Напрямок руху має для вас більше значення,
ніж швидкість.
Річард Еванс
Вітчизняному мобільному зв’язку ще не страшні проблеми росту, з якими впритул зіштовхнулася Західна Європа, де, за статистикою, на кожну людину вже зараз припадає більше одного мобільника. Так, за результатами моніторингу, проведеного агентством IT ПРО, протягом третього кварталу 2003 року клієнтська база вітчизняних операторів мобільного зв’язку збільшилася на 840 тисяч користувачів. При цьому рівень насиченості ринку (відсоткове співвідношення кількості користувачів до загальної кількості жителів. — Ред.) досяг 10,7%. Ось і виходить: тим часом як європейська мобільна індустрія шукає вихід зі стану тотального насичення (коли практично всі потенційні споживачі вже стали користувачами мобільного зв’язку), вітчизняна демонструє стабільне зростання, дозволяючи собі збільшення кількості користувачів за рік на 41%. Хоча закони економіки невблаганні, а отже екстенсивне розширення ринку має свої межі, Україні не доведеться гальмувати своє зростання навіть у разі охоплення операторами ринку всіх потенційних користувачів мобільного зв’язку. Адже Європа, схоже, уже знайшла ліки від хвороби росту. Причому, на думку фахівців, ці ліки здатні не тільки вилікувати галузь від застою, а й підвищити її рентабельність. У кожному разі, 16-й усесвітній конгрес 3GSM, що проходив наприкінці лютого в Каннах (Франція), це підтвердив.
Осідлають IP-протокол за повною програмою
Виступаючи на конгресі в Каннах, доповідачі зазначали, що галузь мобільного зв’язку третього покоління виходить зі стану застою. Головним поштовхом до цього послужило прийняття відкритих стандартів і конвергенція мереж. У результаті оператори отримали можливість раціональніше планувати свої капіталовкладення і гнучко модифікувати їх у майбутньому. Відкриті стандарти в апаратному і програмному забезпеченні дозволили створювати термінали, що здатні працювати і в режимі мобільного телефону, і в режимі транкінгового зв’язку.
Таким чином, після п’яти років дуже повільного прогресу мережі третього покоління вже стають доступними повсюдно. Такі компанії, як T-Mobile у Європі й NTT DoCoMo у Японії, використовують технології, що діють у 50 разів швидше за теперішні. Світові провайдери мобільного зв’язку сконцентрували свою увагу на технології 3G, сподіваючись, що завдяки розширенню сервісів із обміну даними вони зможуть компенсувати втрати в прибутках від надання голосового зв’язку. Коли мережі швидкісної передачі даних будуть розгорнуті, провайдери планують поширити їх і на райони, контрольовані кабельною або DSL-індустрією (виділені лінії. — Ред.). Очікується, що це забезпечить кілька сотень мільйонів доларів додаткового прибутку.
За прогнозами, найближчими роками очікується значне зростання мультимедійних сервісів, які базуються на IP-протоколі, що дозволить вигідно використовувати переваги цієї технології. Зокрема, очікується, що в майбутньому мережі розвиватимуться в напрямі «все-поверх-IP», у тому числі й голос. Рух у цьому напрямі почався з надання послуги GPRS (пакетна передача даних у радіоканалі системи GSM) у перехідних мережах GSM другого покоління, що дасть можливість ефективніше використовувати мультимедійні й короткі текстові повідомлення, а також здійснювати доступ в Інтернет або до внутрішньокорпоративних мереж. Такі варіанти взаємно доповнюваних послуг, наданих на основі технологій, що не конкурують між собою, дозволять і надалі знижувати їхню вартість для кінцевого споживача.
MMS на стаціонарний телефон і назад
У Каннах було представлено рішення передачі мультимедійних повідомлень (MMS) із бездротових мереж у мережі фіксованого зв’язку й назад. А компанія Siemens стала першим вендором, який запропонував мультимедіа підсистеми для стандартизованих платформ, що дозволяє реалізовувати чат зображеннями. Таким чином, у користувачів з’явилася можливість спілкуватися в чаті, обмінюючись фото- або відеозображеннями, а за необхідності — всього лише натисканням однієї кнопки переходити з режиму спільного чату в режим приватного спілкування.
Цікаво, що взяти участь у розширенні послуг на ринку вирішили також компанії, не пов’язані прямо з мобільним зв’язком. Так, компанія Eastman Kodak поділилася планами розгортання в розвинених країнах мережі спеціальних кіосків, у яких можна буде роздрукувати знімки, зроблені з допомогою мобільних телефонів. У свою чергу, провідні світові інформаційні агентства готуються постачати відеоінформацію у спеціальному форматі, призначеному для прийому мобільними телефонами третього покоління. Про пожвавлення мобільної індустрії нового покоління свідчать і серйозні наміри виробників збільшити модельний асортимент нових мобілок. Приміром, тільки компанія Siemens mobile анонсувала вихід нинішнього року більш як 30 нових моделей.
Еволюція з революційними параметрами
Компанія Orange оголосила в Каннах, що планує забезпечити сільські райони Франції послугами високошвидкісної мобільної передачі даних із допомогою технології EDGE (Enhanced Data rate for GSM Evolution), що дозволяє збільшити швидкість передачі даних і, таким чином, сприяє полегшенню еволюції мереж GSM у 3G. Ця технологія є розвитком стандарту GSM. Перевага EDGE полягає в нижчій вартості розгортання мережевої інфраструктури. У ній використовуються ті ж частоти, що й у GSM (800—900 МГц), а це означає необхідність заміни лише частини устаткування.
Збільшення швидкості передачі даних у EDGE досягається не за рахунок використання додаткових каналів, а шляхом зміни режиму передачі в одному каналі. На думку спеціалістів компанії Orange, ця технологія має забезпечити передачу даних на швидкості 120 кбіт/c, тобто приблизно вп’ятеро швидше, ніж GPRS, і більш ніж удесятеро швидше, ніж GSM. Ось така виходить еволюція мереж GSM із революційною зміною параметрів їхньої роботи...
Коментар експерта
Іоахім Блуг,
директор департаменту
мобільного зв’язку
та передачі інформації (ICM)
ДП «Сіменс Україна»
— Коли мережі третього покоління стануть повсюдним стандартом?
— Основні рушійні чинники розвитку третього покоління мобільного зв’язку — попит користувачів на нові послуги, що надаються широкосмуговими мережами, а також зростання пропускної здатності мереж. Перехід до 3G — це, радше, еволюційний шлях розвитку мережі, а не нагальна вимога ринку. Таким чином, можна сказати, що найближчими роками оператори мобільного зв’язку стануть операторами 3G, розвиватимуться самі й розгортатимуть мережі третього покоління.
— Які перспективи України в цьому процесі?
— Побудова в Україні першої мережі третього покоління залежить від багатьох чинників: потреби ринку, ліцензійної політики уряду, прагнення операторів створити таку мережу. Крім того, час виведення 3G на ринок може прямо залежати і від менш глобальних чинників: від рішення акціонерів, наприклад, чи від дій конкурентів. Насправді і з теперішнім насиченням українського ринку мобільним зв’язком, і з очікуваним його зростанням діючі мережі 2.5G цілком здатні впоратися.
— Мережі третього покоління — це панацея для виходу галузі з кризи, чи є альтернативні шляхи подолання застою?
— Що стосується 3G, ми маємо справу з наступним щаблем еволюції і потребою користувача в нових видах послуг і додатків. Поки що це не настільки затребувана пропозиція, якою стала, наприклад, система передоплачених послуг. Швидше, це набір додатків, необхідних різним сегментам ринку. Прагнення задовольнити запити ринку змусить операторів плавно перейти до мереж 3G. Як уже йшлося вище, індустрія комунікацій є частиною світової економіки, а отже зростання економіки позитивно позначиться і на мобільному зв’язку. Наприклад, наприкінці нинішнього року попит на мобільні телефони буде вищим, аніж наприкінці минулого року, і постачальники мусять цей попит задовольняти. Певною мірою впливають і вимоги інфраструктури. А поки що витрати на впровадження компонентів 3G в мережі 2.5G виводять на колишній рівень або навіть збільшують ARPU (середньомісячний дохід з одного абонента мобільного зв’язку), оскільки забезпечують надання додаткових послуг для певних цільових сегментів, а також залучають нові сегменти запровадженням нових додатків.
— Чи зможуть супутні сервіси, такі як MMS, SMS, GPRS, потокове відео й інші, скласти реальну конкуренцію голосовому трафіку?
— За прогнозами світових аналітиків мобільного зв’язку, мультимедійні сервіси, що базуються на IP-протоколі, найближчими роками очікує значне зростання. У майбутньому мережі розвиватимуться в напрямі «все-поверх-IP», у тому числі й голос. Фактично, ці технології не конкурують між собою, а взаємно доповнюють сервіси.
— У якому напрямі розвиватиметься індустрія споживчих мобільних терміналів?
— Мобільні телефони йтимуть за послугами, що надаються мережами третього покоління. Термінали потребуватимуть підтримки мереж, які розкриють усі можливості, закладені в сучасному мобільному телефоні. Вони стануть більш інтелектуальними, їхні внутрішні процесори — ще продуктивнішими, а пам’ять — більш ємною. Відтак зросте кількість споживчих додатків, які зможе виконувати телефон. Дедалі більше апаратів перейде в high end клас. Вони зможуть підтримувати систему навігації, потокове аудіо й відео, нове покоління ігор та багато іншого. Ціни на масові і прості телефони знижуватимуться. Хто знає — якщо тенденція мініатюризації телефонів триватиме, вони можуть стати частиною наручного годинника. А може, перетворяться на універсальний кишеньковий пристрій, що володіє властивостями комунікатора і забезпечує в основному розважальну складову з відтворенням звуку, фотографій і відео на віртуальний екран чи прямо на спеціальні окуляри з умонтованими моніторами.
— Який прогноз розвитку мобільного зв’язку в Україні ви можете зробити на найближчих три роки?
— Ситуація на ринку мобільного зв’язку залежить як від стратегії операторів, так і від законодавчих актів, прийнятих урядом. Якщо політична ситуація в країні залишатиметься стабільною, а економіка зростатиме такими ж темпами, кількість користувачів мереж мобільного зв’язку також збільшуватиметься і перевищить 20% населення України. Напевно, з’явиться ще один національний оператор із покриттям усієї території України, а конкуренція між операторами та постачальниками устаткування загостриться. Тарифи на користування мобільним зв’язком поступово знижуватимуться. Оператори продовжуватимуть політику інновацій, пропонуючи все нові можливості своїм користувачам.
Світова статистика
На початок лютого 2004 року кількість користувачів мобільних телефонів стандарту GSM у всьому світі перевалила за мільярд. Через 12 років після розгортання перших мереж цієї глобальної системи мобільних телекомунікацій GSM-протокол було прийнято у понад 200 країнах. Зараз за цим протоколом здійснюється 80% операцій, пов’язаних із мобільними телефонами. Серед його користувачів — шоста частина населення земної кулі.