Заміна коротких телефонних номерів, які починаються на нуль, номерами на одиничку, що призвела до протестів комерційних служб, котрі їх використовують, — далеко не всі зміни, які очікують нашу телефонну мережу в найближчі роки. Перехід на новий перспективний план нумерації, підготовлений НКРЗ і Міністерством транспорту і зв’язку, передбачає, наприклад, запровадження дев’ятизначної нумерації, вихід на «міжмісто» через нуль, а не через звичну вісімку, а також можливість при кожному виклику вибирати мережу оператора, через яку дешевше телефонувати.
Цей процес неминучий: країна переходить на міжнародні стандарти нумерації. Це необхідно як для євроінтеграційних процесів, так і, наприклад, для зручності гостей чемпіонату Європи.
За даними НКРЗ і Мінтрансзв’язку, система нумерації, яка діяла в Україні за часів СРСР, фактично вичерпала ресурс номерів. Наприклад, вихід на міжмісто через вісімку є пережитком аналогових АТС. Водночас кількість служб, які використовують і хотіли б одержати скорочені номери, стрімко зростає. Таким чином, виникла еволюційна необхідність запровадження нової системи.
Майбутня система нумерації сприятиме створенню комфортного середовища для споживачів і операторів телекомунікацій, інтеграції телефонної мережі загального користування (ТМЗК) України у європейський і світовий простір. Запроваджувати її планують відповідно до «Плану переходу ТМЗК на нову систему нумерації», проект якого розроблено Державним департаментом з питань зв’язку та інформатизації. До роботи над проектом залучалися провідні оператори зв’язку, фахівці НКРЗ, галузевих науково-проектних організацій. Зараз проект «Плану...» перебуває на узгодженні в Мінтрансзв’язку.
Скандал, який в останній місяць розгорівся навколо заміни «Укртелекомом» так званих коротких номерів (059, 055 та ін.) на чотирицифрові, що починаються на одиницю, показав, як не треба проводити заміну.
Нагадаємо: у липні профспілка таксистів України пригрозила страйком через те, що держоператор поставив багато компаній, які надають послуги таксі і мають короткі номери, перед фактом їхньої заміни. До таксистів приєдналися і комерційні довідкові служби, наприклад, інформаційний холдинг «059». За словами бізнесменів, вони роками «розкручували» короткі номери, за котрими споживачі замовляють їхні послуги. А на початку літа «Укртелеком» поставив їх перед фактом, що з 5 вересня впроваджується нова нумерація. При цьому держоператор пропонує бізнес-структурам чотирицифрові короткі номери, зовсім не схожі на уже використовувані, що призведе до чималих витрат на нову рекламну кампанію.
Таксисти згодні одержати номери, які починаються на одиницю, лише в тому разі, якщо наступні три цифри повторюватимуть нинішній тризначний номер, а за старим номером певний час працюватиме автоінформатор, який переадресує на новий номер. «Укртелеком», проте, не поспішає виконувати побажання клієнтів. Йому технічно простіше «роздрукувати» чотирицифрову місткість 16хх і пропонувати номери звідти.
Буквально паніку серед населення викликала і планована заміна вбитих у генетичну пам’ять радянських людей номерів екстрених служб — 01, 02, 03, 04 і держдовідки 09 на тризначні, які починаються на одиницю. Тут паралельне перенесення здійснити вдалося: нові номери екстрених служб виглядатимуть як 101, 102, 103. З перспективою переходу на єдиний номер «служби порятунку» 112, що поки залишається перспективою. Незважаючи на відповідні повідомлення в пресі і по телебаченню, багато українців, особливо старше покоління, витратили багато нервів на усвідомлення цих змін. «Укртелеком» також змушений був пообіцяти автоінформатор за старими номерами.
У результаті скандалу НКРЗ порекомендувала операторам утриматися від заміни скорочених номерів до прийняття Мінтрансзв’язку проекту «Положення про використання скорочених номерів за функціональним призначенням». Підготовлений комісією документ мав передбачити окремі групи номерів для різних служб (комунальних, транспортних тощо), аби ліквідувати різночитання в тому, кому які групи мають належати. Документ також зобов’язує операторів, котрі змінюють номери, проводити роз’яснювальну роботу серед населення і бізнес-користувачів, які звикли до старого формату номерів. У результаті «Укртелеком» оголосив, що запланована зміна нумерації відбудеться лише після затвердження урядом усіх необхідних документів.
Наступним етапом зміни нумерації стане скасування «вісімки» для набору міжміських номерів і заміна її «нулем». Сьогодні для того щоб набрати будь-який номер в Україні (фіксований або мобільний) з іншої області, треба набрати одинадцять цифр: вісім, три цифри коду оператора або зонового коду і сім цифр номера.
В окремих населених пунктах ще збереглася стара п’ятизначна або шестизначна місцева нумерація. Проте це лише звичне уявлення про номер: якщо до нього додати одну або дві цифри, які йдуть за зоновим кодом області, його можна вважати семизначним. Наприклад, жителі Київської області звикли набирати номери Білої Церкви як 8-263-ххххх. Проте це старий, аналоговий формат номера. Більш сучасний — 8-044-63-ххххх. Тобто нумерація Білої Церкви лежить у зоні 044 (Київ) і фактично є київськими номерами, що починаються на 631—639.
Із введенням нуля як виходу на міжмережу у номері залишиться дев’ять цифр: сім цифр номера і дві — операторські коди. Тобто аби подзвонити в Білу Церкву, треба буде набрати просто 04463ххххх.
Крім того, нуль використовуватиметься для виходу на номери національних послуг: 0700ххххххх, 0800ххххххх, 0900ххххххх та ін. Одиниця, як уже зазначалося вище, зарезервована для екстрених і довідкових служб.
Міжнародні дзвінки здійснюватимуться шляхом набору двох нулів, коду країни і внутрішньонаціонального номера. Наприклад: Москва — 007495ххххххх, Санкт-Петербург — 007812ххххххх, Сан-Франциско — 001415ххххххх, острів Самоа — 00684ххххххх. І ніяких вісімок і десяток.
Звільнення «вісімки» від функції виходу на міжмережу дасть змогу НКРЗ виділити операторам номерну місткість, яка починається на цю цифру, усередині зонових кодів.
Мобільні номери пропонується зробити десятизначними: двозначний код оператора і восьмизначний номер усередині нього. Сьогодні оператори також використовують тризначні коди, але ті, що починаються на нуль, як географічні зонові коди (порівняйте 050 і 044). Це теж пережиток радянських часів, коли Україна була мало не єдиною республікою, для якої були зарезервовані зонові коди на нуль.
Впровадження нових мобільних кодів дасть можливість на два порядки збільшити доступну мобільним операторам номерну місткість: замість півтора десятка доступних нині кодів мобільних мереж (050, 067, 066, 096, 097, 063, 039, 095, 098, 099, 065, 092, 094, 091) вони одержать їх кілька десятків. А враховуючи те, що номер усередині коду буде восьмизначним, доступна мобільникам номерна місткість зросте в тисячу разів. Старі мобільні коди використовуватимуться і надалі — до них додасться дев’ятка.
Ще одним важливим нововведенням нової системи нумерації стане поява кодів виходу на альтернативні міжміські і міжнародні мережі. Сьогодні такої можливості немає: наші телефони підключені до одного єдиного оператора («Укртелекому», чи альтернативного, але єдиного), і дзвонити на номери, які належать іншим мережам, ми змушені за його тарифами. Нова система нумерації передбачає присвоєння операторам двозначних кодів альтернативного вибору мережі і префіксу 010 для його використання.
Тобто, якщо хтось захоче зробити міжнародні дзвінки зі свого «укртелекомівського» квартирного телефону через мережу «Голден Телеком» (якому нещодавно в експериментальному порядку було видано такий код), то йому доведеться набрати 010, код послуги 71 і «альтернативний» код мережі «ГТ» 21. Потім пролунає гудок, який свідчить про те, що абонент уже на лінії в іншого оператора. Після чого він зможе набирати потрібний йому номер, користуючись його мережею. Оператор, до чиєї мережі підключений термінал, і альтернативний оператор потім розрахуються між собою за використання цієї послуги. Аналогічно здійснюватиметься і вихід на мережі інтернет-телефонії.
Збільшення номерної місткості вигідне не лише операторам, а й державі. Яка зможе збільшити надходження до бюджету за рахунок видачі нових номерних пулів і за рахунок плати операторів за використовувану місткість.
Від цих змін нікуди не подітися. І що швидше держава їх здійснить, то більше доходів одержить від галузі.
Однак при цьому треба вжити всіх заходів, аби ці зміни відбулися безболісно для абонентів. Потрібно враховувати, що ми поколіннями звикли до набору номерів через вісімку і через нуль. Тому держава й оператори не повинні заощаджувати на роз’яснювальній роботі й автовідповідачах. І запускати їх не в останній момент, а принаймні за рік.