Як «Укртранснафта» бореться зі злодіями

Поділитися
Відкрите акціонерне товариство «Укртранснафта», яке нині об’єднує державне акціонерне товарист...

Відкрите акціонерне товариство «Укртранснафта», яке нині об’єднує державне акціонерне товариство «Придніпровські магістральні нафтопроводи» та Державне акціонерне товариство «Нафтопроводи «Дружба», приблизно з 1995 року зіштовхнулось з раніше невідомим явищем в Україні — пошкодженням магістральних нафтопроводів з метою крадіжок нафти (пізніше це явище отримало назву «несанкціоновані врізання в трубопроводи»), а також з руйнуванням і розкраданням обладнання лінійних споруд нафтопроводів, що містять кольорові метали. Починаючи з цього моменту, керівники та фахівці «Укртранснафти» були налаштовані на вжиття усіх можливих заходів з припинення протиправних дій злочинців, стабілізації роботи товариства, зменшення збитків. Передусім було розроблено та впроваджено ефективну систему контролю витоків з нафтопроводу, що дає змогу отримати інформацію про несанкціоновані втручання до лінійної частини, а також систему гелікоптерного обстеження трас нафтопроводів. Після цього дуже гостро постало питання реагування на отриману інформацію про злочини на об’єктах товариства.

Рішенням керівництва «Укртранснафти» було створено підрозділи відомчої охорони, які спільно із співробітниками Державної служби охорони МВС України реагують на злочинні прояви та вживають усіх можливих заходів з профілактики цих злочинів, використовуючи автомобільний транспорт підвищеної прохідності, що належить товариству. Це дало змогу поєднати можливості МВС України з проведення оперативних заходів, з одного боку, та можливості «Укртранснафти» з забезпечення технікою, майном, приладами нічного бачення, пристроями для пошуку несанкціонованих «врізань» і відводів, пально-мастильними матеріалами, відомчим радіорелейним і мобільним зв’язком тощо — з іншого. Зокрема, підрозділи відомчої охорони ВАТ «Укртранснафта» забезпечені автомобілями «Мітсубісі-Паджеро» та «Нісан-Патрол», КАМАЗ 4310, УАЗ 3909, «Унімог», автомобільними та кишеньковими радіостанціями відомчого транкінгового зв’язку, мобільними та супутниковими телефонами, приладами нічного бачення та біноклями, приладами пошуку трубопроводів та несанкціонованих «врізань», засобами пасивного захисту (бронежилетами), ліхтарями, спеціальним знаряддям, відео- та фотообладнанням для документування пригод. Лінійну частину магістральних нафтопроводів товариства поділено на зони відповідальності та закріплено за підрозділами безпеки. Охорона лінійної частини здійснюється за допомогою: патрулювання пересувними патрулями та групами швидкого реагування; спільного зі співробітниками МВС патрулювання; взаємодії з диспетчерами; аеровізуального обстеження (гелікоптери); аварійних бригад (згідно з планом робіт); лінійних об’їждчиків; лінійних обхідників.

Разом з матеріальним забезпеченням підрозділів охорони вирішувалися питання підготовки особового складу: спеціальна та фізична підготовка, вивчення технології перекачки нафти, матеріальної частини лінійних споруд, трас нафтопроводів. Відпрацьовано схеми протидії злочининним проявам і роботи з затриманими до розгляду справ у суді. Для цього в складі «Укртранснафти» працюють юрисконсульти. З 1998 року впроваджена і ведеться інформаційна база даних щодо злочинів, скоєних стосовно нафтотранспортного підприємства. Відпрацьовано жорстку схему реагування на випадки посягань на майно і технологічну нафту підприємства.

Керівництво товариства завжди приділяло значну увагу розвитку і вдосконаленню системи охорони нафтопроводів. На об’єктах проведено реконструкцію, а також впроваджено нові технічні засоби охоронно-пожежної сигналізації, охоронного телебачення, контролю несення служби, систем управління та контролю доступу, систем технічного захисту інформації. Розроблено та впроваджено фірмовий спеціальний одяг особового складу охорони. Підприємство постійно подає пропозиції зі зміцнення законодавчої бази України з метою посилення відповідальності за порушення безаварійної роботи нафтопроводів.

Збільшення кількості несанкціонованих втручань припадає в основному на весняно-осінній період. Адже під час проведення сільськогосподарських робіт полями цілодобово пересувається велика кількість автотранспорту, що ускладнює роботу підрозділів безпеки.

Про позитивні наслідки проведення профілактичної роботи підрозділами безпеки ВАТ «Укртранснафта» свідчить тенденція зменшення протиправних посягань на об’єкти товариства: кількість правопорушень, скоєних на лінійній частині нафтопроводів, у 2003 році становила 114, у 2004-му — 115, у 2005-му — 74, за перший квартал 2006-го — всього п’ять випадків.

Нині в Україні добре налагоджено «бізнес» з розкрадання нафти і газу з нафтогазопроводів. Ним займаються добре підготовлені, технічно грамотні особи, які оснащені засобами мобільного зв’язку, автомобільною технікою, різними інструментами і пристроями, мають досвід з виконання врізань і доступ на реальні ринки збуту нафти. Ця система багаторівнева, яку на підставі виконаної нами роботи можна класифікувати в такий спосіб:

1-й рівень — це особи, які безпосередньо (тобто технічно ) врізаються в нафтопровід і встановлюють різні пристрої для подальшого заправляння автомобілів-паливозаправників або бітумовозів. Ця група після виконання роботи продає конкретне врізання залежно від складності його виконання за 500—3000 дол. Особам, що безпосередньо займаються розкраданням нафти;

2-й рівень — це особи, які безпосередньо розкрадають нафту, — водії паливозаправників з викраденою нафтою, особи, що супроводжують їх, особи, які ведуть спостереження або охороняють конкретне врізання;

3-й рівень — особи, що купують врізання, наймають (або купують) паливозаправники й осіб, які працюють на другому «рівні». Також вони відкривають фірми-одноденки для оформлення документів для перевезення нафти як грубного палива (мазуту) і наступного її продажу (переробки). Люди цього рівня контактують із силовими органами для забезпечення безперешкодного проїзду машин, а також для подання допомоги тим, кого затримали працівники органів МВС, із метою звільнення їх з-під варти і реального припинення кримінальних справ. Даний «бізнес» сьогодні вже досить добре організований і має реальні ринки збуту, що потребують насичення. Злочинні групи очолюють на 80% «особи кавказької національності», які мають між собою тісні зв’язки в регіонах. У практиці «Укртранснафти» є випадки, коли злочинців, затриманих у Полтавській області, через якийсь час затримували в Миколаївській, а згодом — Луганській областях та на нафтопроводах філії МН «Дружба».

До того ж досить часто виникають непорозуміння під час подачі заяв про злочини та при їх розслідуванні, бувають випадки недобросовісного і неповного відпрацювання слідчо-оперативними групами місця події, фіксації слідів злочинів, є випадки зупинення розслідування без виконання всіх передбачених законом слідчих дій для встановлення і розшуку злочинців. Проблема, яка дуже часто виникає під час роботи з правоохоронними органами, — це складність отримання письмової відповіді про те, чи порушено кримінальну справу, чи відмовлено в її порушенні, а також відповідних копій постанов.

Враховуючи все вище зазначене, а також досвід боротьби з розкрадачами нафти, ВАТ «Укртранснафта» має свої пропозиції щодо підвищення ефективності безпеки на об’єктах і лінійній частині магістральних трубопроводів:

— налагодити більш дієву взаємодію з правоохоронними органами для протидії кримінальним проявам та викриття існуючих схем пошкодження трубопроводів і крадіжок на об’єктах;

— працівникам правоохоронних органів посилити роботу з попередження злочинів на об’єктах ПЕК шляхом залучення дільничних міліціонерів і здійснення роз’яснювальних заходів серед місцевого населення щодо попередження пошкоджень і злочинів на магістральних нафтопроводах;

— вийти з пропозицією до органів законодавчої влади (КМУ, Мінпаливенерго) щодо ініціювання законопроекту про притягнення до кримінальної відповідальності осіб, причетних до пошкодження нафтогазопроводів;

— органам прокуратури України варто посилити контроль за веденням кримінальних справ, порушених правоохоронними органами за фактами злочинів, скоєних у ТЕК;

— має сенс створити при МВС України в областях проходження нафтопроводів оперативно-слідчі групи щодо розкриття злочинів у ПЕК.

Реалізація цих пропозицій допоможе стати на заваді багатьом злочинам і попередити чималі витрати.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі