Кінець держмонополії на виробництво спирту?

03 липня, 2014, 15:22 Роздрукувати
Bипуск № 23, 27 червня-4 липня 2014р.
Автор
Статті авторів Всі статті автора Всі автори
Відправити
Відправити

Мінфін добивається прийняття документа, що ліквідує ДП "Укрспирт"

Автор
Статті авторів Всі статті автора Всі автори

Кінець держмонополії на виробництво спирту?

Не пізніше як у квітні Мінфін терміново розсилав супровідні листи для погодження проекту закону, що ліквідує державну монополію на виробництво спирту в Україні. Так хотілося чиновникам, особливо не мудруючи, записати в Законі "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", що відтепер спирт етиловий виробляється вже не виключно на держпідприємствах, а "суб'єктами господарської діяльності незалежно від форми власності". А ще - прибрати з закону обмеження на реалізацію спирту, зокрема на експорт.

Однак лобова атака успіхом не увінчалася. Довелося нашим героям подумати про обхідний шлях, який приведе, по суті, до тієї ж мети, але поетапно. Проект постанови Кабміну "Деякі питання діяльності підприємств спиртової та лікеро-горілчаної промисловості" цілком можна розцінювати як крок саме в цьому напрямку. Адже він передбачає ліквідацію Державного підприємства "Укрспирт" в ім'я відродження доволі специфічної конкуренції між спиртзаводами в рамках державної монополії на виробництво спирту.

Виробники горілки напевно радіють. Адже недавно така конкуренція в умовах гігантського надвиробництва спирту забезпечувала їм спирт за ціною, нижчою від собівартості. Правда, за державний рахунок...

Вільна "конкуренція" ціною 1,2 млрд грн

Неважко зрозуміти, що ліквідація ДП "Укрспирт" (п. 3 постанови КМУ) переносить ринок спирту в період до 2011 р., коли державні спиртзаводи, втративши зовнішні ринки збуту, фактично стояли на колінах перед виробниками лікеро-горілчаної продукції. Ще б пак - сумарна потужність з виробництва спирту в країні сягала 60 млн дал на рік, при тому що лікеро-горілчаний ринок потребував усього близько 20 млн дал. В умовах такої "конкуренції" директор спиртзаводу, щоб зберегти підприємство, мусив іти на багато що. І відпуск спирту за ціною, нижчою від собівартості, був не найстрашнішим із можливих його зловживань.

У результаті такої "конкуренції", а насправді – боротьби за виживання, державні заводи з виробництва спирту потрапили у глибоку боргову яму. Ціновий демпінг забезпечив їм на 2010 р. близько 1,2 млрд грн кредиторської заборгованості.

Природно, довелося терміново змінювати систему управління спиртовою галуззю. Прийняття постанови КМУ №672 "Про утворення Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості" від 28.07.2010 р. дозволило централізувати виробництво спирту. Було створено єдиного виробника спирту - ДП "Укрспирт", віддаленими цехами якого поступово (із запуском підприємств, що простоювали) мали стати 78 спиртзаводів.

Потенціал: 800 млн грн прибутку на рік

Централізація виробництва спирту дозволила подолати тенденцію масового банкрутства спиртзаводів. Галузь, представлена єдиним виробником ДП "Укрспирт", почала нарощувати прибутки. Так, у 2012 р. прибуток перевищив 23 млн грн, 2013-го вийшов на рівень 26,3 млн грн. Для порівняння: у 2008-му й 2009-му рр. сумарний прибуток усіх підприємств галузі становив, відповідно, 5,6 і 9,7 млн грн.

Якщо ці цифри Мінфін не вражають, то до них можна додати 680 млн грн необґрунтованих витрат, яких допустилося керівництво "Укрспирту" часів Януковича. Гігантські невиробничі витрати є фінансовим підтвердженням ефективності створеного підприємства. Інша річ, хто стояв біля керма і як використовував ефективність централізованої системи. Ось один лише конкретний приклад, почутий автором від заступника директора ДП "Укрспирт" Віктора Панкова: "Ми підняли документи й виявили, що тільки 600 млн грн було витрачено на сюрвейєрські послуги. Тобто обслуговування 54 млн кредиту в банку коштувало "Укрспирту" 600 млн грн. За ці гроші довірені особи банку стежили за станом заставного майна й щомісяця виїжджали у відрядження на його перевірку. Я це кажу до того, що коли не красти, то можна показувати прибуток удесятеро більший. Потенціал "Укрспирту" - 800 млн грн прибутку на рік. Це думка фахівців. Питання лише в людському факторі, у чесності керівника. Саме тому ми хочемо провести незалежне дослідження стану й фінансово-економічних можливостей "Укрспирту", з якого більше не виводитимуться гроші на незрозумілі фірми".

Тепер та ж централізована система, але вже без інституту "смотрящих". У березні 2014 р. підприємство заплатило 18,4 млн грн податків, що на 34,3% більше, ніж у березні 2013 р. Аналогічний фіскальний приріст зафіксовано у квітні й травні. Помітно пожвавилися й експортні поставки. Їх обсяги з початку року збільшилися на 92%. За 5 місяців експортовано 440 тис дал. Є й перспективи. Підписано угоду на поставки 700 тис. дал спирту - у Чехію й 100 тис. дал технічного спирту - в Туреччину.

Очікуваний прибуток 2014 р. - 34 млн грн.

Борги Кабміну

Слід зазначити, що економічна діяльність ДП "Укрспирт" велася не з чистого аркуша. І, крім згаданих нами раніше 1,2 млрд грн боргів спиртзаводів перед кредиторами, на це підприємство ліг ще й тягар заборгованості із зарплат підприємств-банкрутів - понад 63 млн грн, охорони майна та фінансової підтримки заводів, що простоювали. А ще є 14 судових рішень оплати заборгованості з невиконаних міжнародних договорів на суму, еквівалентну 25 млн грн. Загальна ж сума боргового спадку оцінювалася в 1,7 млрд грн. І неоплачені борги тепер доведеться покривати уряду, який має намір виступити правонаступником "Уркспирту". Адже, згідно з проектом постанови КМУ, ДП "Укрспирт", що перебуває у сфері управління Мінагрополітики, перед ліквідацією буде передано у сферу управління Кабміну, з усіма борговими наслідками, які звідси випливають.

Звідки візьме гроші Кабмін, у тексті постанови - ані слова. Ба більше, у пояснювальній записці до проекту значиться шаблон: "Реалізація проекту постанови не потребує додаткових витрат із державного бюджету".

Незрозуміло також, звідки з'являться кошти в новостворених підприємств на запуск виробництва. Адже, по суті, йдеться про наділення статусом юридичної особи вже існуючих підприємств, чимало яких на ладан дихають. Отже, ті, котрі не знайдуть інвесторів, муситимуть піти з ринку. А таких більшість. Хтось у Мінфіні в курсі, що означає закрити завод у селі, де від єдиного підприємства залежать не тільки доходи жителів, а й опалення їхніх домівок та водопостачання?

Брухт державі

По суті, з розрахунками й прогнозами в авторів відповідального урядового документа якось не склалося. Аргументи ж взагалі перенесені з пояснювальної записки до законопроекту, з якого починалася ця стаття. Уже в п.1 без відсилання до бази порівняння незрозумілий аргумент "зменшення надходжень у держбюджет". Принаймні, як зазначено вище, останні 3 роки надходження зростали й продовжують зростати. Мало виробляється спирту чи неповне завантаження потужностей - теж не аргументи. Його виробляється рівно стільки, скільки може поглинути ринок з урахуванням, між іншим, ліквідації тіньової складової. Виробляти 60 млн дал на рік (як це дозволяють робити номінальні виробничі потужності), заповнюючи доверху сховища, не тільки безглуздо, а й збитково. А ось експорт справді зменшився більш ніж істотно. Однак це вочевидь питання не до системи управління, а до колишнього керівництва "Укрспирту", що, як відомо, керувалося далеко не загальнодержавними цілями й тому тепер перебуває в розшуку. Інакше складається враження, що система відповідає за "сімейний підряд", організований колишнім керівництвом держави мало не в усіх сферах економіки країни.

У пояснювальній записці до проекту немає обґрунтування доцільності переходу на нову систему (точніше, на ще не забуту стару) управління галуззю з хоча б елементарними арифметичними викладками її можливостей та зазначенням переваг. Зате в документі прямо сказано, що відпускання спиртзаводів у вільне плавання й створення між ними конкуренції - перший крок до демонополізації галузі. Уже наступним кроком передбачено схвалення закону, який дозволив би "вивести виробництво спирту за рамки державної монополії".

Ну й це вже проходили. Правда, не ми, а сусідня Росія. Скасувавши держмонополію, РФ отримала натомість двократне зростання (з 30 до 60%) нелегального ринку лікеро-горілчаної продукції. І це попри впровадження Єдиної державної автоматизованої інформаційної системи, що дозволяє відстежувати рух кожної пляшки алкоголю в режимі реального часу.

Річ навіть не в тому, що спиртзаводи після ліквідації "Укрспирту" прогнозовано потраплять під контроль виробників лікеро-горілчаної продукції, від яких автори законопроекту чомусь очікують збільшення надходження до держбюджету. Головне, що шляху назад до державної монополії вже не буде. Про це теж свідчить російський досвід. А держава ж (коли вже так хочеться позбавити себе монополії) могла б на цьому добре заробити. Тільки для цього вона повинна продати ефективну галузь, а не різати на брухт підприємства-банкрути. Хоча останні цілком могли б виробляти біоетанол, затребуваний, між іншим, у Європі.

Нарешті, новим підприємствам (перш ніж почати самостійну роботу на ринку спирту) доведеться отримати купу дозвільних документів. Серед них: дозвіл на користування надрами (оформляється протягом півроку), дозвіл на оборот із прекурсорами, ліцензія на виробництво спирту, документи на право власності. Відтак, на 3–4 місяці ринок спирту зупиниться. Отож роботи в Україні контрабандистам із РФ і Придністров'я тільки додасться. Вони заповнять перебої з виробництвом спирту. Ось тільки надходження податків від них держава навряд чи дочекається...

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК