Установку на те, щоб зустріти Новий рік із найменшими втратами для здоров’я, гаманця та довкілля, провідні ЗМІ світу почали давати задовго до початку різдвяної лихоманки, яка вражає все цивілізоване людство в так звану чорну п’ятницю. Здавалося б, що решті світу до американців, які об’їлися індички і яких спритні торговці заманюють у наступний після Дня подяки день на загальнонаціональний шопінг казковими знижками? Проте саме до цього дня маркетологи готують списки новорічних «зобов’язалівок», і саме за обсягами продажів цього дня економісти підбивають підсумки року, що минає, і роблять прогнози на рік прийдешній.
Нинішнього року, наприклад, 24 листопада прилавки американських крамниць (які ще й відчиняються на години дві раніше) штурмували 140 млн. покупців, що витратили в середньому по 360 дол. Кожна третя покупка — іграшка.
Втім, останніх кілька років у цьому плані в «чорної п’ятниці» з’явився віртуальний конкурент — «кібер-понеділок», протягом якого, дорвавшись до роботи (точніше — до високошвидкісного офісного Інтернету), американці ще активніше штурмують онлайнові розпродажі. Обсяги віртуальних продажів того дня поки що не вражають розмахом, однак провідні компанії ведуть послідовну політику з культивування навичок більш раннього оформлення замовлень. І навіть упроваджують спеціальні цінові пропозиції, щоб винайдений торік термін «кібер-понеділок» відклався не так у критичних журналістських матеріалах, як у підсвідомості споживачів.
Як прогнозують аналітики, нинішнього року американці за шість передноворічних тижнів мають намір витратити на 7% більше грошей, ніж торік. Навіть попри те, що економічними перемогами Америці особливо хвалитися не випадає. З іншого боку (а також по інший бік Атлантики, де макроекономічні показники ще скромніші), англійці, іспанці, скандинави, а також росіяни готові «відвалити» на ті ж потреби на 18% більше, ніж роком раніше. А ірландці перевершили американців і за величиною середньої суми, яку кожен із них планує викласти «під ялинку», — 1734 дол. проти менш як 1700. Німці й голландці обмежаться 600 дол., а росіяни і французи розщедряться на 700.
Найпопулярнішими подарунками у США залишаться подарункові ваучери, які поступово відвойовують позиції і в Старому Світі: вони посядуть п’яте за популярністю місце в єврозоні і восьме — у Великобританії.
Ці суми, природно, вміщують усі передноворічні витрати. Що ж стосується подарунків, то в цьому плані найкраще вивчені повадки американців. Нинішнього року середній американський споживач планує витратити на них 791,10 дол. (проти 738,11 торік). Середній список персон, яким даруватимуть, налічує 11 чоловік, і, що найприкметніше, сучасні торгові технології дозволяють включити в нього й себе, любимого, бо, роблячи покупки, можна залишити в особистому розпорядженні «доважок» у середньому на 99,22 дол.
Із допомогою Інтернету купуватимуть подарунки 70% американців і 55 — європейців. Уникнути при цьому стадних інстинктів практично неможливо. Та й справді, навіть не підозрюючи про існування суперпопулярної в Америці іграшки Елмо (персонажа дитячого телесеріалу, інтерактивна пухнаста версія якого не тільки регоче, падає на спину і дриґає ногами, а й може називати вашу дитину на ім’я), внадцяте потрапивши на її «найгарячішу пропозицію», починаєш докладати зусиль, щоб не клікнути на Buy now! Втім, з’ясувавши, що середня відпускна ціна цього рудого звіряти у віртуальному просторі вже досягла 70,10 дол., тоді як у звичайних крамницях її починали виставляти по 39,99, починаєш замислюватися: що ж дійсно є справжнім двигуном торгівлі...