Блокування податкових накладних: стрілянина з гармат по горобцях

ZN.UA Ексклюзив Опитування читачів
Поділитися
Блокування податкових накладних: стрілянина з гармат по горобцях © Рада бізнес-омбудсмена/facebook
Нечіткі, узагальнені та формальні причини відмов кажуть про бажання податківців вирішувати питання в «ручному» режимі

Податкові питання, які й раніше лідирували за кількістю звернень до Ради бізнес-омбудсмена, тепер становлять 71% від усіх скарг підприємців, левова їхня частка стосується блокування податкових накладних, — повідомляється у свіжому звіті організації. Масштаб такий, що, крім поточної діяльності, Рада ще й власне розслідування провела та наполягає: без системних рішень проблеми не усунути.

Суть проблеми: податкова служба блокує вашу ПДВ-накладну, задепоновані в системі гроші теж блокуються замість того, щоб стати вашими обіговими коштами. Контрагент втрачає податковий кредит і бажання з вами і надалі співпрацювати. А ваш відділ бухгалтерії витрачає не години, а дні на збирання пакета документів для розблокування. Отакий бізнес-клімат! Не дивно, що бізнес-омбудсмен втрутився в ситуацію.

Щоб розблокувати лише одну накладну, треба подати кілька десятків документів. Для великих компаній це величезний обсяг роботи, відволікання великої кількості людей від інших обов'язків, а також грошей з обігу. А потім ще податкова повинна витратити людино-години, точніше, людино-тижні, щоб перевірити ці папери. І навіть якщо ви — щасливчик, якому розблокували податкову, немає жодних гарантій, що наступного місяця історія не повториться.

Система блокування податкових накладних СМКОР — автоматична та, за ідеєю, покликана знаходити й блокувати ПДВ-схеми. Але критерії автоматичної системи однаково встановлюються людьми, а їх посилили настільки, що автоматичні блокування стали масовими. Враховуючи, що рішення про розблокування приймається не системою, а живими людьми в ручному режимі, тут уже й корупцією відгонить.

Впровадження фіскальних змін ударило майже по половині українського бізнесу

У грудні минулого року бізнес-омбудсмен з власної ініціативи розпочав розслідувати проблеми із функціонуванням системи ПДВ. Остаточні висновки буде опубліковано через кілька тижнів, але попередні Рада вже оприлюднила, тому що ситуація невідкладна, адже вже пів року бізнес, по суті, працює в режимі податкової перевірки, що не припиняється.

Що виявила Рада:

  • Зміни в законодавство, зокрема в постанову КМУ №1165, спричинили непередбачувані та непрогнозовані державою результати, — бізнес відтепер змушений подавати великий обсяг податкової документації.
  • Незрозумілим є поспіх зі зміною алгоритмів роботи СМКОР. Алгоритми СМКОР також самі по собі недостатньо точні, що призводить до зупинки податкових документів добросовісного бізнесу. Подача одного пакета документів займає невиправдано багато часу.
  • Від моменту запуску системи СМКОР джерелом проблем є відсутність належного обґрунтування рішень податковим органом (зокрема причин блокування накладних, включення до переліку ризикових платників тощо). Бізнес змушений витрачати час на з'ясування обставин справи.
  • Держава наповнює бюджет за рахунок обігових коштів підприємств. Покупець товару/послуги не має права на податковий кредит, допоки накладну не зареєстровано, а держава не відшкодовує за це економічні витрати.

«Ми в четвертому кварталі 2022 року бачили впровадження… фіскальних змін, які вдарили майже по половині українського бізнесу, зокрема, по законослухняній його більшості. Ще до оприлюднення наших остаточних висновків зрозуміло, що тут стріляли з гармат по горобцях. Припинити хоча б такі обстріли цілком по силах українській владі», — заявляє бізнес-омбудсмен Роман Ващук.

Нечіткі, узагальнені та формальні причини відмов змушують бізнес «здогадуватися», як отримати відповідь «так».

Задля справедливості в Раді зазначають, що їхні інспектори також виявили, що Державна податкова служба готова прискорити вирішення окремих проблем. Але, на жаль, позитивне вирішення десятків справ, тоді як блокуються тисячі, не усуває загальної проблеми. Окремі випадки не змінюють системи. Індивідуальний підхід, навпаки, ускладнює ситуацію, лише додаючи корупційні ризики вирішення проблем.

«Ні бізнес, ні уряд не мають стріляти один в одного. Має бути принцип перемир'я на цьому внутрішньому фронті. Мені здається, що саме процес діджиталізації, який успішно пройшов у багатьох галузях за останні три роки, необхідно широко застосувати до митної сфери та сфери оподаткування. Це допоможе зняти багато запитань, що виникли між бізнесом і державою. Потрібно працювати відкрито, консультуватися з бізнес-співтовариством і боротися проти спокуси зберегти можливість ручного управління», — заявляє Роман Ващук.

Рада постійно контактує з центральною та регіональними податковими, подала пропозиції щодо вдосконалення системи СМКОР, ініціювала обмін досвідом наших податківців із польськими колегами, які використовують схожу систему. В організації сподіваються, що розв’язання проблеми не за горами, і рішення буде не симптоматичним, а системним.

Безумовно, підтримка Ради важлива не тільки в теорії, а й на практиці. Що ж, успішні кейси з розблокування вже є.

Наприклад, виробник зварювальних дротів поскаржився в Раду бізнес-омбудсмена на масове блокування накладних податковою. Намагаючись вирішити проблему, підприємство кілька разів подавало таблицю даних платника податків, однак податковий орган щоразу відмовляв у її врахуванні. Ступінь готовності податківців до діалогу з бізнесом така, що лише Раді, яка винесла скаргу на розгляд експертної групи за участі ДПС, удалося з'ясувати, якої саме інформації не вистачало для врахування таблиці даних компанії.

Інший успішний приклад — підприємство з Харківщини, яке займається виготовленням макаронних виробів. Компанія поскаржилася й на блокування податкових, і на її внесення до переліку ризикових платників. І хоча заявник намагався самостійно пояснити податковій, що не є ризиковим, діалогу не виходило. Рада допомогла компанії розібратися з порядком і переліком документів, які необхідно подати в податкову службу для виключення ризиковості, і після повторної подачі документів у податкової питань до бізнесу вже не було.

Як подати скаргу в Раду бізнес-омбудсмена

Поза сумнівом, використовувати допомогу Ради можна й потрібно, і не тільки якщо у вас заблокували податкову. Допомога Ради безкоштовна, але ваша скарга має відповідати низці критеріїв, щоб її прийняли. А саме:

  • скарга має стосуватися відносин із держорганом: податковою, митницею, поліцією, державними регуляторами;
  • скарга не має стосуватися спору, який розглядається судом, оскільки Рада — це інструмент досудового врегулювання;
  • конфлікт, який став причиною звернення, виник не раніше року тому;
  • заявник уже використав доступні можливості адміністративного оскарження спору (якщо вони є).

Скарга не має бути анонімною, але за наявності обґрунтованих причин анонімність збережуть, щоб тиск на вас не посилився. Сам процес розгляду досить швидкий: протягом десяти днів триває попередній розгляд, під час якого у вас можуть попросити додаткові відомості або документи, щоб приступити до безпосередньої роботи. Як правило, розгляд по суті протриває не більш як три місяці. За підсумками Рада не тільки намагається вирішити приватну проблему конкретного скаржника, а й дає рекомендації держорганам, як не допустити подальших подібних порушень, і стежить, аби слушні поради не ігнорувалися.

Подати скаргу можна онлайн.

Більше статей Віктора Конева читайте за посиланням.

Поділитися
Дивіться спецтему:
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі