НОВА «КОНСТИТУЦІЯ» АВТОМОБІЛЬНОГО РИНКУ УСІ СПИСИ ЗЛАМАНО — ЗАКОН «ПРО РОЗВИТОК АВТОМОБІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ В УКРАЇНІ» НАБИРАЄ ЧИННОСТІ 31 ТРАВНЯ

Поділитися
Вплив на ринок цього документа зводиться до подорожчання на 10—12% нових і вживаних іномарок, ввезених у країну...

Вплив на ринок цього документа зводиться до подорожчання на 10—12% нових і вживаних іномарок, ввезених у країну. Відповідно автоімпортери можуть втратити частину ринкового «пирога». Частка ж місцевих автовиробників, навпаки, повинна зрости. Причому найбільші можливості в сегменті нових легковиків збереже за собою «ЗАЗ» (через пільги на сплату ПДВ і широкий модельний ряд авто). Втім, інші виробники теж мають шанс збільшити свою частку на ринку, особливо якщо розпочнуть повномасштабне виробництво іномарок, знизивши їхню вартість для українського покупця. Як саме розподілять між собою вивільнену частину «пирога» місцеві автозаводи, залежить від їхньої політики, фінансових можливостей та ринкової ситуації.

На паритетних засадах

Ринок автомобілів протягом останніх двох років, доки функціонував без законодавчих змін, помітно зміцнів і зріс в обсягах. Ємність тільки одного сегмента — нових легковиків — експерти оцінюють сьогодні майже в 10 млрд. грн. Зрозуміло, що інтерес до переділу солідного грошового куша здатний викликати гучні суперечки і тиск на депутатський корпус. Звідси — більш ніж річна історія прийняття закону, який пройшов через кілька редакцій, альтернативних проектів і навіть вето Президента.

Розробники документа відразу ж поділилися на два протилежних табори, що мають певну підтримку у Верховній Раді. Кожен із них відстоював свої інтереси. З одного боку — найбільший у країні Запорізький автозавод «ЗАЗ», підтримуваний іншими підприємствами, що працювали за часів СРСР, — «ЛАЗом», «КрАЗом», Київським мотоциклетним та їхніми партнерами з виробництва комплектуючих. Опонувала їм Асоціація автоімпортерів, у якої виявилися спільні інтереси з новими складальними автозаводами — «Єврокар», КрАСЗ, холдинг «Богдан». Цей розподіл інтересів досить точно відбиває нинішню структуру ринку нових легкових автомобілів в Україні: приблизно половина його належить автоімпортерам, решта — власникам «ЗАЗу». Тепер спробуємо розібратися, що ж зміниться з уведенням нового законодавчого акта і хто отримає від цього вигоду.

Напередодні вступу в СОТ

У преамбулі Закону «Про розвиток автомобільної промисловості в Україні» визначено кілька завдань. По-перше, ефективне використання потенціалу вітчизняного автомобілебудування, збільшення обсягів виробництва місцевих підприємств. По-друге, створення привабливих умов для залучення інвестицій (у тому числі іноземних). Однак одним із першочергових завдань, що підштовхнули законодавців узятися за перо, став намір України найближчим часом вступити у Світову організацію торгівлі (СОТ). Для цього необхідно було привести українське законодавство, що стосується автомобільної галузі, до світових норм і забезпечити рівні умови розвитку для всіх учасників ринку. Крім того, потрібно було ще до вступу в СОТ встигнути підставити плече (у вигляді податкових послаблень) вітчизняному автомобілебудуванню і виробництву комплектуючих, щоб вони могли нарівні конкурувати з імпортом на внутрішньому ринку. Після вступу у Світову організацію торгівлі це робити забороняється.

Нова система пільг

Щоб виконати вимоги СОТ, законодавці не стали скасовувати пільги для підприємств, які отримали їх відповідно до Закону «Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні» (1998 р.). Натомість створили нову систему пільг для інших автозаводів та їхніх постачальників. Річ у тому, що скасування зазначеного закону, за яким сьогодні працюють «ЗАЗ» і «ЛАЗ», навряд чи позбавило б ці підприємства послаблень щодо плати за землю, податку на прибуток, мит на ввезення комплектуючих і ПДВ. Адже ці заводи вже виконали вимоги закону про залучення 150 млн. дол. для виробництва легковиків і 30 млн. дол. для виробництва вантажівок і автобусів. Отже, забезпечили собі пільговий режим до 2008 року. Відповідно до Закону «Про стимулювання...», якщо підприємство виконало умову залучення інвестицій, то ніякі інші законодавчі акти не можуть погіршити умов його роботи. Таким чином, навіть якби парламент скасував «ЗАЗу» і «ЛАЗу» зазначені пільги, вони в судовому порядку могли б їх повернути. Одне слово, депутати не пішли на конфронтацію і залишили для заводів, які підпадають під дію згаданого закону, колишні умови роботи.

Зате для інших підприємств із виробництва автомобілів та комплектуючих створено нову систему пільг. Щоправда, вона значно скромніша, ніж у попередньому варіанті. Йдеться про пільги на сплату податку на прибуток (тільки якщо підприємство реінвестуватиме його у виробництво) і ввізних мит при імпорті комплектуючих та матеріалів для створення виробництва. Однак, щоб підприємство мало право скористатися цими преференціями, воно мусить виконати ряд умов. Перша — завод повинен відповідати статусу виробника автомобілів або комплектуючих, визначеному Законом «Про розвиток автомобільної промисловості в Україні». Виробникам автомобілів і мотоциклів (але не комплектуючих) треба ще отримати офіційний дозвіл на випуск продукції під певною торговою маркою, а також міжнародний код виробника дорожніх транспортних засобів WMI.

Але й це ще не все. Не платити податок на прибуток і мита при ввезенні устаткування зможе тільки те підприємство, котре затвердить у Кабінеті міністрів «Програму створення виробничих потужностей і робочих місць». Крім того, уникнути сплати мит на ввезення комплектуючих можна буде тільки для автомобілів, які отримали статус «автомобіль походженням з України». Для цього автомобіль має піддаватися не менш ніж 50-відсотковій переробці в нашій країні. В Україні ж повинні будуть зварювати кузов машини, фарбувати, комплектувати й остаточно складати її.

Отримати пільги зі сплати податку на прибуток і мит на ввезення комплектуючих при проведенні певних дій зможуть автоскладальні підприємства в Луцьку й у Кременчуці (КрАСЗ і КрАЗ). «Єврокар» працює у вільній економічній зоні «Закарпаття», де існує інша система преференцій. Але пільги цих виробників будуть значно меншими, ніж ті, які мають нині «ЗАЗ» і «ЛАЗ» (хоча б через пільги зі сплати ПДВ, що сьогодні становлять 20%). Саме через це складальні автозаводи виступали проти прийняття закону в даній редакції.

Що стосується преференцій зі сплати ввізних мит на комплектуючі, наприклад, ЛуАЗу і КрАСЗу отримувати їх немає сенсу. Адже ці підприємства спеціалізуються на випуску російських автомобілів ВАЗ, УАЗ і ГАЗ, а, відповідно до Договору про вільну торгівлю й Ашхабадської угоди, мита і ПДВ на російські комплектуючі не сплачуються. Пільги зі сплати мит на комплектуючі знадобляться цим заводам тільки в тому разі, якщо вони почнуть виготовляти автомобілі з країн Європи чи Азії. Відповідно до нового закону, мита на комплектуючі з розвинених країн далекого зарубіжжя зростуть із 5—10% до 12—20%.

…і нові мита

Втім, самими податковими пільгами не залучиш інвесторів в автомобільну промисловість України, як це записано в завданнях закону. Щоб виробництво автомобілів було вигідне на території нашої країни, довелося збільшити мита на імпорт іноземних автомобілів. Адже діючі мита на нові легковики становили, залежно від обсягу двигуна, 2—10%. Таким чином, збільшення мит на малолітражки до 15% (із 2006 р. пільгова ставка мит знизиться до 12%) і до 20% на машини з більшим об’ємом двигуна повинні стимулювати іноземних виробників розвивати виробництво в нашій країні. Чи станеться це, покаже час, причому на швидкий прихід автогігантів ніхто не сподівається. Але в тому, що відразу ж після набуття чинності законом імпортні легковики, особливо малого класу, подорожчають, більшість експертів ринку не сумніваються. Автоімпортери кажуть, що на найпопулярніші автомобілі з об’ємом двигуна 1—2 літра ціни зростуть приблизно на 10—12%. Оскільки ж вартість автомобілів європейського виробництва (у тому числі японських марок, вироблених у Європі) за останні рік-півтора зросла на 15—20% через динаміку курсу євро, ще одне подорожчання добряче вдарить по гаманцях шанувальників західного автопрому.

Втім, споживачі нових японських і європейських автомобілів навряд чи відмовляться від своїх уподобань на користь продукції вітчизняного автопрому. Хіба що коли йтиметься про автомобілі західних автоконцернів, складені в Україні. Отож цілком логічно, що після набуття чинності Законом «Про розвиток автомобільної промисловості в Україні» трохи зменшаться продажі іномарок, а отже, і їх частка ринку. Тоді їхнє місце посядуть автомобілі, складені в Україні підприємствами, що мають податкові пільги, — Opel, Daewoo, Mercedes, Dacia, Chevrolet (виробництва «ЗАЗ»), а також Skoda, VW, Audi («Єврокар»).

У сегменті нових недорогих автомобілів домінує «ЗАЗ», який випускає «Таврії», «Славути», ВАЗ-2109 і ВАЗ-21099, «Сенси», Daewoo, а також виробники, котрі випускають ВАЗи — КрАСЗ, ЛуАЗ, херсонський «Анто-Рус». Ці підприємства після набуття чинності Законом «Про розвиток автомобільної промисловості» отримають додаткові переваги на ринку. Адже головними конкурентами ВАЗів, ЗАЗів і Daewoo вважаються вживані іномарки, ввезені з-за кордону. А після того, як мита на останні зростуть до 20—30%, ввезення вживаних іномарок буде мінімальним. Тобто виробники вітчизняних автомобілів зможуть збільшити продажі і свою частку на ринку.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі