Вітчизняний ринок нафти та нафтопродуктів, здається, зачаївся, стомлений цьогорічним спекотним літом. Однак плавне зростання показників на стелах автозаправних комплексів є свідченням того, що галузь досить упевнено рухається до чергового пікового сплеску попиту на світлі нафтопродукти. Поки достеменно невідомо, які кроки готується зробити уряд для подолання можливих негативних моментів на ринку, проте один із основних гравців із боку держави — ВАТ «Укрнафта» — традиційно буде в епіцентрі стримування цінової ситуації в максимально прийнятних для громадян рамках.
Слід зазначити, що практично всі експерти ринку вважають: осінньої паливної кризи уникнути буде досить складно, чому сприяє низка об’єктивних причин. Насамперед, це скорочення обсягів поставок нафти для переробки на вітчизняних нафтопереробних заводах (НПЗ). На сьогодні, за приблизними оцінками, скорочення обсягів поставок нафти порівняно з аналогічним періодом 2004-го перевищує 30%.
Крім цього, три нафтопереробні заводи — Одеський, Херсонський і Дрогобицький — зупинені на плановий ремонт, що, безумовно, позначиться на обсягах пропозиції світлих нафтопродуктів на українському нафторинку і, природно, сприятиме зростанню цін. З початку 2005 року великооптові ціни на бензин А-76/80 зросли на 15,53%, на бензин марки А-92 — на 22,25%, на бензин А-95 — на 23,34%.
Одним із нечисленних ринкових важелів, які залишилися в розпорядженні уряду Юлії Тимошенко і здатних хоч якось змінити ситуацію з цінами на світлі нафтопродукти, залишається «Укрнафта», на базі якої от уже третій рік поспіль намагаються створити вертикально інтегровану нафтову компанію (ВІНК).
Нагадаю, що перша постанова Кабміну про створення такої компанії з’явилася ще навесні 2002 року, коли прем’єром був Анатолій Кінах. Відтоді ідея ВІНК так і залишається «страшилкою» для російських трейдерів, які практично контролюють український ринок паливно-мастильних матеріалів (ПММ). У інтерв’ю кореспонденту «ДТ» голова правління ВАТ «Укрнафта» Ігор Палиця заявив, що для створення ВІНК «технологічно знадобиться не більше трьох місяців із моменту подолання всіх нормативних обмежень». Водночас закон, який забороняє відчужування держпакетів акцій нафтопереробних підприємств, попри відповідне доручення і президента, і прем’єр-міністра, досі залишається в силі. Як, утім, і бажання «державних мужів від нафтового бізнесу» зберегти контроль над нафтопереробними підприємствами, що повинні ввійти до складу ВІНК.
Крім того, після останніх зборів акціонерів «Укрнафти» «злі язики» твердили, що підприємству не вдасться реалізувати навіть заявлені плани щодо збільшення мережі власних автозаправних станцій і комплексів. Тож доречно нагадати, що чистий прибуток компанії «Укрнафта» за 2004 рік, який становив 1,347 млрд. грн., було практично повністю спрямовано на виплату дивідендів. Державі як власнику контрольного пакета акцій дістануться дивіденди в сумі більш як 673,5 млн. грн. При цьому компанія у червні виграла аукціони з придбання 197 АЗС. За словами Ігоря Палиці, договори купівлі-продажу цих АЗС будуть оплачені тільки після відповідного дозволу Антимонопольного комітету України та згоди спостережної ради «Укрнафти».
На початку серпня Антимонопольний комітет уже дав дозвіл ВАТ «Укрнафта» на придбання 68 автозаправних станцій у багатьох регіонах України. Судячи з динаміки зростання світових цін на нафту і, відповідно, цін на нафтопродукти в Україні, котра істотно зменшує окупність АЗС (їхня ціна вже не здається великою), спостережна рада компанії також має дати згоду на їхню купівлю.
На сьогодні мережа АЗС компанії «Укрнафта» становить 391 комплекс, ще 197 АЗС, з огляду на все, буде придбано вже в найближчому майбутньому. Досить активна підготовча робота також ведеться з виконання доручення Юлії Тимошенко про будівництво ВАТ «Укрнафта» ще 1000 АЗС. Як стало відомо «ДТ», компанією «Укрнафта» по всій країні відібрано тисячу земельних ділянок і ведеться робота з органами місцевого самоврядування щодо їхнього відведення та придбання з дотриманням відповідних технічних умов. Таким чином, уже незабаром компанії знадобляться чималі фінансові ресурси для реалізації згаданих цілей.
За словами Ігоря Палиці, для втілення в життя програми побудови ВІНК використовуватимуться кредитні кошти, а також, згідно з червневим рішенням загальних зборів ВАТ «Укрнафта», 60% прибутку, отриманого компанією за підсумками роботи 2005 року.
До речі, минулого тижня компанія оприлюднила фінансові результати своєї роботи за результатами I півріччя (див. діаграму). За даними «Укрнафти», за перші шість місяців цього року, порівняно з попереднім, її чистий прибуток зріс на 234,5 млн. грн. (47,5%) і становив 728,2 млн. грн. Багато в чому таке зростання зумовлене виробничими показниками. Але аж ніяк не останню роль у цьому процесі відіграє також сприятлива для компанії динаміка світових цін на нафту, котра минулого тижня досягла свого нового історичного максимуму в 66 доларів за барель.
Утім, окрім зростання фінансових показників, протягом I півріччя цього року відзначимо і зростання заробітної плати працівників компанії. З 1 березня тарифні ставки і посадові оклади збільшено на 15%. При цьому середньомісячна зарплата одного працівника за перше півріччя 2005 року становила 1549,2 грн. (з урахуванням зарплати працівників відділень реалізації нафтопродуктів, яка менша, аніж у структурних одиницях основного виробництва). Середня ж зарплата по основному виробництву становила 1702 грн., що на 22,3% більше, аніж за 2004 рік. Частка тарифу в зарплаті зросла і становить за I півріччя 2005 року 60,4, проти 57,9% за 2004 рік. У цілому по ВАТ «Укрнафта» фонд оплати праці штатних працівників за I півріччя 2005 року досяг 260 млн. 379 тис. грн., що на 53,6% більше, аніж за відповідний період минулого року.
Водночас компанія є одним із найбільших платників до Державного бюджету. Так, за підсумками I півріччя в бюджети всіх рівнів сплачено 1278,2 млн. грн., що на 682,7 млн. грн. (або на 114,6%) більше, аніж за аналогічний період минулого року (595,5 млн. грн.). Як пояснили у прес-службі, наслідком примноження компанією більш ніж у 2 рази відрахувань у бюджет стало зростання рентних платежів за видобуток вуглеводнів (на нафту: із 160 грн. торік до 300 грн. цьогоріч). Крім того, із 1 серпня рентний платіж за тонну видобутої нафти збільшено до 550 грн. На думку уряду, що ініціював цей законопроект, таке зростання рентної плати жодною мірою не обмежить інтереси нафтовидобувачів, а отримані таким чином гроші багато в чому допоможуть розв’язати проблеми вугільної галузі.
Попри це, акції ВАТ «Укрнафта» продовжують бути одними з лідерів ринку цінних паперів і далі зростати в ціні. За останні півтора місяця їхня вартість зросла практично на 30 грн., досягнувши цього тижня позначки в 180—187 грн. за штуку. А це свідчить про довіру ринку до компанії, про впевненість у її подальшому зміцненні і посиленні капіталізації.