Облгази грають класично: спочатку комедія, яка згодом перетворилася на фарс. Наступний крок, як свідчить практика, може призвести до трагедії.
З початком нового року українські облгази стали масово банкрутувати. Уже відомо про майже десяток подібних позовів. Ситуація дозволяє...
До закінчення 2012 р. діяв Закон "Про заходи, спрямовані на забезпечення стабільного функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу". Відповідно до нього було прямо заборонено банкрутувати у тому числі підприємства, які займаються газопостачанням і газифікацією. Тобто обл- і міськгази були "недоторканними".
Закон був прийнятий Верховною Радою ще в 2005 р. Щорічно його дію продовжували. Але ні наприкінці 2012-го, ні на початку 2013-го народні депутати так і не спромоглися його розглянути та укотре пролонгувати.
Утім, цей закон уже в новій версії, але з колишнім змістом народні обранці, найшвидше, приймуть. Після чого процедура банкрутства "зависне" у часі та просторі. Це означає, що підприємства, які банкрутують, працюватимуть, але віддавати борги - це вже кому як повезе.
Тим часом триває хвиля позовів, точніше сказати, позовних вимог кредиторів. Що це може означати, спробуємо розібратися.
У січні 2013 р. господарські суди відповідних (згідно з поданими позовами) областей порушили справу про банкрутство таких акціонерних товариств, як "Закарпатгаз", "Івано-Франківськгаз", "Вінницягаз", "Чернігівгаз", "Сумигаз", "Миколаївгаз", "Луганськгаз", а також "Криворіжгаз", "Харківміськгаз", "Дніпрогаз".
Навіщо банкрутити не найгірші, якщо дивитися на оборот коштів і ресурси цих компаній, обл- і міськгази? Майже всі відомі позови подала все ще дочірня компанія "Нафтогазу України" - ПАТ "Укртрансгаз". Тільки "Вінницягаз" банкрутить київське ТОВ "Компанія "Єврогаз-Інвест Груп", ніби не чужа Фірташу. А "Кримгаз" банкрутить компанія, що нікуди не ділася, "Укргаз-Енерго" - спільне підприємство, співвласниками якого є "Нафтогаз" та "РосУкрЕнерго" (а співвласники РУЕ - російський "Газпром" і все той самий український бізнесмен Д.Фірташ).
Юридично ПАТ "Укртрансгаз" має всі підстави для подачі позовів на облгази. Останні заборгували "Укртрансгазу" близько мільярда гривень. Як відверто відповів DT.UA запитанням на запитання чиновник з Міненерговугільпрому, "чому основні кредитори мають стояти в черзі?".
Черга, звичайно, не за хлібом, як у блокадному Ленінграді. Але облгази заборгували не тільки "Укртрансгазу". Це найреальніша та перша причина, яка спонукала "Укртрансгаз" ініціювати банкрутство облгазів.
Інша річ, що на тлі мільярдних боргів "Нафтогазу" сума боргів облгазів перед тим самим "Укртрансгазом", а тим паче сума "інших" боргів облгазів зовсім не вражають. Логічне запитання: чому "Укртрансгаз" не банкрутує "нефірташівські" обл- і міськгази? Там боргів теж неміряно.
Нещодавно прокуратура відзвітувала про результати "вибивання" газових боргів: з понад
6 млрд грн боржники (дебітори) повернули аж 1,5%...
Власне, і позовні вимоги взагалі ж були невеликі. Наприклад, луганський і вінницький позови - усього по 2,5 млн грн. Це багато, якщо казати про особистий рахунок, а в масштабах таких підприємств - копійки. Та й чи будуть дебітори повертати ці борги, запитання риторичне.
Більшість старих боргів облгазів та їхніх кредиторів уже майже безнадійні та просто значаться на балансах обох сторін. Якщо повернути навіть п'яту частину, буде дуже непогано. Але навіть у досить непоганому по платежах 2011 р. рівень проплат становив 86%, у минулому, 2012-му, у найкращому разі буде стільки ж.
Безнадійність повернення боргів настільки очевидна, що облгазам активно пропонують підписати "фількіну грамоту", яку називають тепер по-новому - мирова угода. З довгостроковою реструктуризацією боргів.
Спочатку боржникам (дебіторам) пропонували розділити виплату боргів на десять років, потім чомусь погодилися на пролонгацію виплат на двадцять років. За такий період часу багато чого може змінитися та статися.
Ну просто класика: пам'ятаєте притчу про падишаха та віслюка, який "розмовляв"?! Суть у тому, хто взявся навчити осла та на що він розраховував. Так і у випадку з пролонгацією повернення боргів облгазами.
Головна вимога до дебітора (обл- і міськгазів) - виплачуйте хоча б поточні платежі.
Однак із платежами як і раніше непросто. Облгазів, які розраховуються за поставки вчасно чи хоча б здебільшого, ось уже кілька років поспіль практично не спостерігається. Тому велику частину боргів взагалі списали, завдяки скандальному рішенню Верховної Ради, про яке пристойні люди навіть не хочуть згадувати. Але ж було! Списали.
Торік Фонд держмайна від імені держави почав (а точніше, продовжив) швидко та недорого "зливати" акції облгазів. Вони перейшли в основному до компаній Дмитра Фірташа. Отже, формально саме він - головний "потерпілий". Хоча частина облгазів (наприклад, "Криворіжгаз", "Дніпрогаз", "Харківміськгаз") усе ще значаться як активи російського бізнесмена Віктора Вексельберга.
Проте він іде з українського ринку, продаючи при цьому в тому числі пакети облгазів насамперед... російському "Газпрому". На перший погляд, причинно-наслідкового зв'язку не спостерігається. А неформально він підтвердився, коли структури Фірташа спокійно та без натяку на конкуренцію викупили дрібні пакети вексельбергівських облгазів, які продавалися Фондом держмайна України. У чиїх руках ці компанії опиняться, незабаром довідаємося.
Для Дмитра Фірташа те, що відбувається, - чистий позитив. Реальна можливість банкрутства облгазів мізерно мала. Зате зайвий раз з'являється вагомий привід нагадати уряду, хто хазяїн облгазів. Обл- і міськгази - такий невидимий шнурок, на якому підвішені всі споживачі газу. Ну щоб не зірвалися... Отже, Д.Фірташу буде нескладно нагадати уряду й про необхідність перегляду тарифів (природно, заради їхнього підвищення!) на послуги облгазів. Тим паче, що тема "населення мало платить" - вічна.
Тут прошу читачів згадати інтерв'ю глави Нацкомпослуг Валерія Саратова в попередньому номері DT.UA. Тепло, холодна та гаряча вода - це товар. А те, що ми одержуємо в будинках і квартирах, - це послуги з їхньої доставки. Думаю, усі відчувають різницю між ціною товару (його собівартістю) і вартістю оплати послуг із його доставки. Просто запитайте у своєму жеку, яка структура ваших послуг і скільки коштує товар - тепло, вода?..
Цікаво, але у випадку з облгазами, що банкрутують, Фірташ ніби й не при чому: борги, які вимагають із підконтрольних йому облгазів, - саме і є неодержана плата за послуги з транспортування газу "Укртрансгазом". Якщо не рахувати того, що нинішній глава "Укртрансгазу" Сергій Винокуров раніше (до початку
2010 р.) працював менеджером у фірташівському Ostchem...
До того ж іншим співвласникам облгазів, що банкрутують, у такий спосіб ненав'язливо дали зрозуміти, хто господар становища. Поки що. Якщо вони дотепер самі не здогадалися. Це наочний урок і для тих акціонерів, хто ще "не домовився" з Д.Фірташем. Поки що.
Нинішня "банкрутна хвиля", схоже, покликана зайвий раз обґрунтувати й низькі ціни продажів акцій облгазів. Тим паче, що їхній розпродаж ще не закінчився. У 2013 р. Фонд держмайна України має намір виставити на продаж й, зрозуміло, продати блокуючі пакети ще кількох обл- і міськгазів. Наприклад, 25% ПАТ "Мелітопольгаз", 26% ПАТ "Гадячгаз", 26% "Кременецьгаз", 2,04% "Шепетівкагаз, 22% "Коростишівгаз", 26,04% "Бережанигаз" та 26% "Теребовлягаз".
Ще на біржу виставлять такі досить великі пакети акцій, як "Харківгаз" - 17,7%, "Чернігівгаз" - 13,25%, "Київоблгаз" - 8,24% та "Одесагаз" - 4,97%. І зовсім малюсінькі пакети акцій "Хмельницькгазу" (1%) і "Тернопільгазу" (0,7%).
За цих умов гра на зниження цін на пакети акцій вищезгаданих підприємств із газопостачання та газифікації - позитивний фактор для ключового покупця. Та й держава може продемонструвати хоча б видимість боротьби за наповнення бюджету, включаючи облгазівські платежі.
Загалом, багато хто може бути задоволений. Шоу може тривати?..