Українські телекомунікаційні оператори підбили фінансові підсумки перших трьох кварталів 2006 року. Доходи неухильно зростають. Зростання це сьогодні відбувається разом із зростанням ринку. Але ринок прагне до насичення, і рано чи пізно системні проблеми в ринкових стратегіях операторів почнуть позначатися й на їхній фінансовій звітності. Прецеденти вже є.
«Мобільники» великі...
Основні операційні показники двох провідних мобільних операторів України — «УМЗ» і «Київстару» — ми для зручності сприйняття звели в таблиці.
Перший висновок: лідер за абсолютними показниками зрозумілий. Причому його відрив становить за деякими показниками до 10% (табл. 1). Таким чином, щоб компанія «УМЗ» реалізувала свої плани щодо відновлення лідируючих позицій, вона принаймні протягом року має демонструвати темпи зростання, що перевищують такі у конкурента відсотків на двадцять. Оскільки «Київстар» також не має наміру сидіти склавши руки, таке можливо лише у разі виникнення в останнього великих системних проблем. Або якихось форс-мажорних обставин (тиск регулюючих органів, ескалація конфлікту акціонерів).
Поквартальна динаміка фінансових показників показує, що за темпами зростання виручки «Київстар» випереджає «УМЗ» на 1%, за темпами зростання абонентської бази — на 2,7%. За темпами ж зростання чистого прибутку «УМЗ» випереджає «Київстар» на 4%. Проте, спираючись на вищі, ніж у конкурента, темпи зростання чистого прибутку, «УМЗ» заявила про тенденцію вирівнювання фінансових показників обох компаній.
Динаміка розриву між операторами також невтішна для «УМЗ»: розрив зростає (табл. 2).
Проаналізуємо відносні характеристики абонентів компаній. Середній показник ARPU (середній дохід у перерахунку на одного абонента) у «УМЗ» за третій квартал збільшився з 8 до 8,7 дол. (цей показник для абонентів передоплаченого сервісу становить близько 5,6 дол., для «контрактників» — близько 38).
Це суперечить загальноринковій тенденції зниження ARPU із наближенням ринку до насичення. У самій компанії стверджують, що результату вдалося домогтися за рахунок загального зростання трафіка, сезонних надходжень від гостьового роумінгу (за рахунок літнього напливу роумінгових абонентів — відпочиваючих із Росії), а також обмеження безплатних викликів усередині мережі. MOU (середня кількість хвилин на абонента) у компанії зріс із 152 до 157 хвилин.
ARPU «Київстару» також зріс — із 8,9 до 9,1 дол. (31,1 дол. для «контрактників» і 7,5 — для передоплаченого сервісу). Середньомісячна кількість хвилин також збільшилася — із 118 до 123. Судячи з усього, тут також відіграло роль літнє зростання доходів від роумінгу.
Середньозважена вартість хвилини у «Київстару» упала з 7,5 до 7,3 цента, у «УМЗ» зросла з 5,2 до 5,5 цента. Грубо кажучи, «УМЗ» краще вдається збирати гроші з абонентів — як за рахунок більш збалансованої тарифікації внутрішнього і зовнішнього трафіка, так і за рахунок інших надходжень. Наприклад, від інтерконекту або від стимульованої плати за з’єднання (згадаймо недокументоване 10-хвилинне обмеження на спілкування за «безплатними» номерами «UMC-Сім’ї», еквівалентне тарифу 2,7 коп. за хвилину).
Що цікаво, «УМЗ» показала значне зниження витрат на залучення одного абонента (SAC) — із 12,7 до 9,7 дол. Однією з головних причин у компанії назвали зниження обсягу субсидування телефонів.
Отже. Відрив «Київстару» за кількістю абонентів і часткою доходів ринку в абсолютних цифрах продовжує збільшуватися. При цьому «УМЗ» вживає помітних заходів для підвищення своєї прибутковості: оптимізує і знижує внутрішні витрати, здійснює більш збалансовану тарифну політику. І в окремих відносних показниках уже спостерігаються зрушення на користь цієї компанії. Однак казати, що «УМЗ» наздоганяє «Київстар», можна буде лише у разі, коли за підсумками року розрив в основних абсолютних фінансових показниках почне хоча б скорочуватися.
Можна спрогнозувати також, що в боротьбі за доходи обидва оператори до кінця опиратимуться скасуванню плати за з’єднання, котре виступає не лише додатковим джерелом доходу, а й важливим регулятором рентабельності тарифних моделей обох компаній. Особливо щодо тарифікації внутрішньомережних дзвінків.
Ще один прогноз може стосуватися відсування строків планованого ребрендингу «УМЗ» «під яйце»: витрати на акцію обіцяють бути чималими, а різкий позитивний економічний ефект — далеко не очевидним.
...і малі
«Української радіосистеми» (ТМ «Білайн») і «Астеліт» (ТМ life:)) не хваляться розгорнутими фінансовими показниками, широко розголошуючи лише ті цифри, що поліпшують їхній імідж. Крім того, складно безпосередньо порівнювати двох операторів, які стартували з різницею більш як рік. Тому розповімо про них окремо.
Збитки «УРС» у третьому кварталі скоротилися до 13 млн. дол. із 17 млн. у попередньому кварталі. Виручка протягом кварталу зросла удвічі і становить 11,5 млн. дол. Показник ARPU «УРС» у третьому кварталі 2006-го зріс на 17% порівняно з другим кварталом — до 5,5 дол. MOU збільшився на 1,3% — до 139 хвилин. Витрати на залучення одного абонента (SAC) знизилися на 15,2% — до 12,3 дол.
Абонентська база оператора на кінець третього кварталу 2006 року становила 938,7 тис. чоловік, однак ще в жовтні компанія відсвяткувала свій «перший мільйон» абонентів. Площа покриття становить близько 40% території України.
Загалом компанія приблизно повторює динаміку «Астеліту» річної давнини. Оскільки за минулий рік проникнення мобільного зв’язку помітно зросло, а ринок ще більше наблизився до насичення, така динаміка навряд чи зможе привести «Білайн» до завоювання хоч скількись помітних ринкових позицій.
«Астеліт» на кінець третього кварталу декларував 4,9 млн. абонентів. Це означає, що під кінець року абонентська база компанії зросте майже вп’ятеро порівняно з результатами 2005-го. Ринкова частка компанії за абонентами становить близько 12%.
Фінансові показники, втім, залишають бажати кращого. Чисті збитки власника «Астеліту» — компанії Euroasia Telecommunications Holdings B.V. — становили в третьому кварталі 2006 року 26,4 млн. дол., що на 12% більше, ніж у другому. Однак значно тривожніший показник — обсяги чистих доходів компанії. У третьому кварталі вона заробила всього 20,7 млн. дол. Причому попри значне — майже по мільйону підключень за квартал — зростання абонентської бази, доходи майже не зростають: у другому кварталі вони становили 19,7 млн. дол., у першому — 17,1 млн. Скорочуються і капітальні інвестиції: у третьому кварталі вони становили 27,4 млн. дол., у другому — 34 млн., у першому — 55,6 млн. дол.
Компанія не публікує ARPU своїх абонентів, однак, виходячи з вищенаведених цифр, його можна оцінити трохи більше за долар. Зате за середнім трафіком на абонента «Астеліт», завдяки своїм безплатним внутрішньомережним дзвінкам, дав би фору старожилам ринку. Щоправда, середня вартість хвилини у нього виявилася б незвичайно малою.
Порівняння цих цифр дає змогу припустити, що керівництво «Астеліту» в гонитві за ринковою часткою, вираженою «в головах», загнало компанію в зону катастрофічно низької рентабельності. У результаті у неї виникли певні проблеми з обслуговуванням шестирічного синдикованого кредиту і знадобилися значні зусилля акціонерів щодо реструктуризації цього боргу.
«Укртелеком»
Можливо, буде не зовсім коректним порівнювати цю компанію з мобільними операторами, однак порівняння може виявитися цікавим. По-перше, компанія приблизно еквівалентна «великим мобільникам» за розміром виручки, а отже, і за ринковою часткою, вираженою в доходах. По-друге, «Укртелеком» є одним із найважливіших гравців телекомунікаційного ринку загалом, і його ринкова політика багато в чому визначає загальні правила гри (наприклад, тарифи на «приземлення» дзвінка в мережах загального користування, від яких залежать мобільні тарифи на міжмережні виклики). По-третє, фінансові показники «Укртелекому», на відміну від «цифірі» його колег по ринку, мають яскраво виражене політичне значення.
Отже, за три квартали 2006 року виручка «Укртелекому» становила 1,14 млрд. дол. — якраз між «Київстаром» і «УМЗ». Чистий прибуток компанії — 33,09 млн. дол., що як мінімум у 15 разів менше. Для порівняння: чистий прибуток за аналогічний період минулого року становив 92,85 млн. дол. за менших на 0,98% доходів.
Прибуток компанії скоротився через істотне, у 2,95 разу, збільшення витрат на сплату відсотків за банківськими кредитами (ці витрати за дев’ять місяців ц.р. становили 54,6 млн. дол.). Нагадаємо, загальна заборгованість «Укртелекому» за кредитами становить 609 млн. дол. З них 500 млн. було злучено 2005 року в «Кредит Свісс Ферст Бостон Інтернешнл» і «Дойче Банку» для модернізації мереж.
Середньомісячний дохід на одного абонента «Укртелекому» за підсумками дев’яти місяців становить близько 13 дол. — вище, ніж у середньому у «мобільників».
Нагадаємо, що, відповідно до фінансового плану на 2006 рік, затвердженого на зборах акціонерів на початку червня, чистий прибуток компанії мав скласти близько 93 млн. дол. Дотягти до цієї цифри «Укртелеком» навряд чи зможе. Однак результати травневого підвищення тарифів на «міжмісто», а також серпневої зміни тарифів на «приземлення» у мережах «Укртелекому» трафіка мобільних операторів уже починають позитивно позначатися на динаміці зростання чистого прибутку. Щоправда, жодного слова не чутно про початок розгортання UMTS-мережі компанії, котра мала почати надавати послуги вже з наступного року...
Кінець 2006 року несе із собою кілька інтриг. З яким чистим прибутком закінчить його «Укртелеком»? Чи вдасться «УМЗ» скоротити розрив із «Київстаром»? Чи змінить «Астеліт» стратегію залучення абонентів на більш рентабельну? Про це та багато іншого дізнаємося в лютому.