Наприкінці президентства Дональда Трампа журналіст і експерт Паризького інституту політичних досліджень Александр Харст жартома запитав свого французького друга, який пильно стежив за політикою США, а також має значний досвід роботи з Китаєм, де б він хотів бути при владі: в США, в Китаї чи ЄС. Він очікував, що друг обере ЄС. Адже США, здавалося, ось-ось тріснуть по швах, а Китай - самотній і беззахисний, з борговою кризою, яка тоді насувалася. Європа, з іншого боку, була стабільною, процвітаючою, щойно звільнилася від британського гальма на шляху подальшої інтеграції.
«Зараз ця відповідь не здається такою очевидною не лише тому, що Дональд Трамп (поки що) пішов, але й тому, що ЄС, схоже, не може знайти момент, щоб перевести подих посеред нескінченних полікриз», - пише Харст в статті для The Guardian.
ЄС зіштовхнувся з зовнішніми потрясіннями: він відчув на собі подвійний удар від вторгнення Росії в Україну і економічних витрат включаючи інфляцію, яка почалася через перебої в постачанні енергоносіїв і вдарила по споживачах. А коли США нарешті почали брати на себе відповідальність за кліматичну кризу, вони зробили це таким чином, що це було схоже на непряме викачування коштів з європейської економіки замість того, щоб просто заплатити справжню ціну за власне забруднення навколишнього середовища.
Також ЄС має справу з внутрішніми потрясіннями. Роками команда неліберальних урядів Польщі та Угорщини захищала один одного від наслідків на рівні ЄС, коли вони згортали демократію і громадянські права у себе вдома. Польська партія «Право і справедливість», яка нині йде з влади, підірвала верховенство права, судову систему, права жінок і свободу ЗМІ. Дружній до Владіміра Путіна Віктор Орбан в Угорщині зробив все те ж саме і тепер погрожує зірвати офіційний початок вступу України до ЄС, який має відбутися на саміті 27 лідерів наступного тижня.
Повідомлялося, що Єврокомісія розглядає можливість розблокування 10 мільярдів євро, призначених для Угорщини, які зараз заблоковані за порушення верховенства права. Будапешт може отримати ці гроші в обмін на співпрацю Орбана щодо України.
«Це було б нерозумно в короткостроковій перспективі і шкідливо в довгостроковій, оскільки створило б прецедент для майбутніх автократів, які б зрозуміли, що поведінка в стилі Орбана не тягне за собою серйозних наслідків. Еммануель Макрон, який має довгу і невдалу історію спроб задобрити автократів, запросив Орбана на вечерю в Єлисейський палац, щоб спробувати відвернути його шантаж. Це також абсолютно зайве», - пише Харст.
Він пояснює свою думку тим, що перемога Дональда Туска в Польщі змінила ситуацію. Хоча перемога Герта Вілдерса в Нідерландах віщує появу нового дуету євроскептиків, які захищатимуть один одного, його праворадикальна партія PVV все ще контролює лише 37 зі 150 місць у нідерландському парламенті і навряд чи зможе сформувати уряд.
«У ЄС нарешті з'явилася можливість протидіяти конкретній загрозі, яку Орбан становить для верховенства права, демократії та здатності самого союзу функціонувати. Тепер він повинен ним скористатися. Стаття 7 Договору про Європейський Союз дозволяє призупинити членські права держави-члена, якщо вона «серйозно і вперто порушує принципи, на яких заснований ЄС». Ці принципи визначені як «повага до людської гідності, свободи, демократії, рівності, верховенства права і повага до основних прав, включаючи права осіб, що належать до меншин». Це положення застосовується до Угорщини вже багато років поспіль», - вважає автор, допускаючи, що призупинення прав країни-члена ЄС може бути нездійсненним і політично малоймовірним.
Але це має змінитися. Європейські виборці бачать, що «плутанина» відбувається скрізь. Вони бачать, що безкарними лишаються тільки автократи. Вони бачать, як авторитарні правителі нехтують основними принципами політичного союзу, до якого належать, навіть попри те, що вони беруть гроші ЄС з великою радістю. Політика - брудна справа, а дипломатія, «мистецтво можливого», - ще більш брудна. Однак, ЄС - це дещо більше, ніж просто сукупність держав, і якщо його закони ніколи не будуть виконуватися, то вони перестануть мати сенс.
Існує низка невідкладних заходів, які ЄС міг би здійснити, щоб стати більш демократичним, гнучким та ефективним. До них відносяться встановлення загального мінімуму для ставок корпоративного податку і збір цих коштів як «власних ресурсів» ЄС замість національних внесків. Також ЄС варто піти на набагато амбітніші витрати на зелену інфраструктуру і клімат з загальноєвропейським баченням, а не набором національних програм. Можливо, можна було б навіть створити посаду єдиного, обраного прямим голосуванням європейського «президента» замість конкуруючих подвійних президентств у Єврокомісії і Раді ЄС.
«Але для того, щоб рухатися вперед, ЄС сам має стати міцним, коли йдеться про корупцію, демократію, верховенство права та інші цінності, на яких він побудований. Крок перший - призупинення права голосу Угорщини доти, доки вона знову не відповідатиме цим критеріям. Час припинити балаканину, зволікання і перебирання пальцями і просто зробити це», - вважає Харст.