Олександр Тодійчук |
Вже через день після повернення до Києва з Брюсселя віце-прем’єр-міністр Олег Дубина заявив, що вважає презентацію нафтогазового комплексу України, яка відбулася в бельгійській столиці 5—7 листопада, успішною. «Я задоволений тим, як Європейський парламент сприйняв Україну», — цитує «ІУ» із посиланням на прес-службу прем’єра слова О.Дубини.
Безпосередній же учасник цієї презентації, з яким у четвер спілкувалися учасники Ліги економічних журналістів, Олександр Тодійчук, глава ВАТ «Укртранснафта» підтвердив, що презентацію оцінили досить позитивно і представники європейських ділових кіл. Зокрема член Європарламенту Гордон Адам заявив: у ході представлення української нафтогазової системи було почуто дуже важливі речі, що дозволяє детальніше розглядати співробітництво України та ЄС. Крім того, за словами пана Тодійчука, Україна презентувала свій нафтотранспортний варіант, який, з огляду на безглузді досі обставини, навіть не значиться на картах провідних нафтовидобувних і нафтотранспортних компаній світу.
У ході зустрічей О.Дубини з віце-президентом Єврокомісії, що курирує транспорт і енергетику, Лойлою де Паласіо і членом ЄК Марго Вольстремом, який займається питаннями екології, обговорювалися питання взаємодії України та ЄС у галузі розв’язання екологічних проблем і співробітництва в нафтогазовій сфері. А під час відвідин бельгійської компанії Tractabel, голландської Damen ship-yard Okean і бельгійської Westinghouse Electric Europe український перший віце-прем’єр мав можливість ознайомитися з європейськими методами праці у сфері електроенергетики і суднобудування.
А тим часом, як повідомив О.Тодійчук, ВАТ «Укртранснафта» уже найближчим часом має намір підписати з Надвірнянським нафтопереробним заводом (ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття», Івано-Франківська область) протокол про наміри щодо будівництва нафтопроводу «Жуліно—Надвірна», який має стати відгалуженням від магістрального трубопроводу «Дружба». Адже на цей завод досі нафта доставляється в цистернах залізницею.
Пан Тодійчук також поінформував про надання гарантій про завантаження нового нафтопроводу «Нафтохіміком Прикарпаття». Наголошуючи на важливості цієї домовленості, глава «Укртранснафти» сказав, що таких гарантій не було надано при будівництві нафтопроводу «Жуліно—Дрогобич», який веде до Дрогобицького НПЗ, і тепер цей нафтопровід простоює. Втім, О.Тодійчук зовсім не песиміст і сподівається, що цей нафтопровід буде більш завантажений, тільки-но зросте нафтопереробна потужність Дрогобицького заводу.
Будівництво нафтопроводу «Жуліно—Надвірна» (загальна вартість якого сягає 15 млн. доларів) заплановано розпочати наприкінці 2001-го — на початку 2002 року і завершити протягом півтора років. Прогнозується, що поставки нафти на Надвірнянський НПЗ наступного року становитимуть, щонайменше, 1 млн. тонн.
Власниками Надвірнянського НПЗ, які консолідували близько 70% його акцій, є компанія «Уотфорд петролеум Україна», «Альфа-нафта» і дружня «Приватбанку» компанія «Сентоза».
Однак названі нафтопроводи-відводи — далеко не коник «Укртранснафти». Значно більше її керівництву доводиться приділяти уваги проблемам, зокрема, наповнення з’єднувального трубопроводу «Одеса—Броди» і терміналу «Південний». А щоб якість цих об’єктів ні в кого з потенційних клієнтів і тим більше партнерів не викликала сумнівів, «Укртранснафта», яка управляє тепер усіма магістральними українськими нафтопроводами, має намір провести тендер на вибір компанії, що застрахує за міжнародними стандартами об’єкти трубопроводу «Одеса—Броди» і терміналу «Південний».
За словами О.Тодійчука, «Укртранснафта» також запропонувала Європейському Союзу провести аудит терміналу «Південний» за програмою TACIS-Inogate, у рамках якої зараз проводиться аудит нафтопроводу «Одеса—Броди».
О.Тодійчук повідомив, що наразі не визначено форму власності консорціуму, який Україна створить на базі нафтопроводу «Одеса—Броди». «Рішення досі не прийнято, але перевагу, можливо, буде віддано консорціуму з управління нафтопроводом із можливістю переходу в інші форми у разі його ефективної роботи», — сказав глава «Укртранснафти».
Він зазначив, що процес створення консорціуму проходить досить успішно, зараз з участю іноземних консультантів ведуться діалоги із зацікавленими компаніями. «Ми хочемо дізнатися, яким вони бачать цей консорціум», — пояснив О.Тодійчук. Крім того, наприкінці нинішнього і на початку майбутнього року «Укртранснафта» має намір провести ряд презентацій нафтопроводу «Одеса— Броди» на європейському ринку.
Передбачається, що в грудні американська компанія Halliburton на кошти гранту Агентства торгівлі і розвитку США надасть попередні результати дослідження потреб європейського ринку у використанні цього українського нафтопроводу. Остаточний звіт про проведену роботу Halliburton подасть у січні 2002 року. Хоча загалом будівництво першої черги нафтопроводу «Одеса—Броди» завершено 19 серпня цього року.
Крім того, як уже відомо читачам «ДТ», Польща також дуже предметно вивчає можливість продовження нафтопроводу «Одеса—Броди» до Гданська. До березня 2002 року буде закінчено техніко-економічне обгрунтування будівництва нафтопроводу від Брод (Львівська обл.) до Гданська (балтійське узбережжя Польщі). Будівництво нафтопроводу «Броди—Гданьск» може бути завершене 2004 року.
Про інші нюанси нафтотранспортних взаємин читайте в наступних випусках «ДТ».