Бізнес-партнерство для «чайників»

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Бізнес-партнерство для «чайників» © Pexels
Як досягти успіху та не втратити всього.

Що краще — організовувати новий бізнес самому чи разом із партнерами? Цим запитанням переймається кожен, хто вирішує ступити на шлях підприємництва. Якщо поспілкуватися з досвідченими бізнесменами й послухати їхню думку, то відповіді ви одержите цілком протилежні. Хтось скаже, що завдяки партнерам їхній спільний бізнес досягає нереальних висот. Хтось же будь-яким способом відраджуватиме вас від спільних справ із будь-ким, навіть якщо це ваші друзі або родичі.

Однак статистика дає нам неупереджені цифри: 70% партнерств зазнають невдачі, але водночас у 2/3 найбільших світових компаній два та більше засновників. Тож давайте розглянемо інститут бізнес-партнерства докладніше.

Переваги бізнес-партнерства

Кілька партнерів можуть дати бізнесу більше, ніж одна людина. Знання, вміння, навички, активи, гроші, нерухомість, торговельні марки, технології — все це компанія одержує не від одного, а від двох і більше компаньйонів. От основні переваги бізнес-партнерства.

Фінансові. У більшості випадків саме фінансовий аспект і стає причиною, яка спонукує людей об'єднуватися для спільного бізнесу. Тут усе просто, бракує грошей розпочати справу самому — кличемо когось, хто решту грошей додасть. Більше компаньйонів — більший капітал компанії. Нестача обігових коштів — це причина появи нових партнерів у вже існуючих бізнесах. Залучення додаткових інвестицій допомагає вирішити так звану проблему зростання компанії.

Організаційні. Партнерство дає вам можливість зайнятися тим, на що ви не зважилися б самі. Якщо ви дієте не сам, то це ваша додаткова підтримка, впевненість і спільна творчість. Залучаючи партнера, можна вирішити проблеми з браком власних знань або досвіду.

Управлінські. Ведення бізнесу з партнерами підвищує його ефективність не тільки за рахунок об'єднання фінансових ресурсів. Інтелектуальний потенціал також зростає. За рахунок розподілу між партнерами різних функцій вдається швидше використовувати можливості, що з'являються. Крім того, партнерами роблять цінних і перспективних співробітників, щоб не втратити їх, дати їм стимул допомагати компанії заробляти ще більше.

Вади бізнес-партнерства

Об'єднуються різні люди з різними характерами, різними темпераментами, різним баченням розвитку бізнесу. Незгода між партнерами щодо того, як вести бізнес і ділити прибуток; що кожен із партнерів вкладає в спільний бізнес; хто з партнерів за що відповідає; який продукт треба розвивати тощо, найчастіше призводять до «міжусобних війн». Звичайно, такі війни закінчуються крахом для партнерства та бізнесу загалом. Показово, що негативні риси спільного бізнесу можна згрупувати в ті ж категорії, що й позитивні:

  •  фінансові: зменшення частки в прибутку пропорційно зростанню частки партнера або партнерів;
  •  організаційні: сюди ми віднесемо часткову втрату незалежності, необхідність погоджувати стратегічні рішення;
  •  управлінські: якщо один із партнерів приймає неправильні рішення або робить вчинки, що ганьблять репутацію компанії, відповідальність за його дії несуть і інші партнери.

Складові успішного бізнес-партнерства

До партнерства не можна ставитися легковажно. Партнерами часто стають близькі люди. І якщо в бізнесі виникають якісь конфлікти, то вони руйнують не лише бізнес, а й особисті відносини. У партнерстві, як і в сім'ї, слід постійно знаходити компроміси та поважати одне одного. Тільки тоді очікуваного синергетичного ефекту партнерства буде досягнуто.

Ми детально не аналізуватимемо психологічних та особистісних аспектів успішних бізнес-партнерств. У цій статті йтиметься винятково про юридичні механізми.

Ми не стомлюємося говорити про обов'язкову наявність партнерської угоди, тобто домовленостей «на березі». Вона дає змогу врегулювати всі аспекти діяльності майбутньої компанії. Весь цивілізований світ користується таким інструментом. Ви можете зустріти різні назви: корпоративний договір, shareholders agreement, stockholders agreement. Суть завжди буде одна: це документ, який регулює відносини між власниками компанії.

Ще до того, як поняття корпоративного договору з'явилося в українському законодавстві, власники нерезидентних структур, реєструючи їх у таких юрисдикціях, як Кіпр, Велика Британія, США, вже укладали між собою партнерські угоди, керуючись відповідним законодавством.

Структура/зміст партнерської угоди

Якщо говорити про зміст партнерської угоди, то вона має бути достатньо повною і докладною. У ній слід прописувати всі питання, по яких домовилися компаньйони. Особливо ті, по яких у майбутньому можливі проблеми й розбіжності. Не можна залишати на потім жоден із пунктів. Практика показує, що саме з цих питань потім найчастіше й виникають конфлікти. До того ж внести зміни до вже укладеної угоди буває проблематично.

Зміст партнерських угод можна умовно розбити на три великі розділи:

1. Певні ділові аспекти. До цього розділ ми рекомендуємо включати такі питання:

  •         місія компанії, бачення й стратегічні напрямки розвитку бізнесу;
  •         володіння частками (їхні розміри, оцінка, купівля/продаж);
  •         розміри та порядок виплати дивідендів;
  •          вимоги до партнерів (знання, досвід, репутація, цінності);
  •         голосування з приводу прийняття нових партнерів;
  •          посади партнерів, ролі в управлінні компанією (маркетинг, операційне керування, стратегія, безпека);
  •          трудова участь партнерів, питання відпусток, лікарняних;
  •          компенсації партнерам: бонуси, пільги, особисті автомобілі тощо.

2. Регулювання майбутнього бізнесу. Цей розділ може включати такі пункти:

  •         вихід партнера з числа учасників (такий вихід у будь-якому разі не має зашкодити компанії);
  •          опціонні пули: якщо співробітники захочуть стати вашими партнерами, слід прописати, як відбуватиметься викуп частки, чи матиме такий партнер право голосу, а також відсоток розподілу часток у вигляді опціонної програми;
  •          питання взаємодопомоги на випадок хвороби, розлучення, смерті, конфліктів між партнерами;
  •          порядок вирішення конфліктів між партнерами та порядок залучення для цього посередників, ефективні комунікації для недопущення ситуацій deadlock, механізми виходу із ситуацій deadlock;
  •         можливі ризики з боку співробітників.

3. Особистісні цінності, корпоративні цінності. Такий розділ поки що велика рідкість в українських корпоративних договорах, але за кордоном він вельми популярний.

Крім описаних розділів, у партнерській угоді треба прописати відповідальність учасників компанії. Це можуть бути штрафи, позбавлення або зменшення частки, зобов'язання передати свою частку. Питання обов'язкової передачі частки особливо актуальні в Україні в тих випадках, коли партнер іде в політику або на державну службу. Адже для компанії це черевате корупційними й репутаційними ризиками.

Наостанок ще раз наполягаємо на укладанні партнерської угоди при спільному володінні бізнесом. І якщо мова саме про Україну, укладайте корпоративний договір і нотаріально його засвідчуйте. Бажаємо всім довгого і взаємовигідного бізнес-співробітництва!

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі