроші. 38% американців передаровують отримані подарунки.
Європі, навіть Західній, до такого передноворічного розмаху далеко. Тим паче що економічні «успіхи», і насамперед високе безробіття, споживчому оптимізмові не надто сприяють. У середньому європейці планують нинішнього року витратити на новорічні подарунки на 12% менше грошей, ніж торік. Причому французи урізують свій подарунковий бюджет на 31%, німці та ірландці — на 24, а бельгійці — на 16%. Зате бурхливо розвиватиметься ринок новорічних подарунків у Росії. Торік він зріс більш ніж удвічі й перевищив 100 млн. дол. А в цілому росіяни накупили за рік подарунків більш як на мільярд доларів. Причому 50—60% цього дуже перспективного ринку становить імпорт. І можливо, десь на цьому ринку можна знайти й хіт нинішнього новорічного сезону — труси, які світяться.