Розмови про те, що із запровадженням євро ціни на повсякденні товари неодмінно зростуть, велися ще до введення єдиної європейської валюти. І справді, усі ці складні перерахунки драхм, лір, франків на нові монети спричиняли появу безлічі знаків після коми, що закінчувалося округленням, зрозуміло, в який бік. Утім, до останнього моменту вся інформація збиралася, швидше, на рівні відчуттів, які досить часто переважували офіційні запевнення в тому, що ніякого зростання цін, пов’язаного з запровадженням євро, немає й бути не може. Проте оприлюднена товариствами з захисту прав споживачів статистика засвідчила: власним відчуттям треба довіряти більше, ніж запевненням офіційних осіб. І навіть офіційній статистці, яка стверджує, нібито запровадження нової грошової одиниці не лише не призвело до зростання цін, а й викликало деяке їх зниження, бо так легше порівнювати вартість однакових товарів у різних країнах єврозони.
Власне, щодо дорогих товарів усе так і є — багатьом покупцям стало вигідніше витратитися на квиток і придбати автомобіль трохи далі від дому, але трохи дешевше. І це відразу ж врахували дилери. Зате товари повсякденного попиту демонструють протилежну тенденцію. Так, приміром, хімчистка штанів у Німеччині подорожчала, порівняно з минулим роком, на 48 відсотків, стрижка в Голландії — на 5,7 відсотка, пачка сигарет у Греції — на 6,4. Багато французьких бакалійників уже почали обслуговувати постійних клієнтів у кредит, хоча ще одинадцять місяців тому жодної потреби в цьому не було. Втім, і цей захід не є кардинальним: багато покупців, які раніше щодня купували в найближчих до будинку кіосках по парі бананів і апельсинів, нині у вихідні отоварюються в супермаркетах, економлячи за рахунок дрібнооптових цін. Або просто істотно обмежуючи кількість купованого товару, приміром компакт-дисків або журналів.
Наростання невдоволення з боку споживачів підштовхує економістів до розробки нової моделі розрахунку інфляції — з урахуванням тієї частки домашнього бюджету різних груп населення, яка витрачається на різні споживчі товари.
Проте й з подорожчання можна мати непогані дивіденди. Особливо відзначився прем’єр-міністр Італії Сільвіо Берлусконі, найбагатша людина країни, заявивши в інтерв’ю газеті Corriere della Serra, що після переходу на євро йому перед кожною серйозною покупкою доводиться думати двічі...