Не встигло відбутися доленосне засідання міжвідомчої робочої групи з питань використання нафтопроводу Одеса—Броди, не встигли ще уряду передати звіт компанії-експерта «Енерджі Солюшн», як з’явилася інформація про те, що висновки цієї компанії сфальсифіковано. Хоча того самого дня, коли компанія-експерт презентувала свій звіт, керівник міжвідомчої групи, міністр палива й енергетики України Сергій Єрмілов і навіть представник російської компанії, що запропонувала реверсне використання нафтопроводу Одеса—Броди, досить спокійно коментували результати роботи групи. Щоб уточнити, якого ж висновку дійшли експерти і яке рішення очікується від уряду щодо використання багатостраждального нафтопроводу, «Дзеркало тижня» звернулося по роз’яснення до глави міжвідомчої робочої групи Сергія Єрмілова.
— Сергію Федоровичу, розкажіть, будь ласка, як узагалі працювала міжвідомча робоча група і яких висновків щодо варіантів використання нафтопроводу Одеса—Броди вона дійшла. А то занадто вже суперечлива інформація з’явилася після презентації експертизи компанії «Енерджі Солюшн».
— Міжвідомчу робочу групу з питань використання нафтопроводу Одеса—Броди було створено за дорученням Кабінету міністрів, який, у свою чергу, виконував доручення Президента. Як міністр палива й енергетики України я очолив цю робочу групу. До її формування ми підійшли нетрадиційно, оскільки існувало кілька підходів до використання нафтопроводу. Тому, окрім представників міністерств та відомств, зокрема Мінпаливенерго, Мінекономіки та МЗС, до її складу ввійшли представники НАК «Нафтогаз України», ВАТ «Укртранснафта», а також іноземних компаній, які могли б істотно допомогти в наданні повного обсягу інформації і сприяти ефективному прийняттю рішень. Були залучені (за їхньою згодою, звісно) російські «Транснефть» і ТНК, Гомельське управління магістральних нафтопроводів із Білорусі. Залучалися й різні консультанти.
На одному з засідань групи його учасники прийняли рішення про необхідність додаткового вивчення питання використання нафтопроводу Одеса—Броди спеціалізованою компанією-експертом. Тому було проведено тендер для вибору такого консультанта. Причому з самого початку всі погодилися, що експертом не може стати компанія, котра вже проводила експертизу цього проекту раніше, хай і з інших питань. Переможцем тендеру визнали американську компанію «Енерджі Солюшн», яка й подала результати своєї експертизи.
27 січня відбулося одинадцяте, останнє засідання міжвідомчої робочої групи, і нам вдалося вивчити, як мені здається, хоч і не всю, але максимальну кількість інформації, що існувала на той момент.
— Кажуть, ви тиснули на компанію-експерта...
— Попри те, що я очолював міжвідомчу робочу групу, наша робота була справді колегіальною, на основі цього принципу приймалися і рішення. Тобто якщо хтось із учасників групи не погоджувався з якимсь рішенням або ж виникали розбіжності, таке рішення не приймалося. Як правило, у важливих рішеннях ми були одностайні. І те, що я очолював цю групу, зовсім не означає, що я диктував якісь умови. Про це свідчить і той факт, що вже на першому етапі роботи групи компанія ТНК надіслала лист-подяку: не очікували, що буде такий ефективний і прозорий підхід.
Минулого вівторка компанія «Енерджі Солюшн» презентувала свій звіт на засіданні міжвідомчої робочої групи, і практично всі визнали, що роботу експерти виконали нормально.
Крім того, на пропозицію президента «Укртранснафти», ми включили до порядку денного і презентацію роботи компанії «ПрайсВайтерхаусКуперс», яка завершила розробку бізнес-плану і недавно передала свій звіт «Укртранснафті». Раніше ця компанія вже презентувала свою роботу, але тоді не було повного дослідження щодо розрахунку тарифів прокачування нафти. Ця компанія не говорить про якийсь конкретний напрямок, вона розробила систему змінюваних тарифів для нафтопроводу Одеса—Броди, яка дозволяє зробити маршрут транспортування нафти з терміналу «Південний» у Броди конкурентним, порівняно з перевезеннями танкерним флотом. Незалежно від змін тарифу протягом року, середній тариф для прокачування нафти нафтопроводом Одеса—Броди залишиться на рівні, що збігається з розрахунками компанії «Енерджі Солюшн». Таким чином ми фактично отримали два незалежних аналізи, які взаємно доповнюють, а не спростовують один одного.
— Більшість варіантів використання нафтопроводу Одеса—Броди вирізнялися надмірною заполітизованістю. Принаймні це закидали прибічникам того чи іншого варіанта. Чи вдалося цього уникнути експертам?
— Якщо залишити чисту економіку, а «Енерджі Солюшн» виразила її в класичному вигляді, вони зробили розрахунки ефективності використання дев’яти основних маршрутів на три роки і на десять років.
Найефективніший варіант, виходячи з експертних розрахунків, це Кременчук—«Південний» у короткостроковій перспективі (див. діаграми). У такому разі за три роки грошовий потік становитиме приблизно 120 млн. дол. На другому місці маршрут Мозир—«Південний». Перший варіант вважається найбільш економічно привабливим.
На десять років найпривабливішим варіантом є «Південний»—Броди—Плоцьк: за цей період можна заробити 1 млрд. 200 млн. дол. Ще є можливість паралельно використовувати маршрут Кременчук—«Південний». Цей варіант забезпечує додатково 400 млн. дол. Це гарантує повне завантаження й використання Придніпровських магістральних нафтопроводів — 9 млн. тонн. Щоправда, «Енерджі Солюшн» брала до уваги базовий обсяг 25 млн. тонн нафти на рік, хоча система розрахована майже на 40 млн. тонн. Таким чином, за 10 років, використовуючи цей комплексний варіант, можна отримати близько 1,5 млрд. дол. За нашими розрахунками, це найоптимальніше поєднання варіантів.
— Чому ж тоді кажуть, ніби в попередньому висновку експерти відзначили, що найефективніший маршрут — так званий реверс: Броди—Одеса для транспортування російської нафти в «Південний» і далі Чорним морем через турецькі протоки?
— У попередньому висновку експерти «Енерджі Солюшн» взяли на себе відповідальність, як незалежні консультанти, висловлювати такі рекомендації виключно на підставі листа ТНК-БП, наданого «Укртранснафтою». На цій підставі вони порекомендували використовувати цей варіант, хоча його економічні показники втричі нижчі від вищезгаданого комплексного варіанта. Втім, навіть при цьому експерти запропонували реверсний варіант із десятьма застереженнями.
— І що ж конкретно?
— Проти пропозиції ТНК—«Брітіш петролеум» експерти навели такі аргументи. Річ у тім, що з самого початку обсяги нафти, запропоновані тією ж ТНК-БП, мають бути додаткові, а це 9 млн. тонн. Оскільки в нас залишається 3,5 млн. тонн залізничного транспортування і з урахуванням реалізації маршруту «Дружба—Адрія», додаткових 9 млн. тонн нафти просто не набереться. Далі експерти зазначають, що у конкуруючих нафтопроводів з’явиться суттєвий стимул, щойно почнеться перекачування нафти нафтопроводом Одеса—Броди в реверсному напрямку. І тоді через 3—5 років перевага часу, яка сьогодні грає на користь нафтопроводу Одеса—Броди, буде втрачена. До того ж, як тільки Одеса—Броди на три роки відійде під транзит російської нафти, активно почнеться реалізація інших альтернативних українському маршрутів. Наступне застереження: обов’язково має бути умова гарантованого прокачування заявленого обсягу нафти (за типом контрактів «Транспортуй або плати». Хоча в практиці нафтоперекачування ніде в ідеальному варіанті така умова не дотримується. Крім того, реалізація пропозиції ТНК щодо прокачування 9 млн. тонн не узгоджується навіть із першою фазою нафтопроводу «Дружба—Адрія», розрахованою на обсяг у 5 млн. тонн (пропускна здатність ділянки Мозир—Броди буде задіяна в цьому проекті шести держав). Це основні застереження, відзначені експертами.
Хочу зауважити, що всі дані економічного аналізу базуються виключно на даних «Укртранснафти», тобто професійний менеджер може сам виконати такий розрахунок. І ці дані не можуть бути іншими, це економіка, а не політика.
До речі, вислухавши висновки компанії-експерта, керівник ТНК-БП заявив, що, коли їхню пропозицію не приймуть, вони готові взяти участь у добудові нафтопроводу Броди—Плоцьк. Це, на мій погляд, дуже конструктивно у світлі підписаної недавно Україною та Польщею угоди. Під час недавнього візиту в Україну російської делегації на чолі з президентом Путіним ми домовилися з міністром енергетики Російської Федерації Ігорем Юсуфовим провести наступного тижня робочу зустріч із питань розширення можливостей транзиту російської нафти та газу через Україну. Тоді вже присутній під час розмови Герман Хан уперше висловився про бажання взяти участь в українсько-польському проекті. Взагалі мене дивує постійне протиставлення окремими політиками національних інтересів України інтересам інших країн і компаній у проекті Одеса—Броди. Ми були й завжди будемо з Росією основними партнерами в енергетиці. Це залежить не від політиків — так розпорядилася природа. Завдання політиків — створити максимально сприятливі умови для взаємовигідного економічного співробітництва.