Виробництво відновлюється, але малому бізнесу досі важко

ZN.UA Ексклюзив Інфографіка Опитування читачів
Поділитися
Виробництво відновлюється, але малому бізнесу досі важко © Getty Images
Бізнес поступово адаптується до війни

Незважаючи на повномасштабне російське вторгнення, очікування українського бізнесу в короткостроковій перспективі залишаються оптимістичними. Бізнес поступово адаптується до роботи в умовах війни. Такими є основні результати другого щомісячного опитування підприємств, яке провів Інститут економічних досліджень та політичних консультацій у червні 2022 року.

Обсяги виробництва: різке падіння, повільне відновлення

Початок повномасштабного російського вторгнення став справжнім викликом для українського бізнесу. Якщо одні компанії стикнулися лише з розривом ланцюгів постачання, браком палива чи зменшенням попиту, то інші постраждали від пошкодження майна або ж були змушені розпочати тривалий процес релокації виробничих потужностей.

Результати опитування свідчать, що більша частина підприємств (зокрема промислових) скоротили обсяги виробництва або взагалі закрилися (див. рис. 1). У червні майже 8% підприємств повідомили, що припинили свою діяльність упродовж війни. Це приблизно на рівні травня (10%), що підтверджує повільне відновлення виробництва серед тих бізнесів, які повністю припиняли роботу. Найбільше страждає мікробізнес, серед якого найвища частка бізнесів, які не працюють (16% у червні проти 18% у травні). Водночас серед великих підприємств, які мають більше можливостей для подолання кризових ситуацій, лише 1% «неактивних».

На противагу цьому у червні 12% опитаних працюють на 100 і більше відсотків порівняно з довоєнними обсягами (15% у травні). Майже вдвічі зросла частка підприємств, які працюють майже на повних обсягах виробництва (на 75–99% від довоєнних масштабів), — з 17% у травні до 30% у червні. Бачимо швидше відновлення обсягів виробництва серед частини опитаних підприємств.

Оптимізм у короткій перспективі — виробничі очікування

Виробничі плани підприємств на найближчі три місяці досить оптимістичні. Частка підприємств, де планується зростання виробництва, навіть дещо збільшилася — з 32,2% у травні до 37,7% у червні (див. рис. 2). При цьому частка тих, хто планує зменшити виробництво, знизилася з 17,9 до 14,0%.

Найбільше «оптимістів» серед малих підприємств, де очікують зростання виробництва аж 42,4% опитаних, а зменшення — лише 7,6%. Однак, наприклад, серед мікропідприємств негативні очікування — аж у 25% опитаних. Водночас великі підприємства мають найнижчу частку позитивних очікувань (32,9%).

Оптимізм у довгій перспективі — економічне середовище, кон’юнктура та ситуація на підприємстві

Оцінки бізнесом ділового середовища низькі, але вони покращуються (див. рис. 3). Якщо у травні загальне економічне становище оцінювали як погане 60,7% опитаних, то в червні — вже 49,1%. Також із 34,6 до 46,2% збільшилась частка тих, хто вважає, що загальноекономічне середовище задовільне. Однак частка позитивних оцінок не змінилась і становить 4,7%.

Прогнози на майбутні шість місяців були оптимістичними й у минулому, але цього місяця стали ще кращими. Відсоток «оптимістів» збільшився з 38,7 до 46,1%, тоді як відсоток «песимістів» зменшився з 35,9 до 28,8. При цьому не очікують змін 25,4% опитаних.

Паралельно покращились очікування щодо фінансово-економічної ситуації на підприємстві на наступні шість місяців (див. рис. 4). Тут частка «оптимістів» збільшилася з 40 до 44,4%, тоді як частка «песимістів» майже не змінилася — 30,6 проти 29,6%.

Оптимізм зростає, але невизначеність залишається

Невизначеність у довгостроковій перспективі залишається проблемою для бізнесу. Частки опитаних, які не змогли дати прогноз щодо змін фінансово-економічної ситуації на підприємстві (43,3%) і загальноекономічної ситуації (43,6%) у перспективі на пів року, продовжують залишатись досить високими.

Рівень невизначеності та її динаміка залежать від розміру підприємств. Тут ми спостерігаємо цікаву ситуацію, оскільки за результатами наших двадцятирічних спостережень у щоквартальних опитуваннях саме малий бізнес зазвичай стикається із вищим рівнем невизначеності. В часи війни ситуація змінилася. Частка тих, хто не міг визначитися, що буде через шість місяців, підвищується саме зі зростанням розміру підприємства. Частка мікропідприємств, які не змогли дати прогноз щодо змін загальноекономічного середовища на шість місяців, скоротилася з 56,3% у травні до 34,6% у червні. Однак частка великих «невизначених» підприємств зменшилася лише з 50,7 до 45,8% опитаних.

Важливо наголосити, що у більш короткостроковій перспективі невизначеність суттєво зменшилася для підприємств усіх розмірів. Частка опитаних, які не могли дати прогноз про зміну окремих показників діяльності в тримісячній перспективі, скоротилася вдвічі-втричі. Це стосується всіх показників, окрім експорту. Для експорту частка тих, хто не міг визначитися, зменшилася лише на 5,5 відсоткового пункту.

Бізнес поступово відновлює експортну діяльність

Війна стала вагомою перешкодою для зовнішньоекономічної діяльності. 40% опитаних експортерів припинили експорт після 24 лютого 2022 року і станом на червень не змогли його відновити (див. рис. 5). При цьому частка таких підприємств скоротилася: у попередньому місяці вона становила 47%. Однак підприємства працюють над відновленням експорту. Частка підприємств, які припиняли експорт, але відновили його, зросла з 9 до 20%.

Під час війни мікро- та малий бізнес більше страждає від нових проблем і викликів. Зокрема, припинили експорт і не змогли його відновити аж 62% мікро- та 43% малих підприємств, але при цьому 35% середнього та 37% великого бізнесу. Для порівняння, у травні негативний вплив війни більше відчувався в цілому всім сектором МСП (65% малих і 51% середніх підприємств проти 33% великих у травні). Малий і середній бізнес наприкінці весни зміг частково скоротити розрив і відновити експорт.

Чого очікує бізнес? Головні кроки і зміни

Український бізнес, як і вся країна, чекає перемоги та завершення війни, які дозволять повернутися до мирного ритму життя. 90% опитаних вважають, що найкраще на становище їхнього бізнесу може вплинути закінчення війни (див. рис. 6). Кожен другий представник бізнесу очікує деокупації територій України (51%). Закінчення війни є найголовнішим пріоритетом для бізнесу різних розмірів.

Вирішення паливної кризи очікують 40% учасників опитування, — воно вийшло на третю сходинку у рейтингу потреб. Наступними за важливістю кроками, на думку підприємств, є зниження податків і акцизів (35%), отримання державних замовлень (28%) і спрощення законодавчих вимог (26%). Бізнес і раніше підтримував ці кроки, але вони ще більше актуалізувалися під час війни.

Традиційно потреби відрізняються для підприємств різного розміру. Мікробізнес приділяє більшу, ніж інші підприємства, увагу зменшенню корупції: цього очікують 33% мікропідприємств, тоді як серед решти груп бізнесу за розміром ця частка не перевищує 26%. Потреба у доступних кредитах також гостріше стоїть перед бізнесом менших розмірів: якщо серед великих підприємств таких кредитів чекають 16%, то з-поміж середніх — уже 20%, серед малих — 28%, а у мікробізнесі найбільше — 33% підприємств.

 

Про опитування. Для швидкого збору інформації про поточний стан економіки на рівні підприємств (насамперед виробничих) ІЕДПК започаткував щомісячне опитування підприємств. Методологія розроблена для оцінки ситуації з «базового рівня» — суджень і очікувань основних економічних агентів підприємців і керівників підприємств. Польовий етап другого щомісячного опитування відбувся 31 травня 10 червня 2022 року. Стаття підготовлена в рамках реалізації проєкту «За прозору та чесну митницю», що фінансується Європейським Союзом і співфінансується МБФ «Відродження» та Atlas Network.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі