Нинішня ситуація на ринку нафти та нафтопродуктів точнісінько повторює торішню. Тільки основну причину злету котирувань цього року звати не «3». Нова ескалація конфлікту між Сходом і Заходом у зв’язку з ядерними розробками Ірану тримає енергетичні біржі в напрузі. У середині лютого ціни пробили позначку 120 дол./бар., обростаючи прогнозами один похмуріший від іншого. Інше питання, чи готовий сьогодні світ до таких прогнозів, не кажучи про їхню реалізацію? До нового підняття цін і сезонного споживання український ринок підійшов непогано підготовленим, та якщо ситуація у світі не зміниться, у березні спостерігатимемо нові цінові реалії. Нічого екстраординарного не відбувається, цю історію ми вже проходили торік.
Нову хвилю напруження було запущено США з метою загальмувати ядерні розробки Тегерана. Штати обрали основною мішенню ключову статтю іранського бюджету - експорт нафти. Дипломатичними каналами уряд Сполучених Штатів звернувся, а точніше сказати, спробував натиснути на ключових споживачів іранської нафти.
Євросоюз уже прийняв рішення щодо запровадження ембарго на поставки нафти з Ірану з 1 липня 2012 року, якщо ситуація на той час не зміниться. Менш чуйними до «рекомендацій» США виявилися Індія, Китай та Японія. У відповідь Тегеран уже заявив про припинення поставок нафти на адресу французьких і британських компаній, на черзі, за словами глави Іранської державної нафтової компанії (NIOC) Ахмеда Галебані, Німеччина, Іспанія, Італія, Греція, Португалія та Нідерланди. Тегеран також погрожує перекрити Ормузьку протоку - єдину артерію, яка з’єднує Перську затоку з Індійським океаном, якою нафта, що видобувається в Саудівській Аравії, самому Ірані, а також в Іраку, ОАЕ та Кувейті, транспортується споживачам. Запахло новою війною.
Такий розвиток подій створює підґрунтя для неймовірних прогнозів. У цьому лідирує член комісії експертів із питань міжнародної безпеки при держдепартаменті США Джозеф Чиричіоне, який в інтерв’ю CBS заявив, що у разі завдання удару по ядерних об’єктах Ірану ціна на нафту може зрости до 300 дол./бар.
Український ринок зустрів нову хвилю зовнішніх потрясінь без ентузіазму. Неминуче зростання цін, яке несуть новини зі світових торговельних майданчиків, давно нікого не радує. Підвищення вартості нафтопродуктів торік на 30% призвело до більш як 12-відсоткового падіння роздрібних продажів бензину А-95 - найпопулярнішої марки в Україні (див. рис.2). Приріст показало дизпаливо, але основна роль тут належала підготовці до Євро-2012, а в цьому процесі ціни мало кого цікавлять. Відповідно, після зникнення цього чинника можна очікувати на обвал продажів і в цьому сегменті.
Крім зовнішніх причин, грають на підвищення і внутрішні. З 1 січня 2012 року на 8,9% було проіндексовано ставки акцизних зборів на бензин і дизпаливо. І якщо по солярці зростання податкової складової - незначні 4 євро/т, або майже 4 коп./л у кінцевій ціні на АЗС, то по бензинах - це 16 євро/т, або 16 коп./л. Тому невелике подорожчання могло відбутися ще в січні, але світові ринки, що просіли, великі запаси та загалом «мертвий сезон» дали змогу паливним ритейлерам мовчки «проковтнути» підвищення податків.
Нині, коли закупівельні ціни зростають, а запаси вичерпуються, чинник зрослих податків почне діяти за своїм прямим призначенням. «Упродовж грудня-лютого бензини на європейському ринку подорожчали на 200 дол./т, а дизпаливо - на 100 дол./т. Крім того, дешеві грудневі запаси вже висохли, і в країну заходить ресурс за новими, високими цінами», - розповідає Василь Дмитрів, керівник департаменту маркетингу ПАТ «Концерн «Галнафтогаз».
