Південна Африка тривалий час асоціювалася з золотом. 1980 року на жовтий метал припадала половина експорту країни.
Сьогодні позиції золота в експорті Південної Африки дуже потіснила платина, й вони опустилися до позиції срібла. При постійному зниженні ціни на золото й підвищенні ціни на платину, яка сягнула наприкінці 2000-го найвищого рівня за останні 13 років (див. графік), асоціація добувних галузей Південної Африки розраховувала, що за цей рік на продажу основних металів платинової групи (платини, паладію та родію) країна заробить близько $4 млрд., тоді як на продажу золота — приблизно $3,5 млрд.
Південній Африці належить більше половини відомих світових покладів платини —за нинішнього рівня добування вони вичерпаються за 270 років. Але її добувні компанії постійно нарощують обсяги. Anglo Platinum, найбільша у світі компанія з добування платини, планує збільшити щорічний видобуток з 2 млн. унцій 2000 року до 3,5 млн. 2006-го. Її основний конкурент — Impala Platinum планує розконсервувати стару копальню й за першої ж можливості відкрити нову. Менеджери інвестиційних фондів у Йоганнесбурзі радять своїм клієнтам скидати високотехнологічні акції та купувати замість них акції компаній, що займаються видобутком платини.
Така популярність платини значною мірою пояснюється модою на стриманіші прикраси. Платина важча від золота, отже, вона гірше піддається обробці. Проте білий метал привертає менше уваги, отже, більше відповідає стилю «мінімум шику». Приміром, у Китаї, ринок якого росте найшвидше у світі, молодь зараховує золото до тих речей, які носять розжирілі середнього віку гравці в маджонг (китайське доміно. — Прим. ред.). Подальше зростання ціни на платину має, за логікою, зменшити продаж ювелірних виробів із неї. Але тут може бути й інший зв’язок: чим вища ціна товару, тим привабливішим він стає для заможних покупців.
На відміну від золота, платина також має величезне значення для промисловості. Вона є незамінним компонентом при виробництві, приміром, каталітичних допалювачів вихлопних газів у машинах, а також при підвищенні обсягу пам’яті жорстких дисків у комп’ютерах. У майбутньому попит на платину може дістати новий поштовх, за умови широкого розповсюдження паливного бака — екологічно чистої альтернативи двигуну внутрішнього згоряння. Більшість великих виробників автомобілів працюють над тим, щоб зробити паливний бак для автомобіля економічно вигідним; практично всі вони використовують у своїх розробках платину. За даними одного з інвестиційних банків Південної Африки, до 2010 року потреба в платині для виробництва паливних баків становитиме близько мільйона унцій на рік — тобто близько 1/5 нинішнього річного рівня видобутку.
Чи триватиме платиновий бум, залежить від низки причин. Виробники будь-якого товару підвладні значним ціновим коливанням. Коли ціна висока, виробники інвестують у створення додаткових потужностей, що згодом приводить до надлишку пропонування та зниження ціни. Підтримувати високу ціну особливо складно, якщо товар ніколи не буде спожито, як у випадку з золотом і платиною. Усе будь-коли видобуте золото існує досі, значна його кількість осіла в сховищах центральних банків. У період зростання цін на золото центральні банки продають свої запаси, й від цього ринок зазнає цінового тиску.
Платина, так само як і золото, не піддається корозії. Проте вона ніколи не використовувалася для підтримки валютного курсу. Таким чином, значних запасів платини, які можна коли завгодно викинути на ринок, у світі немає. Продаж Росією найбільших у світі резервів платини трохи стримував підвищення її ціни протягом останніх кількох років. Росія не повідомляє, скільки саме платини залишилося в її резервах, але виробники Південної Африки розраховують, що вони вичерпаються досить скоро.
Глава Anglo Platinum Баррі Дейвісон впевнений, що його компанія зможе знизити видатки, навіть якщо високі ціни на платину зменшать у цьому потребу. Зробити це нелегко: при зростанні цін на метал профспілки вимагають підвищення заробітної плати, але чинять опір її зменшенню у важкі для галузі часи. У вересні Anglo Platinum пережила тривалий страйк. Крім того, внаслідок частих повеней фактичні витрати багатьох компаній Південної Африки, що видобувають платину, швидше за все, зростуть.
Загалом перспективи платини видаються максимально оптимістичними. Все, що залишається маркетологам компаній цієї галузі, — це переконати кількох поп-зірок носити масивні платинові ланцюги. Замість золотих.
Підготувало Агентство гуманітарних технологій
за матеріалами The Economist