Ніж у масло. Вітчизняних виробників маргарину «обрізали» імпортними митами

Поділитися
Влітку Верховна Рада в контексті гармонізації митної політики з вимогами Світової організації торгівлі та боротьби з контрабандою прийняла зміни в митний тариф, запропоновані урядом...
Влітку Верховна Рада в контексті гармонізації митної політики з вимогами Світової організації торгівлі та боротьби з контрабандою прийняла зміни в митний тариф, запропоновані урядом. Водночас, але вже з ініціативи народних депутатів, було підвищене імпортне мито (із 0 до 5%) на основну сировину для випуску маргаринової продукції та спеціальні рослинні жири — рафіновані пальмові олії та їхні фракції. Прийшовши до тями, українські масложирові підприємства просять парламент повернути мито на старий рівень.
Плацдарм
для конкуренції
Зростання виробництва маргаринової продукції в Україні максимально активізувалося з 1999 року після впровадження 23-відсоткового вивізного мита на насіння соняшнику, що дозволило забезпечити підприємства галузі сировиною. Попри те, що 2001 року воно було знижен до 17%, мито й до сьогоднішнього дня залишається основною перешкодою для експорту насіння і водночас стимулом для виробництва соняшникової олії.
Наприкінці 90-х водночас із зростанням випуску соняшникової олії активізується маргаринова промисловість: підприємства впроваджують у виробництво сучасне устаткування, використовують нові інгредієнти (пальмові олії, емульгатори, стабілізатори). Обновивши технології, українські виробники отримали можливість на рівних конкурувати з імпортом.
Перше за останні чотири року скорочення імпорту маргаринової продукції сталося 2004 року, коли його обсяги порівняно з попереднім роком упали на 24,1% (на 34,6 млн. дол.) — до 24 тис. тонн.
Однак поточного року наступ імпорту посилився. За офіційними даними, у січні—серпні імпорт маргарину збільшився на 46,8%, або на 27,6 млн. дол. порівняно з аналогічним періодом 2004 року й становив 19,6 тис. тонн. Основними імпортерами маргаринової продукції в Україну є Російська Федерація, Швеція, Данія, Нідерланди.
Найбільшими гравцями українського маргаринового ринку і спеціальних рослинних жирів є ЗАТ «Запо­різький масложировий комбінат», ТОВ «Одеський МЖК», АТЗТ «Львівський жиркомбінат», ЗАТ «Завод модифікованих жирів» (Кіровоград), ЗАТ «Харківський жиркомбінат», ВАТ «Вінницький МЖК», ЗАТ «Київський маргариновий завод». Ці компанії сьогодні забезпечують понад 85% виробництва маргаринової продукції.
Не було мита?
Тож буде!
Згідно з даними аналітиків, у 2004/2005 маркетингового року (МР, вересень—серпень) до України було завезено 200 тис. тонн пальмових олій, що практично вдвічі більше порівняно з попереднім МР. Найбільші постачання пальмових олій на український ринок здійснюють Малайзія та Індонезія. За оцінкою експертів, вітчизняні «маргаринники» використовують до 150 тис. тонн пальмових олій на рік.
Виробники стверджують, що рішення Верховної Ради збільшити ввізне мито на рафіновані пальмові олії для них було повною несподіванкою: до голосування за законопроект у цілому ввізне мито на цю продукцію залишалося нульовим , і показник 5% з’явився лише в затвердженому документі. Представники галузі вважають, що прийняття цієї норми було пролобійовано українсько-сінгапурською компанією «Дельта-Вільмар-СНГ», яка будує в Одесь­кій області завод з виробництва пальмових олій.
Член ради директорів «Дельта-Вільмар-СНГ» Дхруба Чаран Панда заперечує звинувачення в лобіюванні рішення зі збільшення мита на ввезення рафінованих пальмових олій та їхніх фракцій. «Я нічого не лобіював. Так, я звертався в Мі­ністерство економіки й у парламент­ський комітет з фінансів і банківської діяльності з проханням увести мито на рафіновану, дезодоровану, вибілену пальмову олію та її фракції, але я тут ні при чому, це рішення Верховної Ради», — підкреслив він. За його словами, подібне мито уже введене в Росії, Білорусі, Казахстані, а також у країнах, що входять у СОТ. Пан Панда вважає, що запровадження мита цілком відповідає тарифній політиці СОТ і стимулює переробку сировини (рафінування, дезодорацію, відбілювання, фільтрацію) в Україні.
Крім того, Панда переконаний, що сьогодні українські масложирові підприємства збільшили вміст в маргарині пальмової олії, тому що вона на 130—140 дол./тонна дешевша за соняшникову: «Вони хочуть експортувати соняшникову олію, а більш дешеву пальмову використовувати для виробництва маргарину». При цьому він зазначив, що вироблена новим заводом продукція буде дешевша за імпортну. Очікується, що перша черга нового підприємства буде запущена вже в квітні 2006 року. Завод вироблятиме 1 тис. тонн тропічної олії на день. 70% виробленої продукції призначатиметься для експорту до країн СНД (Росія, Білорусь, Казахстан, Узбекистан, Киргизстан), а також до країн Східної Європи (Болгарії, Румунії, Польщі та Угорщини).
Дорогу імпортному маргарину?
Проте представники вітчизняної маргаринової галузі обурені: «СОТ не вимагало від нас підвищення ввізного мита на пальмові олії, це чисто депутатська ініціатива». Після вступу в силу 16 серпня поточного року закону про зміну митних тарифів, що підвищив мито, «маргаринникам» доводиться платити за тонну пальмового олеїну нерафінованого (саме він використовується як сировина) на 150—200 грн. більше. Підприємства дивуються: у той час як європейські країни захищають свого виробника, установлюючи високі мита на ввезення готової продукції та низькі на сировину, яка не виробляється на їхній території, українські парламентарії чинять із точністю до навпаки. Адже цим самим документом парламент знизив у 20 разів увізні мита на деякі види маргаринової продукції.
Одні масложирові підприємства не виключають, що їм, можливо, доведеться підвищити відпускні ціни на маргарин приблизно на 5% і не лише через увізне мито на пальмові олії, а й через подорожчання паливно-мастильних матеріалів. Інші припускають, що замість підвищення відпускних цін на свою продукцію вони, найшвидше, підуть на зменшення маржі, оскільки бояться втратити покупця.
Об’єднання українських масложирових підприємств асоціація «Укр­оліяпром» звернулася в Міністерство аграрної політики та уряд із проханням ініціювати зниження 5-відсоткового ввізного мита на рафіновані пальмові олії та їхні фракції до колишнього рівня. Фахівці асоціації вважають, що збільшення митних тарифів необгрунтоване, оскільки Україна пальмові олії не виробляє, і до питання підвищення мита можна буде повернутися тільки після налагодження вітчизняного виробництва цієї продукції.
Мінагрополітики також підтримує «маргаринників», і має намір підняти питання про економічну недоцільність підвищення імпортного мита на пальмові олії, тим паче що до останнього часу галузь працювала успішно, а зміни митної політики погіршують умови роботи.
Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі