UA / RU
Підтримати ZN.ua

Росія та Китай відкривають новий антизахідний фронт в Арктиці — FT

Москва вже давно заявляє про своє панування в регіоні, в той час як Пекін має там власні комерційні та військові амбіції.

21 жовтня, через два тижні після того, як у Балтійському морі було пошкоджено газопровід і підводні кабелі, адмірал НАТО Роб Бауер зробив важливу заяву про значення готовності до того, що конфлікт може виникнути будь-якої миті і в будь-якій сфері, в тому числі в Арктиці. 

У той час як РФ продовжує війну проти України, Бауер вважає, що "російська загроза" може також "прийти з Крайньої Півночі". Крім того, він дивився в бік Китаю, який значно активізував свою діяльність у регіоні, пише FT.

Після вступу Фінляндії до НАТО на початку цього року Росія “оточена” Альянсом на заході, півночі і сході. Проте вона намагається зміцнювати геостратегічну перевагу в Арктиці, її військова сила поєднується з контролем над активізацією комерційної діяльності на Північному морському шляху (ПМШ) - арктичних водах, на які Москва висуває широкі претензії.

Читайте також: Росія вперше дозволила неукріпленим нафтовим танкерам рухатися через Арктику: це загрожує екологічною катастрофою — FT

Тим часом стає помітною поява Китаю на цій сцені. За останнє десятиліття Пекін вклав близько 90 мільярдів доларів у російські арктичні проекти з видобутку викопного палива і корисних копалин. Поступово він також почав співпрацювати з Москвою над створенням свого "Полярного шовкового шляху" - нової гілки ініціативи китайського лідера Сі Цзіньпіна "Пояс і шлях".

Арктичні амбіції Пекіна, що спираються на величезні економічні важелі, цього року пом'якшилися, коли західні санкції почали впливати на Москву. У березні Росія і Китай домовилися про створення спільної організації для перевезень по Північному морському шляху. У квітні Прикордонна служба ФСБ Росії та Берегова охорона Китаю підписали двосторонню угоду про морське судноплавство в Арктиці. Це формально втягнуло Китай, самопроголошену "приарктичну державу", в механізми безпеки регіону.

У липні розпочалося регулярне контейнерне судноплавство між Санкт-Петербургом і Шанхаєм, і Росія здійснила перші поставки сирої нафти в Азію. Використовуючи нафтові танкери нельодового класу, РФ відкинула належну практику захисту від льоду, поставивши прибуток вище за екологічну безпеку.

Географічно Росія тримає кермо у своїх руках, хоча Китай контролює гаманці. РФ управляє своїми арктичними портами. Корпорація "Росатом" видає іноземним суднам дозволи на проходження Північним морським шляхом, а також надає допомогу атомними криголамами. Китайська транспортно-логістична група Torgmoll і її дочірня компанія NewNew Shipping Line обслуговують китайсько-російський арктичний каботаж і торгівлю.

Як слід розуміти це арктичне китайсько-російське зближення, наскільки Пекін безпосередньо залучений у двосторонню мережу торговельних і військових зв'язків і якими насправді є арктичні наміри Сі, — неясно. 

Питання потенційно ворожої спільної китайсько-російської діяльності, однак, несподівано виникло після інцидентів у Фінській затоці 7-8 жовтня, коли було пошкоджено газогін Balticconnector і волоконно-оптичні підводні кабелі, що з'єднують Естонію з Фінляндією і Швецією.

Читайте також: Росія значно підвищила прогноз обсягу своїх вантажних перевезень через Арктику

Дані автоматичної системи ідентифікації показали, що судно NewNew Polar Bear, ймовірно, в тандемі з "Севморпутем" Росатомфлоту, проходило над усіма трьома ділянками під час інцидентів. Прем'єр-міністр Естонії Кая Каллас припустила, що ці можливо навмисні акти були "пов'язані". У Фінляндії погодилися, вказавши на глибокі сліди навколо труби і зламаний якір, піднятий з морського дна, ще до того, як фотографії показали NewNew Polar Bear в Архангельську 22 жовтня без якоря.

Інші деталі, що з'явилися, лише розпалили дискусії. Серед них - заміна екіпажу на NewNew Polar Bear в Калінінграді незадовго до інцидентів і небажання корабля контактувати з береговою охороною Фінляндії, коли він починав свій шлях назад у Тихий океан.

Хоча основна увага була зосереджена на NewNew Polar Bear, не можна виключати причетність Росії. У той час як Китай досі демонстрував стриманість на півночі Європи, Росія має і мотив, і досвід залякування сусідів. 

Проте Китай, безсумнівно, побоюється, що слабка РФ може "програти" Заходу під час війни проти України. Вбачаючи велику вигоду у спільному прагненні до "постзахідного", поліцентричного світу, Китай, імовірно, вважає, що витрати на обмежені провокації проти НАТО будуть невеликими.

Якою б не була правда, подвійна китайсько-російська присутність у зв'язку з інцидентами в Балтійському морі, безумовно, занепокоїла союзників по НАТО. Північні води, схоже, є конкурентним морським середовищем - комерційним, політичним і дедалі більше військовим.

НАТО прагне запобігти конфлікту. Але Альянс також повинен стримувати ворогів і гарантувати безпеку своєї інфраструктури, сказав Бауер. Арктичні водні шляхи повинні залишатися вільними для загального блага, пише видання.  

Читайте також: Фінляндія заявила, що Китай пообіцяв співпрацю у розслідуванні пошкодження газопроводу Balticconnector

Час зрозуміти, що Росія, Іран, Північна Корея, Сирія і ще група «товаришів» діють свідомо, вони довго готувалися і мають плани та наміри йти до кінця. Зволікання з адекватною реакцією є вкрай небезпечним. Про це пише посол України в Японії Сергій Корсунський у статті «Якщо ви не за столом, то ви в меню. Що задумали Росія, Китай та їх союзники».