"Якщо подивитися карту продажів нових авто навколо України, то у всіх країнах, з яких до нас завозять машини на єврономерах (Литва, Польща, Чехія, Молдова, Словаччина, Болгарія та ін.), зафіксовано аномально високий приріст продажу нових авто - до 30%, тоді як у самій Європі він у межах 10%", - каже генеральний директор інформаційно-аналітичної групи "Автоконсалтинг" Олег Омельницький.
Щоб розвіяти сумніви стосовно того, хто в результаті виграв, звернімося до свіжої української статистики Державної фіскальної служби (ДФС). Так, за 2017 р. в Україну було завезено 80,5 тис. нових автомобілів. За їх митне оформлення було сплачено в скарбницю української держави 15,8 млрд грн зборів. Для порівняння: за 250 тис. (за даними експертів) завезених авто на євробляхах до державного бюджету не було сплачено нічого. Нескладно зрозуміти, що аномальне зростання продажів нових авто в країнах - "експортерах" авто секонд-хенду на євробляхах давало аномальне ж зростання доходів у державну скарбницю цих країн.
Ви, читачу, скажете, що населення нашої країни не має грошей на нове авто. Хто б сперечався. Та крім секонд-хенду на євробляхах є ж і легальний імпорт уживаних легковиків, які врешті отримують українську реєстрацію (держномер). І знову статистика ДФС: за минулий рік в Україну легально завезено 72,9 тис. уживаних автомобілів, за оформлення яких сплачено
5,5 млрд грн.
Проаналізувавши ситуацію на ринку, ми побачили одну з таких альтернатив євробляхам - це купівля автомобіля з пробігом, що відповідає чинним екологічним нормам України, через аукціони в США.
Поспілкувавшись під виглядом потенційних покупців з менеджерами кількох фірм, які завозять авто зі США під ключ, ми виявили жирні плюси таких автомобілів. Ні для кого не секрет, що американці як споживачі дуже вимогливий народ і, відповідно, висувають дуже серйозні вимоги до надійності й якості складання авто, яке вони купують. Їхні легковики мають багатшу комплектацію порівняно з аналогічними авто з Європи. Навіть найбільш бюджетні моделі автомобілів оснащуються повним електропакетом, системою кондиціювання, мають шкіряний салон тощо.
Крім того, будь-яку машину можна перевірити в централізованій базі даних і довідатися всю її історію: кількість власників, де й коли обслуговувалася, історію ДТП тощо. Словом, переконатися в тому, що цей автомобіль не "ЛЕГО", тобто його не зібрали з різних частин. Чим не може похвалитися навіть Європа, тим більше - наша країна.
Не секрет, що американський споживач полюбляє міняти авто кожні три-п'ять років, що є додатковим стимулом для виробника авто. Крім цього, завдяки цій американській звичці ринок уживаних авто переповнений машинами у пристойному стані - їхні хай-веї не порівняти з нашими "дорогами для автомобілів". Єдине, чого в американців мало, то це дизельних автомобілів - вони їх не дуже люблять.
Погортавши безліч пропозицій з аукціону, розумієш, що, крім безлічі плюсів, є й мінус - у машин дефекти кузова, що найчастіше є наслідком ДТП.
Фокус у тому, що за їхніми мірками відновлювати такі авто дорого, простіше взяти в лізинг нову машину. А ту, що потрапила в ДТП, за страховим випадком продати на аукціоні. У результаті автомашини з невеликим пробігом і в хорошому стані продають у кілька разів дешевше - кінцева економія може досягати 30-40%.
Ми підрахували разом із продавцем приблизну вартість авто під ключ з незначними дефектами на прикладі Volkswagen Passat 2013 року випуску. Вона становила 10 тис. дол. В Україні аналогічне авто на популярних сайтах стартує в середньому від 14 тис. дол. і вище.
Є також варіант привозити ті ж таки американські авто через Грузію. У цьому разі ви можете самостійно вибрати машину з аукціону, але вже перевезену на авторинок у Грузії й відремонтовану. За ремонт, звісно, доведеться доплатити, плюс - за послуги більшої кількості посередників. Відповідно, наш Volkswagen Passat зросте в ціні на 1,5-2 тис. - до 11,5-12 тис. дол.
Коментар експерта
Олег Омельницький, генеральний директор інформаційно-аналітичної групи "Автоконсалтинг":
- Треба розвивати імпорт нових авто. Уже є світовий досвід таких країн як Іспанія, Італія, Німеччина, Чехія, США… Там запроваджували програми утилізації старих авто, даючи певні преференції населенню. Розмір преференції в різних країнах варіював від 2,5 до 5 тис. євро. Таким чином, ці країни стимулювали за рахунок збільшення продажів нових автомобілів своє виробництво й зростання кількості робочих місць, допомагаючи собі ж вийти з кризи.
Маємо будувати стратегічну автомобільну політику на довгі роки. Вона принесе позитив та інвестиції…