"Укрзалізниця" отримала карт-бланш від міжнародних інвесторів

24 травня, 2013, 20:28 Роздрукувати Bипуск № 18, 24 травня-31 травня 2013р.
Автор
Статті авторів Всі статті автора Всі автори
Відправити
Відправити

Кредитування залізничної галузі закликає підштовхнути її давно назріле реформування

Автор
Статті авторів Всі статті автора Всі автори

"Укрзалізниця" отримала карт-бланш від міжнародних інвесторів

Цього тижня "УЗ" здійснила випуск єврооблігації на ринку міжнародних боргових капіталів. Кошти від випуску облігацій підуть на рефінансування короткострокової заборгованості та на виконання програми капітальних інвестицій.

Умови - оптимальні для "УЗ": сума - 500 млн дол., термін погашення - 5 років, відсоткова ставка - 9,5%. Організували випуск облігацій найбільші закордонні банки - Barclays, Morgan Stanley й Sberbank CIB. А основні інвестори, які викупили облігації "УЗ", - інвестиційні фонди (68%), банки (25%), і хедж-фонди (6%).

"Результати дебютного випуску єврооблігацій "УЗ" можна вважати серйозним успіхом. Це стало можливим завдяки тому, що останнім часом докладалися активні й послідовні зусилля до реформування залізничної галузі, підвищення якості фінансової звітності "УЗ", формулювання та реалізації збалансованої фінансової стратегії", - коментує ситуацію Марко Магалецький, старший банкір, керівник сектора інфраструктури та енергетики ЄБРР в Україні.

Однак для отримання кредиту "УЗ" довелося докласти чимало зусиль і подолати два значні негативні чинники.

По-перше, "Укрзалізниця" - більше регулятор, ніж суб'єкт господарської діяльності. Складна корпоративна структура і правовий статус - спадок СРСР. А однією з основних вимог світових фінансових організацій до "УЗ" для надання кредитів був її перехід у статус акціонерного товариства зі стовідсотковою державною власністю як частина процесу реформування галузі.

"Акціонування залізниці дозволяє встановити більш прозору структуру залізничного господарства, а кроки у бік прозорості у кожному разі підвищують інвестиційну привабливість підприємства і дозволяють залучити приватні інвестиції в галузь", - зазначила старший науковий співробітник Центру економічних досліджень Ірина Коссе.

Про реформування "Укрзалізниці" у структуру, орієнтовану на ринок, ідеться вже давно, однак після паузи (яка виникла вслід за прийняттям відповідних законів Верховною Радою) керівництво "УЗ" взялося до розгляду плану залучення інвестицій. Нинішній керівник Мінінфраструктури Володимир Козак на посаді гендиректора "УЗ" поставив це завдання як пріоритетне.

По-друге, з 2004 р. жодній державній компанії не вдавалося залучити кошти без державних гарантій. Востаннє це сталося дев'ять років тому, коли НАК "Нафтогаз України" випустила облігацій приблизно на таку саму суму, що й "УЗ". Однак після кризи 2008-2009 рр. у компанії виникли труднощі з виконанням зобов'язань перед західними інвесторами, внаслідок чого Кабмін переніс виплати багатостраждального "Нафтогазу" на 2014 р. Так було створено негативний прецедент дефолту державної компанії.

Іноземні інвестори, досить чутливі до такого роду подій, зробили висновки про недоцільність надання коштів українським державним позичальникам, що значно ускладнило переговори з інвесторами. "УЗ" довелося не тільки демонструвати свою кредитну історію, а й змінювати думку світової спільноти про кредитну історію державних компаній з України.

Для початку переговорів про інвестиції "УЗ" залучила міжнародні рейтингові агентства Fitch й Standard and Poor's (S&P). Обидва вони торік визначили рейтинг "УЗ" на рівні В-, давши формальну можливість дебютного розміщення єврооблігацій. Однак уже 2013 р. S&P підвищило кредитний рейтинг "Укрзалізниці" до рівня В (тобто аналогічного рейтингу України як держави), оцінивши прогрес у роботі підприємства.

Відтак, "Укрзалізниця" вийшла на міжнародний ринок як єдиний корпоративний позичальник, зумівши залучити облігації без гарантій з боку держави, що в нинішніх умовах є незаперечним виграшем для України. Фінансистам "УЗ" вдалося переконати інвесторів у тому, що Державна адміністрація залізничного транспорту України, а також шість залізниць, які перебувають під її управлінням, уже де-факто є корпорацією - і це ще до юридичного реформування галузі в акціонерне товариство (що до того ж позитивно впливає на відсоткову ставку). І в цьому світлі дебют "УЗ" з єврооблігаціями можна сприймати як карт-бланш на подальше реформування.

"Порівняння результатів випуску з аналогами в Європі і регіоні, у т.ч. "РЖД" ("Российские железные дороги". - Ред.) та "КТЖ" (Казахстанська залізниця - Ред.), наочно показують потенціал для розвитку "УЗ". Визначальним чинником у зв'язку з цим будуть темпи і якість реформування "УЗ" та залізничної галузі загалом. Значного прогресу в цій сфері вдалося досягти у 2011-2012 рр., що було відбито у прийнятті Програми реформування та відповідної законодавчої бази та початку підготовки
корпоратизації "УЗ". Останніми ж місяцями ці процеси сповільнилися", - зазначає пан Магалецький.

Для самої "Укрзалізниці" появу позикових коштів у такому обсязі можна вважати зручним інструментом для вирішення відразу кількох завдань. А саме - модернізації інфраструктури і відновлення парку рухомого складу (що є на цей момент найбільш нагальними проблемами галузі), стимулювання реального структурного реформування і, як наслідок, пошуку подальших перспектив кредитування на міжнародних фінансових ринках з метою зниження відсоткових ставок з кредитування.

Крім того, успішне розміщення єврооблігацій "УЗ" - це не просте отримання великої суми грошей (до речі, інвестори згодні були прокредитувати "УЗ" на суму до 1 млрд дол.), а й хороша можливість диверсифікації джерел позикових коштів, у яких "Укрзалізниця" дуже зацікавлена. Є різниця між кредитуванням у вітчизняних банках (або в дочок іноземних банків) під 18% річних у гривні або 12% у доларах і обслуговуванням єврооблігацій. Та й терміни кредитування мають важливе значення для ключової галузі економіки України і державного об'єкта інфраструктури.

Сприяючи випуску й купуючи облігації "УЗ", міжнародні банки та інвестори фактично прокредитували очікування реального прогресу в реформуванні "Укрзалізниці". Але реальна реформа на залізниці неможлива без участі Кабінету Міністрів України, відповідального за здійснення Національного плану дій на 2013 р. Плану, в якому, власне, і закладено основні й необхідні кроки для перетворення галузі.

"У Національному плані дій на 2013 р. передбачалося створення акціонерного товариства на базі "УЗ" у квітні поточного року, однак станом на сьогодні цього немає. Нові терміни ухвалення зазначеного рішення і наступних дій залишаються невідомими, - каже Марко Магалецький. - Безперечно, реформування такої складної галузі потребує ретельної підготовки. З іншого боку, галузь відчуває потребу в термінових і масштабних інвестиціях у модернізацію та розвиток. Випуск єврооблігацій - це хороший крок уперед, що дозволить вирішити цілий ряд нагальних завдань із фінансування першочергових капітальних вкладень та оптимізації кредитної заборгованості. Сподіватимемося, що дальші кроки не забаряться, і "УЗ" не тільки зможе виконати свої галузеві завдання, а й стати одним із локомотивів зростання для економіки України".

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК