Президент Хорватії С.Месіч (на знімку зліва) у ході зустрічі з представниками держав—учасниць проекту «Дружба—Адрія» підкреслив важливість української нафтотранспортної складової цього міжнародного проекту. А, крім того, вітаючи Спеціального уповноваженого з питань ЄАНТ О.Тодійчука (на знімку справа), наголосив на позитивній ролі українських нафтотранспортників у процесах євроінтеграції |
16 грудня в Загребі уряди шести держав (Російська Федерація, Україна, Білорусь, Угорщина, Словаччина, Хорватія) підписали Угоду про співробітництво у реалізації проекту інтеграції нафтопроводів «Дружба» й «Адрія». За дорученням Кабінету міністрів України, Угоду від імені української сторони підписав заступник державного секретаря Міністерства палива та енергетики України, голова правління НАК «Нафтогаз України» Юрій Бойко.
За день до підписання Угоди відбулася зустріч представників країн—учасниць проекту «Дружба—Адрія» з президентом Республіки Хорватія С.Месічем. Україну на цій зустрічі представляв Спеціальний уповноважений із питань Євро-Азіатського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК), голова правління ВАТ «Укртранснафта» Олександр Тодійчук. Президент Хорватії, зокрема, підкреслив важливість цієї Угоди, охарактеризувавши її як безпрецедентний крок на шляху європейської інтеграції. Крім того, С.Месіч відзначив позитивні зміни в підходах українських нафтотранспортників до інтеграційних процесів, а також важливість української нафтотранспортної складової в цьому міжнародному проекті.
Як визначено в угоді, уповноваженою організацією з боку України для реалізації нафтотранспортного проекту «Дружба—Адрія» є ВАТ «Укртранснафта». У квітні 2002 року ВАТ «Укртранснафта» приєдналася до цієї угоди як один із суб’єктів господарювання, уповноважених реалізувати проект інтеграції нафтопроводів «Дружба» і «Адрія». Це дозволить забезпечити додатковий обсяг транзиту нафти територією України (поетапно — 5, 10, 15 млн. тонн нафти на рік).
Під час зустрічі уповноважених представників нафтотранспортних компаній держав—учасниць Угоди досягнуто попередньої домовленості про зустріч робочих груп у київському офісі компанії «Укртранснафта» наприкінці січня 2003 року для підготовки плану спільних заходів з реалізації наступних етапів проекту (йдеться про досягнення рівня нафтотранзиту в обсязі 10—15 млн. тонн нафти на рік).
Таким чином, додатковий обсяг транспортування нафти (до 15 млн. тонн на рік) на світовий ринок забезпечать трубопровідні системи Російської Федерації, Білорусі, України, Угорщини, Словаччини та Хорватії через нафтоперевалочний комплекс Омішаль (Хорватія), який може приймати танкери дедвейтом до 300 тис. тонн (у перспективі — до 500 тис. тонн).
Слід зазначити, що нафтотранспортна система України має резервні потужності, які дозволяють значно збільшити обсяги нафтотранзиту. Крім того, проект «Дружба—Адрія» із виходом на Омішаль практично створює перший байпас навколо Босфора маршрутом «Південний»—Броди—Ужгород і далі — по територіях держав-транзиторів, який можна використовувати для транспортування нафти з Чорного моря в Середземне.
Примітно, що проект «Дружба—Адрія» повністю відповідає інтересам України та національній стратегії максимально ефективного використання транзитного потенціалу держави. Тобто, використовуючи можливості наявної нафтотранспортної системи Європи, можна паралельно з російською нафтою подавати каспійську нафту в Омішаль і на ряд нафтопереробних заводів, заміщаючи обсяги легких сортів нафти, які, за прогнозами експертів, протягом найближчих років будуть втрачені через зниження видобутку нафти в Північному морі та в інших джерелах.
З метою підвищення надійності нафтотранспортної системи України і з урахуванням перспектив проектів «Дружба—Адрія» та ЄАНТК компанія «Укртранснафта» вживає заходів з підвищення надійності закарпатської ділянки нафтопроводу «Дружба» в Україні.
Крім того, реалізуючи свою політику ринкових підходів і відкритості бізнесу, «Укртранснафта» завершила конкурсний відбір компанії-організатора (Project Developer) проекту «Одеса—Броди». Кваліфікаційний комітет з участю міжнародних експертів і консультантів визначив кращими пропозиції компанії PriceWaterhouseCoopers. Зараз, як повідомляє «Укртранснафта», завершується підготовка контракту до підписання. До речі, учасники цього конкурсу відзначили високий професіоналізм відбору, об’єктивність і відкритість його проведення. Контракт із переможцем конкурсу, швидше за все, буде підписано ще нинішнього року, і відразу ж розпочнеться спільна робота ВАТ «Укртранснафта» і PriceWaterhouseCoopers над розробкою комплексного бізнес-плану та його реалізацією.
Сьогодні проект Євро-Азійського нафтотранспортного коридору, завдяки спільним зусиллям України та Польщі, став набагато зрозумілішим і ближчим членам ЄС, і це вселяє оптимізм. Цьому, безперечно, сприяло спільне звернення прем’єр-міністрів України і Польщі до віце-президента Європейської комісії з енергетики і транспорту Лойоле де Паласіо з пропозицією співробітництва у реалізації проекту «Одеса—Броди».
Про зацікавленість ЄС у цьому проекті свідчить недавнє запрошення віце-президентом Єврокомісії прем’єр-міністрів України і Польщі на форум у Брюсселі, присвячений питанням ЄАНТК. Проведення цього форуму заплановано на кінець січня — початок лютого 2003 року. Та вже сьогодні ряд урядів і компаній серйозно готуються до цього форуму й покладають на нього великі надії.