Із південних регіонів України знову надходять повідомлення про поновлення контрабанди палива. Трейдери вказують на появу великої кількості недорогих пропозицій за готівку і зрослий трафік барж в акваторіях периферійних портів. Ситуація в точності повторює події минулого року, а тепер має й благодатний ґрунт у вигляді спроб уникнути оподаткування через запровадження електронних акцизних накладних. Не виключено, що новий виток безподаткових поставок пов'язаний з очікуваними змінами в керівництві фіскальної служби.
Із лютого цього року кількість повідомлень про контрабанду палива через широко відомі у вузьких колах порти Херсонської, Миколаївської й Одеської областей досягла торішніх масштабів. Активізація нелегалів у розпал сезонного попиту також відбувалася старим дідівським способом - під покривом ночі з невеликих барж розвантажували прямо в бензовози. Своєю чергою, баржі возять продукт із так званого накопичувача - танкера, який відстоюється в нейтральних водах і не проходить процедури митного оформлення.
Особливістю минулого року було те, що в деяких випадках у порт навіть заходив і сам танкер із вимкненою навігаційною системою. Вишуканішою схемою було часткове розмитнення, одержання потрібних документів, під якими згодом вивозився набагато більший обсяг палива. За різними оцінками, обсяг контрабандного продукту на півдні країни навесні 2015 р. досягав 20–30 тис. т на місяць. Наявність контрабанди тоді визнавала й ДФС.
Закрити "південну" контрабанду вдалося після трьох подій. По-перше, на початку травня 2015 р. змінилося керівництво ДФС. По-друге, депутатам із "Народного фронту" на чолі з Сергієм Пашинським удалося домогтися звільнення начальника СБУ по боротьбі з корупцією Юрія Артюхова, якого нардепи обвинуватили в "кришуванні" контрабанди через порти. По-третє, "Самооборона Майдану", яку курирує той же "Народний фронт", за підтримки МВС Арсена Авакова встановила мережу блокпостів на виїзді з портів, звідки йшов основний потік бензовозів із контрабандною продукцією. Який із чинників був вирішальним, складно сказати, але в результаті безподаткові поставки зупинилися.
"Зірки" й кеш
Також складно однозначно сказати, що знову відкрило контрабандні шлюзи цієї весни. Основною версією є ймовірні зміни в керівництві фіскальної служби, яких очікують ще з лютого у зв'язку з урядовою кризою.
Основний сигнал тривоги - поява на ринку пропозицій палива за неадекватно низькими цінами. Наприклад, у березні-квітні в південних областях зафіксовано ціни на автомобільні партії дизельного палива на рівні 12,20 грн/л, що є мінімумом у національному масштабі. При цьому у звичайних умовах "південні" ціни завжди максимальні по країні, що зумовлено витратною логістикою та високими котируваннями в Середземномор'ї, на які орієнтуються легальні постачальники. Так, виходячи з митних цін на дизпаливо в березні-квітні й неминучих витрат на перевалку, зберігання й відвантаження ресурсу, вартість дизпалива з мінімальною націнкою трейдера має становити не менш як 13,5 грн/л, тоді як фактично південь затоплено пропозиціями по 12,20–12,50 грн/л. При цьому середня по країні ціна дорівнювала 14,10–14,15 грн/л.
Ще одна відмітна риса цієї весни - поява нових "зірок". Якщо торік усі довідалися про існування портів і перевалки нафтопродуктів у Скадовську й Очакові, то цього року нове відкриття - Гола Пристань (Херсонська область). Саме звідси почали пропонувати дизпаливо за мінімальними в країні цінами.
Ще одна адреса ділової "удачі" - Нова Каховка, що в тій же Херсонській області. Звідси 22 квітня запропонували бензин А-95 (нібито грецького походження) по 0,65 дол./л.
Пропозиція у валютному еквіваленті, а також продаж оптових партій за готівку - абсолютно нові й непритаманні ринку реалії, що вказують на сумнівне походження палива.
Міцно залишається в ефірі "ринкового" радіо нашумілий торік порт Очаків. Наприклад, один з активістів "Самооборони Майдану" повідомляє, що в період із 12 по 26 лютого з порту Очакова виїхали майже 60 бензовозів (близько 2 тис. т). За даними активістів, нова хвиля відвантажень припала на 15–18 березня, коли порт залишили 46 завантажених бензовозів (майже 1,5 тис. т). Водночас, згідно з митними даними, в порт Очаків у січні-березні надійшло дві партії дизпалива по 780 т кожна, оформлені недавно створеними компаніями "Південь-Енерджі" й "Оранж Ойл".
Генеральний директор порту Очаків Віктор Сапега повністю відкинув обвинувачення в причетності до контрабанди. "Поставки нафтопродуктів через порт Очаків проходять у повній відповідності із законодавством і під спостереженням ДФС, митної та прикордонної служб", - наголосив він.
В.Сапега також назвав абсурдними повідомлення про те, що поставка нафтопродуктів ведеться в нічний час. "Баржа фізично не може зайти в порт у темний час доби, бо канал не освітлюється. Водночас сам порт працює цілодобово", - пояснив керівник.
Найбільш показовим є те, що в першому кварталі 2016 р. на "південному фронті" вкрай пасивними були великі оператори, які здатні запропонувати мінімальні ціни, але в результаті показують лише мінімальні обсяги. При цьому партій менше за 1200 т вони взагалі не практикують. Причина одна - легальні морські поставки невигідні порівняно з іншими (наприклад залізничними).
Виникає запитання: як досягається цінова перевага й економіка поставок на невеликих обсягах у непоказних операторів без роду-племені?
Із сірого в чорне
Запровадження з 1 березня в тестовому, а з 1 квітня в постійному режимі електронних акцизних накладних, покликаних утруднити, а в ідеалі зробити неможливою торгівлю контрабандою та фальсифікатом, дало перші результати. Хоча й не зовсім ті, яких хотілося б. Можна констатувати активне перетворення "сірого" сегмента ринку на "чорний". Простіше кажучи, якщо раніше фальсифікат торгувався найчастіше відкрито й проходив по бухгалтерських документах, з'являючись нізвідки, то тепер силу набирає торгівля за готівку. Масовим явищем стала торгівля документами приходу.
Несподіваний бонус одержали великі споживачі палива - аграрії, АТП тощо, які за документами закуповують підвищені обсяги палива, в реальності одержуючи від постачальника менші обсяги палива й приємні знижки за документи на понадлімітні обсяги. Згодом оптовики або власники АЗС реалізують обсяги, що вивільнилися, за готівку за дуже приємними цінами. При цьому на АЗС відпускають нафтопродукти без фіскальних чеків або друкують їх на звичайному принтері.
Основні покупці цих документів - це виробники нелегального палива, оператори міні-НПЗ і сумішевих установок. Саме вони потребують легалізації продукту, який вони продають переважно через власні мережі АЗС.
Поки що рано робити висновки про ефективність електронних акцизних накладних. За наявними даними, система ще повністю не запрацювала, зокрема й через ще триваюче технічне переозброєння ДФС. Очевидно, картина почне прояснюватися ближче до літа. Тоді ж повинна краще проявитися ситуація з контрабандними поставками, які поки що не такі великі, як 2015-го. Але за відсутності реакції з боку ДФС, СБУ та інших маленька щілинка може швидко перетворитися на велику дірку. Приклади історія знає.