"Морально байдуже" і "бюрократично складно": деякі компанії передумали виходити з Росії

Поділитися
© EPA-EFE/MAXIM SHIPENKOV
Бренди продовжують виправдовувати свою діяльність у Росії.

Сотні західних компаній, включаючи косметичний бренд Avon Products, французького виробника промислового газу Air Liquide і британську споживчу група Reckitt, залишилися в Росії, незважаючи на те, що заявили про вихід після повномасштабного вторгнення РФ в Україну.

Причиною цьому, зокрема є бюрократичні перешкоди від влади та відновлення активності покупців, що збільшує прибутки, пише The Financial Times.

"Багато європейських компаній опинилися між молотом і ковадлом. Вони сказали, що підуть, але Росія поставила їм такі умови, які є зовсім неприйнятними", ‒ сказав один із керівників, який працює із західними компаніями в РФ.

Загалом, за даними Київської школи економіки, понад 2100 транснаціональних компаній залишилися в Росії з 2022 року, порівняно з приблизно 1600, які або пішли з ринку, або скоротили масштаби своєї діяльності.

EPA-EFE/YURI KOCHETKOV

Невдовзі після вторгнення в Україну у 2022 році десятки таких груп пообіцяли скоротити свою присутність у Росії, оскільки Захід намагався вдарити по економіці країни і військовим зусиллям Кремля. Але Москва поступово підвищила вартість корпоративного відходу, запровадивши обов'язкову 50-відсоткову знижку на активи з "недружніх" країн, що продаються російським покупцям, і мінімальний 15-відсотковий "податок на виїзд".

Окрім того, за інформацією видання, стає дедалі важче знайти місцевих покупців, які були б прийнятними як для продавця, так і для Москви, і чия участь не підпадала б під західні санкції. У вересні 2022 року Air Liquide оголосила, що підписала меморандум про взаєморозуміння щодо продажу свого російського бізнесу команді місцевих менеджерів, які ним керували. Однак угода так і не отримала схвалення російського уряду, що залишило компанію в підвішеному стані.

Деякі компанії більше не відчувають, що змушені йти з країни. Avon розпочала процес продажу свого російського бізнесу і отримала пропозиції, але вирішила їх не приймати.

"Понад 135 років Avon підтримує жінок, де б вони не знаходилися, незалежно від етнічної приналежності, національності, віку чи релігії", ‒ заявили в компанії.

EPA-EFE/MAXIM SHIPENKOV

У квітні 2022 року компанія Reckitt оголосила, що "розпочала процес, спрямований на передачу права власності на свій російський бізнес", але її новий генеральний директор Кріс Ліхт обрав виваженіший підхід.

Транснаціональні корпорації пам'ятають про проблеми західних компаній, таких як Carlsberg і Danone, у яких після оголошення про плани виходу з ринку конфіскували активи.

У той час як Danone врешті-решт змогла укласти угоду про продаж активів зі значною знижкою, Carlsberg залишається заблокованим у тривалому судовому процесі з Москвою, а один із колишніх топменеджерів пивоварної компанії перебуває у російській в'язниці.

Наукова співробітниця Центру Карнегі в Росії Олександра Прокопенко зазначила, що зростання заробітних плат і краща, ніж очікувалося, економічна ситуація сприяли буму витрат, що зробило Росію набагато привабливішою для транснаціональних корпорацій, зокрема у споживчому секторі.

Вона додала, що нещодавня хвиля націоналізацій, які були спрямовані як на іноземні групи, так і на місцевих гравців, залишається "основним ризиком для іноземних громадян у Росії".

У березні 2022 року PepsiCo оголосила, що призупинила продаж і виробництво свого флагманського напою в Росії, але продовжує керувати молочним бізнесом у країні, в якому зайнято 20 000 людей безпосередньо і 40 000 працівників сільського господарства опосередковано.

"Як компанія, що виробляє продукти харчування та напої, зараз, як ніколи, ми повинні залишатися вірними гуманітарному аспекту нашого бізнесу. Це означає, що ми несемо відповідальність за те, щоб продовжувати пропонувати інші наші продукти в Росії", ‒ написав генеральний директор Рамон Лагуарта в електронному листі до співробітників у вересні 2022 року.

Його конкурент Coca-Cola припинила надсилати свої сиропи для безалкогольних напоїв до Росії, але її роль виконує компанія Coca-Cola Hellenic, в якій вона володіє 21 відсотком акцій. У серпні 2022 року створили окрему російську компанію "Мултон Партнерс", чиї російські версії брендів Coca-Cola включають "Добру Колу", яка витіснила оригінальний напій із позиції бестселера в країні.

"Добрий Кола" ‒ це розширення існуючого на ринку бренду, який виробляє та розповсюджує компанія “Мултон Партнерс”. Він не має жодного відношення до The Coca-Cola Company або її брендів", ‒ заявили в компанії.

EPA-EFE/MAXIM SHIPENKOV

Серед більш ніж 2 000 компаній, які оголосили, що залишаться в Росії, зокрема Mondelez, Unilever, Nestle і Philip Morris, деякі стали більш відкритими щодо своїх планів. Генеральний директор Mondelez нещодавно заявив, що інвесторам "морально байдуже", чи залишать групи країну.

Але бракує ясності щодо заяв деяких компаній про продаж активів. У березні американська інвестиційна фірма Hindenburg Research виявила, що товари польського ритейлера модного одягу LPP все ще продаються в Росії, незважаючи на те, що він оголосив про вихід з ринку в червні 2022 року після продажу свого бізнесу невідомому китайському консорціуму.

Хоча LPP заперечувала правопорушення, вона визнала, що отримувала вигоду від продажу товарів, щоб допомогти профінансувати витрати на перехід, і ця практика не буде припинена до 2025 року.

Австрійський Raiffeisen Bank International також опинився під ударом після того, як з'ясувалося, що десятки розміщених ним оголошень про вакансії в Росії вказували на амбітні плани зростання в країні, незважаючи на його обіцянку піти з ринку.

У той час як компанії, які пішли в перші тижні після вторгнення, бачили в цьому моральний аспект, один із керівників сказав: "Нинішня хвиля ‒ це більше про те, чи справді вам потрібно йти? Деякі з цих компаній побудували чотири-п'ять заводів за 30 років. Вони не збираються продавати це за 90-відсоткову знижку".

Член правління Unilever Нельсон Пельц розповів, що цього року він наполягав на тому, аби група з виробництва споживчих товарів, яка розглядала варіанти продажу, не йшла з ринку.

"Якщо ми підемо з Росії, наші бренди заберуть собі інші. Я не думаю, що це хороша ідея", ‒ сказав він підкресливши, що такі конкуренти, як P&G і Colgate-Palmolive, не залишили країну.

"Якого біса тоді ми повинні це робити?" ‒ підсумував бізнесмен.

Нагадаємо, Україна закликала банківську групу Raiffeisen Bank International та інші австрійські компанії припинити вести бізнес в Росії та не фінансувати війну. Проте банк досі продовжує роботу на тлі заяв про пошук варіантів виходу з російського ринку. 

Окрім того, російська "дочка" Raiffeisen Bank надає кредитні канікули росіянам, які воюють в Україні.

Також в Росії працюють ряд великих європейських банків, зокрема німецькі Commerzbank та Deutsche Bank, італійські UniCredit та Intesa Sanpaolo, нідерландський ING та угорський OTP.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі