Поки в Україні тривали суперечки, чи варто визнати IP-телефонію і чи потрібно надавати ліцензію її провайдерам, вона стрімко увійшла в побут завдяки використанню спеціального програмного забезпечення і його широкому, причому безкоштовному, упровадженню в усьому світі.
Довідка
IP-телефонія (інтернет-телефонія) — спілкування голосом із допомогою інтернет-протоколу, тобто через інтернет-канали. Ця послуга також називається VoIP (Voice over IP — «голос через інтернет-протокол»).
Прискорене поширення інтернет-телефонії підштовхують порівняно високі ціни на міжміські й міжнародні дзвінки. Адже цей сервіс забезпечує значне зниження витрат на голосовий зв’язок. Більше того, сьогодні спілкуватися з усім світом можна й зовсім безплатно. Для цього лише потрібно, щоб у вас і вашого співрозмовника був комп’ютер із підключенням до мережі Інтернет. При цьому платити доведеться тільки за звичайний доступ до Інтернету. В обох співрозмовників має бути мінімальне мультимедійне устаткування — мікрофон і навушники. Слід нагадати, що зараз практично кожен ПК наділений мультимедійними можливостями, тобто передачею відео й звуку. Але якщо цього немає, проблему легко залагодити, придбавши звичайну звукову карту. Колонки в даному разі використовувати недоцільно, оскільки голос абонента, виходячи з колонок, потраплятиме в мікрофон, у результаті чого з’явиться луна. Зате зручно використовувати гарнітуру — навушники з прикріпленим мікрофоном. Коштує вона недорого, адже якість передачі звуку для IP-телефонії не настільки вже важлива.
Для спілкування через Інтернет знадобиться відповідне програмне забезпечення, причому однакове для обох сторін, що спілкуються. Таких програм уже створено досить багато. Навіть найпопулярніший меседжер ICQ має цю можливість. У його останній версії є навіть спеціально виділена функція ICQ Phone. Оплата розмов здійснюється кредитною карткою або через систему інтернет-платежів Pay Pal.
Є один нюанс: для більшості таких програм потрібні гарні канали, бажано виділені. Але якщо доводиться використовувати повільні лінії, наприклад, телефонні dial-up-з’єднання, то тут уже знадобиться софт, який забезпечує прийнятну якість навіть на поганих з’єднаннях.
Ось таких програм сьогодні існує поки небагато, але їхня кількість теж зростає. Наприклад, розроблено меседжер Google Talk, голосовий протокол якого вже показав гарні результати. Недавно з’явилася програма SoftPhone-ng, у якій, окрім голосових дзвінків через Інтернет, є підтримка функцій «відправлення SMS» і «відеоконференції». А в січні цього року стартував естонський проект «Таксофон», що позиціонується як телефонія для країн колишнього СРСР. На даний момент послугами сервісу вже скористалися кілька десятків тисяч громадян пострадянського простору. Якщо для росіян найбільш привабливими видалися послуги безкоштовного зв’язку, то для мешканців країн Балтії — платні SMS і дзвінки в звичайні телефонні мережі.
Однак однозначним лідером залишається програма Skype, котру скачали більш як 200 мільйонів користувачів, і зараз на лінії одночасно перебувають до чотирьох мільйонів абонентів.
Skype дуже проста в поводженні. Програма просто завантажується із сайта, причому є навіть російська версія (українська, на жаль, поки не розроблена). Після чого потрібно зареєструватися, встановити її, підключити навушники і мікрофон, динаміки або USB-телефон і... дзвонити куди завгодно. Технологія забезпечує високу якість звуку, а наскрізне шифрування гарантує високий ступінь безпеки при передачі даних через Інтернет.
У системі використовується спеціальний, розроблений саме для Skype, протокол для спілкування голосом, у результаті чого якість розмови навіть на поганих лініях залишається високою. Програма працює практично з будь-якими мережними екранами і не вимагає постійної IP-адреси, не використовує центральні сервери для обробки викликів, реєстрації користувачів, зберігання їхніх адресних книг тощо. В ній реалізовано децентралізовану систему обробки всіх даних, котра дає системі небачену гнучкість.
Користувачі також мають можливість дзвонити з комп’ютера на телефон (SkypeOut) і з телефону на комп’ютер (SkypeIn). Ця послуга вже платна, однак коштує дуже недорого. Програма також підтримує обмін простими текстовими повідомленнями (аналогічно ICQ), передбачає автовідповідач і перенаправлення дзвінка на звичайний телефон.
А тепер — увага! Про тарифи на дзвінки. Встановлення безкоштовне. Як уже було сказано, зв’язок комп’ютер—комп’ютер також здійснюється безплатно. При дзвінках із ПК на телефон, а це, напевно, найпопулярніший варіант для користувачів, тарифи не залежать від місцезнаходження того, хто дзвонить. Вони залежать від місцезнаходження викликаного абонента. Тобто можна подзвонити сусіду в Києві або на його мобільний, а можна й у США, і в цьому разі дзвінок буде значно дешевшим (!). Так, просто Україна не входить до списку країн із найдешевшим загальним тарифом — у Skype це два центи. Такий тариф діє для США, Європи і навіть Росії, а от дзвінок в Україну — 13 центів. Дзвінки на мобільні в усіх країнах, як правило, вищі.
Утім користувач Skype також може взяти собі, наприклад, американський номер і приймати дзвінки через Інтернет і програму на свій комп’ютер. При цьому він повинен сплачувати абонплату 30 євро на рік або 10 євро — за три місяці.
А в «Таксофоні» можна увімкнути переадресацію, причому на будь-який телефон. Таким чином, усі дзвінки з комп’ютера на комп’ютер переведуться на нього. Однак за такий дзвінок доведеться розплачуватися друзям як за дзвінки з комп’ютера на телефон. Причому комп’ютер має бути увімкнений постійно. Попри особливе позиціонування «Таксофона», його тарифи вищі, навіть на дзвінки на телефони в країнах СНД і Балтії.
У даний час виробники зайнялися розробками IP-телефонів, що підключаються до комп’ютерів. А на початку цього року компанії D-Link і Skype представили новий телефонний адаптер з інтерфейсом USB, який дозволяє використовувати традиційні телефони для роботи із сервісами інтернет-телефонії. Телефонний USB-адаптер DPH-50U підключається до ПК, телефонної лінії та провідного або бездротового телефону. Це дає абонентам звичайної міської телефонної мережі можливість використовувати сервіси IP-телефонії.
При цьому адаптер уміє легко переключатися між лініями, надаючи можливість користувачу, не припиняючи розмови з абонентом традиційної телефонної мережі, прийняти вхідний дзвінок Skype або навпаки. Окрім того, можна організувати конференц-зв’язок між абонентами звичайної телефонної лінії і Skype. Для більшої зручності телефонний адаптер обладнано індикатором, який повідомляє, від абонента якої з ліній надійшов виклик.
На закінчення можна додати, що навіть значні телекомунікаційні оператори вже звертають увагу на гравців IP-телефонії. Розуміють, що в цьому вузькому сегменті телекомунікацій вони можуть скласти їм серйозну конкуренцію.