Світові нафтопереробні заводи втрачають здатність виробляти достатню кількість дизельного палива, відкриваючи новий фронт інфляції та позбавляючи економіки країн палива, що забезпечує роботу промисловості та транспорту, пише Bloomberg.
У той час як ф'ючерси на нафту стрімко зростають - у п'ятницю в Лондоні їхня ціна була трохи нижчою за 95 доларів за барель, - це ралі меркне порівняно з різким зростанням цін на дизельне паливо. У четвер ціни на дизельне паливо в США підскочили вище 140 доларів, досягнувши найвищого рівня для цієї пори року. Європейський еквівалент злетів на 60% з літа.
І ситуація може погіршитись. Саудівська Аравія та Росія обмежили видобуток нафти. 5 вересня обидві країни – лідери альянсу ОПЕК+ – оголосили, що продовжать ці обмеження до кінця року, коли попит на паливо зазвичай підвищується.
"У зимові місяці ми ризикуємо зіткнутися з тривалим дефіцитом на ринку, особливо дистилятів. Нафтопереробні заводи насилу справляються з цим завданням", - каже Торіл Босоні, керівник відділу нафтових ринків Міжнародного енергетичного агентства, маючи на увазі категорію палива, в яку входить дизельне.
Складна ситуація склалася для світового нафтопереробного флоту, який уже кілька місяців страждає від недостатнього виробництва. Паляча спека в Північній півкулі цього літа змусила багато заводів працювати повільніше, ніж зазвичай, у результаті запаси на складах скоротилися.
Зі слів аналітика Goldman Sachs Group Inc. Каллума Брюса, вони були змушені натомість виробляти інші продукти, такі як авіаційне паливо та бензин, попит на які різко зріс.
Все це відбувається після зупинки менш ефективних заводів нафтопереробки, коли попит на нафту впав до рівня Covid-19. Зараз споживання відновлюється, але багато нафтопереробних заводів уже не працюють.
Проте дефіцит дизельного палива ще може ослабнути з настанням прохолодних зимових місяців, коли погодні обмеження для НПЗ загалом знижуються – навіть якщо деякі з них проходитимуть планове сезонне технічне обслуговування.
Проте зберігаються побоювання з приводу постачання деяких ключових країн-експортерів дизельного палива.
Росія, яка, незважаючи на західні санкції, залишається одним з основних постачальників дизельного палива, заявила, що має намір обмежити обсяги поставок на світові ринки.
Китай нещодавно ввів нову квоту на експорт палива, проте, на думку трейдерів та аналітиків в Азії, запланованого обсягу буде недостатньо, щоб запобігти напруженості на ринку до кінця року. Протягом більшої частини 2023 року обсяг поставок з країни знаходиться близько п'ятирічного сезонного мінімуму.
Зниження обсягів поставок відбивається на основних вузлах зберігання. Зареєстровані запаси в США і Сінгапурі нині перебувають нижче сезонної норми. Запаси в країнах ОЕСР нижчі, ніж півдесятка років тому.
Обмеження пропозиції має економічні наслідки. Різке зростання ф'ючерсів у США було викликане, зокрема, тим, що паливо почали розкуповувати далекобійники.
"Дизельне паливо - це паливо для 18-колісних вантажівок, які перевозять продукцію із заводу на ринок, тому при стрибку цін вищі транспортні витрати перекладаються на плечі підприємств та споживачів", - каже Клей Сейгл, директор із глобального нафтосервісу Rapidan Energy Group.
Економіка США сподівається уникнути рецесії, але стрибок цін на енергоносії – на бензин чи дизельне паливо – може підірвати значну частину цього прогресу, каже Сейгл. "Цей ризик не ігнорується ніким у Вашингтоні, оскільки наближається сезон передвиборчих кампаній", - підкреслив він.
Зростання цін на дизельне паливо може також спонукати нафтопереробні заводи до пріоритетного використання цього виду палива на шкоду виробництву бензину, вважає експерт.
Ситуація з дизельним паливом могла б бути і гіршою. У щомісячному звіті МЕА, опублікованому минулого тижня, передбачалося, що цього року споживання зросте приблизно на 100 тис. барелів на день. Це порівняно з майже 500 тис. барелів на день для бензину та більш ніж 1 млн барелів на день для авіакеросину та керосину.
"В основі своїй – це проблема пропозиції", – каже Юджин Лінделл, керівник відділу нафтопродуктів консультаційної компанії FGE.
За його словами, європейські нафтопереробні заводи також не змогли наростити запаси протягом літа через повсюдні незаплановані простої, що призвело до дефіциту запасів напередодні зими.