Керівництво міжнародного аеропорту «Бориспіль», схоже, визначилося з компанією — постачальником фільтрів для очищення авіаційного пального. За результатами недавнього тендеру здійснювати постачання пробної партії буде державне підприємство «УкравіаПММ». У разі, якщо підприємство виправдає покладені на нього надії, ціна питання становитиме 1 млн. 400 тис. грн.
Тим часом, незважаючи на всю серйозність обов’язків, покладених на «УкравіаПММ», привертає увагу відсутність відкритої інформації про це підприємство. Як з’ясувалося, воно стало відоме широкому загалу лише у зв’язку з недавнім скандалом. Так, 25 січня інформаційне агентство УНІАН повідомило, що податкова міліція затримала партію фільтрів для очищення авіапального, які не мали сертифікатів. За припущенням податківців затримані фільтри були виготовлені російським заводом «Еліон-2» і призначалися для столичного аеропорту «Бориспіль».
Логічно, що постачальник фільтрів, ДП «УкравіаПММ», підпорядковується Мінтрансзв’язку і тому має бути включене до його структури. Водночас на прохання пояснити рід діяльності «УкравіаПММ» у Державіаадміністрації порекомендували пошукати цю інформацію на їх офіційному сайті. Проте такого підприємства, яке б отримало до вересня 2007 року сертифікат Державіаадміністрації на технічне обслуговування, в списку державних структур, поданих на сайті, знайти не вдалося.
За наявною інформацією, саме «УкравіаПММ» забезпечує контроль за діяльністю служб пально-мастильних матеріалів цивільних аеропортів України в питаннях якості і водночас має право забезпечувати підприємства цивільної авіації України пальним і витратними матеріалами. Неважко здогадатися, статус центру передсертифікаційної підготовки дає змогу підприємству ненав’язливо пропонувати саме свою продукцію — насамперед у ті аеропорти та служби ПММ, які перебувають на стадії сертифікаційного процесу (тобто не мають сертифіката Державіаслужби на виконання комплексу робіт із заправки повітряних суден). Наприклад, у Донецьку, Львові, Дніпропетровську та інших портах. Не виключено, що принцип роботи цієї схеми має такий вигляд: аеропорт купує запропоновану йому продукцію і уникає суворої перевірки. В цій ситуації продавцю легко всучити або морально застаріле, або обладнання сумнівної якості.
Цікаво, що саме ДМА «Бориспіль», один із небагатьох аеропортів України, який, завдяки своєму високому технічному рівню, не дуже вразливий до перевірок, пов’язаних із сертифікацією. В такому разі виникає запитання, які саме мотиви спонукали менеджмент «Борисполя» допустити до паливних баків літаків «УкравіаПММ».
Було б зрозуміло, якби в тендері ДМА «Бориспіль» перемогло підприємство, котре запропонувало найвигіднішу ціну, і відповідно до заяви аеропорту — підприємство, яке купує обладнання напряму у виробника. Проте з повідомлення агентства УНІАН із посиланням на керівництво заводу «Еліон-2», відомо, що такого покупця, як ДП «УкравіаПММ» (обране аеропортом як постачальник фільтрів), на зеленоградському заводі «Еліон-2» не пам’ятають.
Своєю чергою, директор «УкравіаПММ» Анатолій Братусь, до якого журналісти УНІАН звернулися по роз’яснення, зізнався, що фірма справді не зверталася за фільтрами в Зеленоград, а придбала їх у підприємства «Термоприлад», з яким «УкравіаПММ» має, за його словами, відповідний договір. Між тим заступник директора «Термоприладу» Ігор Звіргзде давати інформацію про те, в кого були закуплені фільтри, відмовився, посилаючись на комерційну таємницю.
Проте податкова міліція встановила таке:
— постачальником фільтрів «Термоприладу» була компанія, що мала ознаки фіктивності;
— факти збитковості продажу фільтрів «Термоприладом» ДП «УкравіаПММ», тобто продаж здійснювався нижче від ціни придбання;
— фільтри російської компанії «Еліон-2», які були затримані податковою міліцією, не завозилися на територію України понад два роки.
В результаті, йдучи за схемою руху коштів, після тендеру гроші ДМА «Бориспіль» надійшли до ДП «УкравіаПММ», потім — до ТОВ «ВКФ «Термоприлад» і нарешті до фірми, легальність якої податківцям ще доведеться уточнювати. І фільтри таки були б використані за призначенням, коли б у справу не втрутилася податкова міліція.
На жаль, коли йдеться про прибуток, якість і безпека, навіть якщо це безпосередньо стосується життя людей, відіграють іноді не першу роль. Проте не хотілося б думати, що перемогу в конкурсі забезпечив нелегальний чи контрабандний товар, вартість якого далека від вартості легальної продукції.
Тепер учасникам угоди доводиться давати свідчення і відшукувати сертифікати. Водночас столичний аеропорт знову з’явився в мас-медіа в контексті чергового скандалу.
Дірки на кордоні, використовувані людьми, котрі наплювали на безпеку пасажирів, крізь пальці яких витікають державні кошти, безумовно, потребують пильної уваги нового уряду й авіаційної влади. Поки ж голова Державіаадміністрації пан Давидов, схоже, ще не помічає того, що відбувається в підвідомчій йому службі. Хоча слід зазначити: джерела, близькі до Державіаадміністрації, прогнозують швидку зміну керівництва «УкравіаПММ», а ймовірними претендентами на посаду називають дві кандидатури молодих начальників служб ПММ українських аеропортів.
Можливо, саме зміна керівництва «УкравіаПММ» дозволить зруйнувати заплутані схеми і дасть змогу працювати в Україні сучасним авіаційним технологіям.
Поки що ж податкова міліція сам на сам воює з нечистоплотними чиновниками.