Захвилювалися й у Міненерговугільпромі. Щоправда, у прес-релізі за підсумками засідання Експертно-аналітичної групи з питань ринку нафтопродуктів, що відбулося 17 лютого, зазначається, що «учасники засідання не бачать підстав для подорожчання палива на українських АЗС найближчим часом». У зв’язку з цим не зовсім зрозуміло, навіщо міністерство збирається провести чергове засідання наприкінці лютого, про що згадується в тому самому офіційному повідомленні? Може, тому, що фахівці міністерства, використовуючи досить консервативну методику визначення об’єктивної вартості палива, сьогодні бачать на своїх моніторах прогноз на початок березня на рівні 10,85 грн. за літр бензину А-95 і понад 10 грн. - дизпалива? (До кінця лютого компаніям було рекомендовано дотримуватися розрахунків на початок місяця - 10,54 і 9,84 грн./л відповідно на бензин і ДП.) Загалом віри в міністерські повідомлення принаймні з приводу роботи Експертно-аналітичної групи з питань ринку нафтопродуктів, дедалі менше. Наприклад, недавно з’ясувалося, що саме учасники цієї групи голосували 19 грудня 2011 року за подовження старих стандартів якості нафтопродуктів, хоча з боку паливних компаній цього волевиявлення ніхто згадати не зміг. Як не пригадують і самого факту проведення цього засідання. Але ми переконані: знайдеться й протокол засідання та відповідний запис у ньому.
У галузевому міністерстві, зокрема, зазначають наявність великих запасів «дешевих» нафтопродуктів, що, на думку чиновників, має стримувати ціни. Вказують на це й учасники ринку, хоча таке твердження далеко не беззаперечне. Складання балансів ринку та споживання нафтопродуктів за останні три місяці (листопад 2011-го - січень 2012-го) показує, що справді існує буфер по дизельному паливу, хоча й далеко не в розмірі півмільйона тонн, як кажуть у Міненерго. По бензинах же не тільки не видно профіциту, а й відчувається явне відставання від торішніх показників, коли ринок було перелито нафтопродуктами, завезеними ще через пріснопам’ятну «Лівелу» восени 2010 року. Та навіть якщо розрахунки Міненерговугільпрому про наявність на складах 500 тис. тонн ДП і 240 тис. тонн бензину правильні, це означає лише те, що в Україні є абсолютно нормативний запас нафтопродуктів у розмірі місячного споживання.
Що ж до прогнозів цін на березень, то думки, як кажуть, розійшлися. «Якщо динаміка руху цін на європейському ринку продовжиться, то слід очікувати зростання цін на АЗС на 50-60 коп. Тільки збільшення буде поетапним - по 10-15 коп., бо споживач має звикнути до нових цифр», - каже Андрій Томашук, директор мережі «Укр-Петроль». Своєю чергою, керівник столичної мережі «КЛО» Ігор Чернявський вважає, що найближчим часом ціни зростуть на 10-15 коп. «На ринку ще є деякі січневі запаси палива, які допоможуть стримати стрімке зростання цін на АЗС», - зазначив пан Чернявський. У «Галнафтогазі» ж переконані: якщо ситуація в Європі не зміниться (див. рис. 1), ціни на А-95 досягнуть 11 грн./л.
Є й інший підхід до розуміння ситуації, для цього потрібно повернутися в минулий рік. У березні 2011 року середня ціна на нафту Brent становила 114 дол./бар., а вже у квітні - 123 дол. До середини квітня ціни на А-95 стандарту Євро-5 «на пістолеті» зросли
до 10,50 грн./л, а на кінець місяця очікувалося зростання до 11 грн./л. Це змусило Юрія Бойка вдатися до важкого, але єдино правильного кроку - ініціювати зниження акцизів з 182 до 132 євро/т, або на 50 коп./л. Це допомогло зупинити ціни на позначці 10,50 грн./л.
За 20 днів лютого 2012 року середня ціна на нафту Brent становила 117 дол./бар., акцизний податок сьогодні вищий за торішній рівень - 198 євро/т, ціни на «п’ятий» Євро-5 також крутяться навколо позначки 10,50 грн./л. Якщо нафтові ціни поповзуть угору, стримати ціни на колонках буде складно. В Європі та Штатах вже замайоріли цінники, забуті з далекого 2008 року. Основною ж перешкодою на шляху зростання цін в Україні будуть не міністерські потуги чи міфічні запаси, а небажання трейдерів і далі скорочувати кількість своїх клієнтів.