ПРИНАЙМНІ В НІМЕЧЧИНІ
Саме тут дійшли висновку про необхідність передати в приватні руки чверть усіх акцій колишнього державного монополіста в сфері поштових послуг, який за своїм валовим доходом посідає друге місце у світі, поступаючись лише американській Postal Service. Зокрема лише нинішнього року запланований дохід цього важковаговика має перевищити 30 мільярдів євро.
До цього кроку керівництво німецької поштової служби готувалося аж три роки, витративши 8 мільярдів євро (6,79 мільйона доларів) на придбання 37 транспортних літаків, а також цілої мережі засобів місцевої доставки пошти в усьому світі. Крім того, останнім часом витрачено ще 100 мільйонів німецьких марок (43,64 мільйона доларів) на рекламу в місцевих ЗМІ, а також на встановлення величезної кількості рекламних щитів по всій країні і на запуск цілої хмари великих повітряних куль із символікою Deutsche Post. Але результат усієї цієї кампанії явно не відповідав очікуванням. У перший день відкритих торгів на Франкфуртській біржі ціни на акції зросли лише до 21,46 євро порівняно зі стартовою ціною в 21 євро.
Така слабка активність значною мірою пояснюється тим, що цього літа Європейська комісія почала розслідування з приводу можливих порушень компанією правил гри у вільний ринок. Зокрема Deutsche Post звинувачують у тому, що вона душить конкурентів і це душіння нібито оплачують її власні клієнти. «Німецькі споживачі платять найвищі ціни за поштові послуги в Європі», — стверджується в доповіді ЄС, підготовленій 8 серпня. Надмірні тарифи на звичайнісінькі поштові марки створюють економічні передумови для незаконного зниження цін на послуги з доставки бандеролей. Крім того, Deutsche Post надає істотні знижки всім великим компаніям, які доставляють товари поштою, якщо вони зобов’язуються користуватися тільки її послугами. Тому жодна з приватних компаній не має ані найменших шансів витримати конкурентну боротьбу в цій сфері на території Німеччини. Остаточного висновку комісія ще не дійшла, проте очікується, що з компанії стягнуть дуже великий штраф.
Щоправда, керівництво німецької поштової служби не визнає за собою жодних порушень стосовно вільної конкуренції. Зокрема високі ціни на поштові марки (відправлення одного листа в межах Німеччини коштує 1,1 німецької марки) виправдується винятково високою швидкістю доставки кореспонденції — 95 відсотків усіх листів приходять до адресата максимум наступного дня після відправлення. А либонь саме ця старомодна послуга приносить 75 відсотків усього прибутку Deutsche Post. Тому гучна діяльність Єврокомісії особливої тривоги в Німеччині не викликає.
Приватизація Deutsche Post стане дуже важливою віхою на шляху європейської приватизації, що набирає обертів. Хоча за вартістю приватизації вона посідає лише восьме місце серед найбільших приватизацій у Європі, але знаменує собою початок нової епохи — навальних метаморфоз колишніх державних монополій.