Російський уряд підвищив прогноз обсягу своїх вантажоперевезень Північним морським шляхом через Арктику до 2030 року на 50%, повідомляє "Коммерсант".
Танення морського льоду, викликане зміною клімату, зробило цей маршрут більш життєздатним, і російський президент Владімір Путін активно просуває його як новий коридор зі сходу на захід на тлі того, як Росія змінює свої торгові схеми у відповідь на санкції Заходу за напад на Україну.
Маршрут проходить від Мурманська біля кордону Росії з Норвегією до Берінгової протоки біля Аляски.
Росія, яка давно розглядає його як альтернативу Суецькому каналу, минулого року затвердила план його розвитку, згідно з яким обсяг вантажоперевезень має зрости з 34 млн тонн у 2022 році до 80 млн тонн у 2024 році та 150 млн тонн у 2030 році.
Міністерство РФ, що відповідає за розвиток східних регіонів, змоделювало три різні сценарії розвитку вантажопотоку в залежності від реалізації великих енергетичних проектів на цьому маршруті. Йдеться, зокрема, про "Схід Ойл" компанії "Роснефть", а також майбутні заводи з виробництва зрідженого природного газу "Новатека": "Арктик СПГ-2", "Арктик СПГ-1" та "Обский СПГ".
Наявність та будівництво криголамів також вплине на реалізацію проєкту.
Базовий сценарій передбачає обсяг вантажоперевезень 74 млн тонн у 2024 році та 224 млн тонн до 2030 року. Оптимістичний сценарій передбачає вантажообіг у 81 млн тонн до 2024 року і до 244 млн тонн до 2030 року. За консервативним сценарієм вантажообіг до 2030 року становитиме лише 117 млн тонн.
Тим часом у НАТО все більше переймаються судноплавством Китаю по російському Північному морському шляху, а також можливістю того, що його комерційні та наукові інтереси можуть бути провісниками китайської військової присутності в Арктиці.