Жоден директор, навіть абсолютно провладний, не зможе швидко й легко знищити незалежне і вже сформоване Національне антикорупційне бюро на своїй посаді. Тим не менш, ризики негативного впливу існують, пише керівниця юридичного відділу Громадської Організації "Центр протидії корупції" Олена Щербан у статті для ZN.UA "Новий директор НАБУ: чи справді Банкова «зламала» конкурс та як Бюро працюватиме далі".
Експертка пояснила, що директор НАБУ майже не має законних важелів впливу на процесуальну діяльність детективів органу та розслідування. До того ж, колектив бюро давно сформувався, він переважно ціннісний і мотивований. За словами Щербан, співробітники вміють працювати в умовах системних викликів, тому точно будуть придушувати зсередини кожну спробу впливу чи тиску на структуру. Однак, подібні дії однозначно знизять ефективність її роботи.
Водночас, директор бюро має досить багато важливих, хоч і переважно адміністративних, повноважень. Зокрема, має можливість змінювати структуру і штат, що може бути використано для очищення від "небажаних працівників".
Також глава Національного антикорупційного бюро має повноваження, наприклад, ввести атестаційні процедури – як з корисною, так і зі шкідливою метою. Він вирішує і питання накладення стягнень на співробітників за рішенням дисциплінарної комісії.
"І це лише невеликий перелік адміністративних інструментів впливу як на інституцію в цілому, так і на її співробітників. І якщо новий керівник увімкне ці механізми не на користь НАБУ, то знадобиться лише час, щоб поступово нерізко розвернути антикорупційний корабель держави в іншому напрямку", – наголосила Олена Щербан.
Доступ директора НАБУ до багатьох таємниць органу створює додатковий ризик витоку інформації.
"Враховуючи ступінь інтегрованості нового директора бюро в політичні процеси країни, Семену Кривоносу доцільно цілком відсторонитися від планувань слідчих операцій і розслідувань, агентурної роботи бюро. Водночас у разі фіксації витоку інформації всі причетні включно з директором мають пройти належні перевірки, в тому числі з використанням поліграфа", – вважає представниця ЦПК.
За її словами, чи не єдина можливість звільнити директора – це негативний висновок щорічного незалежного аудиту бюро. Перевірку має проводити комісія з трьох осіб, запропонованих міжнародними партнерами.
"Конфігурація комісії аудиторів краща за конкурсну комісію, адже взагалі виключає компонент політичного призначення аудиторів, тоді як у конкурсній комісії її половина визначалася урядом на власний розсуд (політично)", – додала експертка.
На практиці це означатиме контроль за кожним кроком нового глави НАБУ Кривоноса як у внутрішніх, так і у зовнішніх питаннях. Фіксуватися має кожен ймовірний факт неправомірного тиску чи впливу для подальшої передачі аудиторам.
"За цих обставин важливим індикатором стане також те, які рішення прийматиме директор у перший рік роботи, наскільки прозорими вони будуть, чи буде залучатися до обговорень громадянське суспільство до моменту їхнього прийняття. Врешті, якщо новий директор на тлі недовіри до себе захоче довести протилежне, то саме рівень його відкритості і стане ключовим фактором", – зазначила Щербан.
Вона наголосила, що "Центр протидії корупції" буде особливо ретельно стежити за описаними процесами в бюро. Відповідно, якщо проблеми не зафіксують всередині, про них публічно розповість громадська організація.
Раніше в ЦПК заявили, що Кабінет міністрів призначив новим директором НАБУ людину, яка має нульовий досвід розслідування корупції та пов'язана із оточенням керівника ОП Андрія Єрмака.