22 березня Антимонопольний комітет України (АМКУ) наклав штраф у розмірі 150 млн. грн. на мережі ОККО, WOG і Shell за результатами розгляду справи про зростання цін на нафтопродукти в грудні 2010 року.
Рішення «покарати виявлений картель», який об’єднує 14% автозаправок у країні, далося АМКУ нелегко. Причин цього дві. Перша - вкрай непрозора основа справи про грудневе підвищення цін на АЗС. Тоді антимонопольникам довелося відкривати справу під таким само тиском, під яким приймалося і рішення по ній. Але існують факти: світова ціна на бензин А-95 у грудні порівняно з листопадом 2010-го збільшилася на 7,5%; аналогічними темпами зростали ціни внутрішнього оптового ринку (7,6%), тоді як роздрібні ціни підвищилися на 2%. Ідентична динаміка - щодо дизпалива.
Щодо другої причини, то простежувалося бажання голови АМКУ Василя Цушка відстояти законну незалежність, відмовившись від ролі комітету як кийка в руках різноманітних відомств.
Ключову роль у процесі відіграло Міненерговугільпром. Його працівники буквально прописалися в АМКУ, беручи участь у засіданнях з «нафтової» справи, що взагалі-то протизаконно, кажуть юристи. На камеру Юрій Бойко заявив, що покарання спекулянтів може сягнути 1 млрд. грн...
Навіщо це міністру? Річ у тім, що різке й тому шокуюче зростання цін на паливо в березні багато в чому зумовлене прорахунками Міненерго. Попри попередження експертів і учасників ринку, відомство не побачило небезпеки в «змішуванні» зрослих світових цін, підвищеного з 1 січня 2011-го на 50 коп./л акцизу на бензин та низьких запасів продукту на внутрішньому ринку. Адекватна і своєчасна оцінка ситуації зробила би процес об’єктивного зростання цін більш плавним і не призвела б до відсутності запасів нафтопродуктів напередодні посівної.
Однак визнавати свою провину та прорахунки не прийнято. Набагато простіше перекласти відповідальність на «імпортерів», «спекулянтів» і «важку спадщину Ю.Тимошенко»...
Питання в тому, що це змінить? «Уся провина за подальше «несподіване» зростання цін і можливий дефіцит нафтопродуктів лежатиме на Міненерговугілля, яке впродовж останніх місяців не вважає за потрібне вести рівноправний діалог із учасниками паливного ринку», - йдеться в повідомленні Асоціації операторів нафторинку.
У день оголошення вердикту АМКУ ціни на паливо знову почали зростати, у тому числі й на станціях «спекулянтів».
А Міненерго, певне, усвідомивши всю серйозність ситуації, ще 16 березня спрямувало на розгляд зацікавленим міністерствам законопроекти про зниження акцизного збору на бензин і дизпаливо.