У березні, відповідно до опитування Європейської бізнес асоціації, в країні повноцінно працювало лише 17% бізнесу. У травні у повному обсязі працювали вже 47% компаній, ще 50% відновили роботу з певними обмеженнями або частково.
Як свідчать результати опитування підприємств, яке провів Інститут економічних досліджень та політичних консультацій у червні 2022 року, український бізнес поступово адаптується до війни. Водночас найбільше страждає мікробізнес, серед якого найвища частка компаній, що не працюють (16% у червні проти 18% у травні).
Наші героїні — фіналістки премії для підприємиць «Створено жінками», започаткованої Франко-українською торгово-промисловою палатою ще до війни. За останні місяці вони змушені були переналаштувати своє життя та бізнес-процеси. Комусь довелося тікати, втративши обладнання, або перевезти виробництво, змінити постачальників та знайти нові формати надання послуг. Усі ці жінки змогли не лише адаптуватися до нових умов, вони продовжують платити податки, допомагати людям та армії, просувати українські бренди на іноземних ринках. Берегині тилу. Ось три історії фіналісток премії.
Сила людей і мілітарна лінійка продукції
Засновниця бренду рослинної косметики Vesna Інна Скаржинська розвивала сімейний бізнес у Бучі. Мала лабораторію з офісом, власний фірмовий магазин із косметикою та продуктами здорового харчування. У перший день війни з родиною виїхала з міста, а, повернувшись після деокупації, застала розгромлене виробництво. Росіяни знищили крамницю та лабораторію, вкрали мікроскопи й мікрокамери, пошкодили обладнання.
Волонтери допомогли вивезти залишки виробництва у Львів, а партнер надав необхідне обладнання з відтермінуванням платежу, що дало можливість швидко розпочати роботу. Першу партію продукції на новому місці виготовили наприкінці квітня. Компанія почала співпрацювати з косметичною мережею у Львові, а також із мережею аптек в Івано-Франківській області.
«Важливо мати фізичні магазини або склади у різних місцях. Завдяки цьому ми змогли не зупиняти продажів косметики та накопичити на першу закупку сировини, — поділилася Інна Скаржинська. — Ця надзвичайна ситуація показала, що найбільша допомога для бізнесу йде від людей. Нам одразу почали писати наші клієнти з проханням продовжувати роботу. Тому ми не думали про закриття, ми думали, як усе відновити. Ми керувалися не цифрами, а прагненням допомагати своїй країні та людям у цей час. Вважаємо себе соціально-відповідальним бізнесом, який не просто продає, а дає людям те, що їм допоможе та покращить їхнє життя.
Дізнавшись, що ми запрацювали, наші покупці почали замовляти косметику навіть з-за кордону. Адже ті засоби, які вони брали з собою в тривожній валізці, закінчилися. Зараз ми намагаємося підтримувати всіх через щоденну комунікацію у соціальних мережах».
Ще одним поштовхом для компанії було розуміння, що вона також може допомагати захисникам і захисницям. Ще до відновлення виробництва донька Інни, Вікторія, розробила дизайн для мілітарної лінійки. До «фронтового набору» від бренду Vesna входить загоювальна мазь, крем для рук, крем для обличчя із захистом від сонця. Компанія безоплатно передала вже 2 тисячі таких наборів військовим. Підтримати цю ініціативу можуть усі охочі, оплативши засоби для бійців, які відправлять на фронт. До пакунка вкладають лист із словами підтримки та дитячі малюнки для героїв.
Новий формат онлайн-занять
Відчути себе балериною жінкам будь-якого віку допомагає професійна артистка балету та дипломований педагог класичного танцю Марія Шкарапута. 2018 року у Києві вона заснувала студію балету для дорослих Mary Ballet. На базі студії вдалося створити спільноту шанувальників балету — з тематичними подорожами, майстер-класами, фотосесіями, кіновечорами та екскурсіями до театру.
У вересні 2021 року Марія відкрила омріяний власний балетний простір на Хрещатику з чотирма залами, професійною балетною підлогою, вентиляцією, великими дзеркалами, зручними роздягальнями. Для ремонту та облаштування приміщення підприємиця взяла чотири кредити на загальну суму у 2 млн грн.
У лютому 2022 року заняття проходили на семи локаціях. За час існування студію відвідали понад чотири тисячі учениць.
«Перший місяць після початку війни ми зовсім не працювали, приходили до тями, не знали, що робити далі. Опанувавши себе, разом із командою розпочали проводити заняття онлайн. І це було правильне рішення, — розповіла Марія Шкарапута. — Попри те, що вартість уроків було знижено, такий формат допоміг нам зберегти частину команди педагогів і бути з ученицями на зв’язку та підтримувати їх морально й фізично».
Спочатку проводили індивідуальні онлайн-заняття, по відеозв’язку в коридорі чи сховищі. Потім потроху почали збирати онлайн-групи. Студії вдалося зберегти більшу частину команди викладачів. Завдяки створеному фонду підтримки співробітників Mary Ballet, допомагали тим, хто опинився у критичній ситуації.
«Під час війни ми безплатно відкрили онлайн-акаунт для тих, у кого немає фінансової можливості відвідувати платні уроки. Прагнули, аби люди змогли відволіктися від новин і знайшли час для себе. Адже балет дуже розвантажує морально і фізично, — поділилася Марія Шкарапута. — Також оновили онлайн-формат занять у групах по Google Meet. Вони стали більш схожими на групові заняття в балетній залі. Тепер педагог бачить кожну ученицю і постійно контролює виконання вправ у реальному часі. Такий індивідуальний підхід до навчання є запорукою ефективності».
Співробітниці студії паралельно займаються соціальними ініціативами — збирають одяг біженцям із Маріуполя, проводять благодійні етери за донати. На рахунок армії відправили вже понад 15 тис. грн. Із травня студія відновила заняття офлайн у Києві. Наразі відкрили вже чотири локації.
Підвищення собівартості та оптимізація
Упродовж семи років Яна Ситніченко як співвласниця дистриб’юторського бізнесу розповсюджувала продукцію українських брендів — Ugear, Enjoy the wood, Time for machine та інших на франкомовних різдвяних ярмарках. 2021 року Яна запустила власне виробництво дерев’яних пазлів CreatifWood у Борисполі. Продукція бренду потрапила на полиці більш як 500 магазинів Франції та була представлена на різдвяних ярмарках у 16 містах Франції та Люксембургу.
На початку війни виробництво призупинили. Використовуючи всі можливі ресурси та підрядників, за три тижні компанії вдалося його перезапустити. І вже в квітні відвантажити першу партію пазлів у Францію.
«Ми втратили фінансово через збільшення витрат на підтримку бізнесу і виробництво, але вся команда і виробничі потужності працюють у звичному режимі, — розповіла Яна Ситніченко. — Основну стратегію компанії на цей рік було спрямовано на розширення асортименту, ми запустили багато новинок. Наразі ж продукти з нової категорії, які на початку лютого були прибутковими, стали збитковими. Основну сировину раніше імпортували з Білорусі. Поставки з європейських країн мають значно вищу ціну, так само, як і бензину та інших матеріалів. Тож ми стикнулися з важким рішенням підняти ціни».
За її словами, основним викликом для цієї товарної групи є конкуренція з китайськими аналогами. Вони гірші за якістю, але суттєво дешевші. Тому основне завдання команди сьогодні — знайти рішення з оптимізації витрат, аби і надалі працювати.
«Одна з помилок, яка могла б нам коштувати дорого, — це великі залишки товару, які були в Україні на момент вторгнення. Зараз ми все вивезли на безпечну територію та працюємо тільки під замовлення, — зазначила Яна. — У нашій складній ситуації необхідно сфокусуватися на ефективності бізнесу та створювати резерви».
У CreatifWood налаштовані оптимістично: у компанії розширили команду, інвестували в обладнання та розробки проєктів, шукають нові ринки збуту. Мета бренду — продемонструвати світові, що в Україні є не тільки війна, а також талановиті та відважні люди, які створюють якісну продукцію.
Премія «Створено жінками» заснована Франко-українською торгово-промисловою палатою чотири роки тому. Вона відзначає підприємиць, покликана спростувати упередження щодо жінок у бізнесі, посилити їхні можливості, надихнути не боятися розпочинати та продовжувати власну справу. У 2022 році до фіналу потрапили десять жінок, чиї локальні бізнеси продовжують працювати, сплачувати податки та створювати робочі місця у воєнний час.
Серед інших проєктів фіналісток — музей у темряві, педіатрична клініка, багаторазові засоби жіночої гігієни, крафтова сироварня, шкіряні аксесуари, школа французької мови, система рекомендацій одягу.
Журі премії обере трьох переможниць, а також одну учасницю, яка отримає спеціальну премію. Призовий фонд становить 225 тис. грн, переможниці зможуть використати кошти для підтримки та розвитку своєї справи. Крім того, ще одна фіналістка одержить спеціальну премію від Укрсиббанку у розмірі 50 тис. грн.