UA / RU
Підтримати ZN.ua

Financial Times пояснює, наскільки безпечними є авіаперельоти в часи пандемії

Попри високу ефективність повітряних фільтрів на борту літака, випадки передачі коронавірусу під час авіаперельотів трапляються.

Багато країн розпочали кампанії масової вакцинації населення від COVID-19, але коронавірус також «не відстає» і продовжує поширюватися, активно мутуючи. Людство з часом зможе придушити широку циркуляцію вірусу, але повністю COVID-19 нікуди не зникне. Тож чи можна спокійно подорожувати без остраху інфікуватися COVID-19, намагається з’ясувати Financial Times.

«Можливо, ми зможемо зменшити кількість випадків COVID-19, але коронавірус завжди буде поруч», - каже головний науковий радник уряду Великої Британії Патрік Валланс.

Тож наскільки безпечно подорожувати в умовах розгортання масової вакцинації проти COVID-19? Наскільки безпечно можна почуватись сидячи поруч із незнайомцями годинами в літаку? Досить безпечно, за даними Гарвардської школи охорони здоров’я, яка стверджує, що серед різних видів транспорту найменше шансів інфікуватися коронавірусом саме у літаку.

Інститут з питань охорони здоров’я в галузі авіації зазначає, що вентиляційні системи сучасних літаків із високоефективними повітряними фільтрами (HEPA) видаляють понад 99,97% «небажаних елементів», включаючи бактерії та віруси. У звіті, опублікованому в жовтні, йдеться про те, що повітря в літаках чистіше, ніж в офісах чи торговельних центрах.

Якщо хтось кашляє чи чхає в літаку, «речовини, що виділяються в таких випадках, повністю зникають із салону всього за дві-п’ять хвилин, на відміну від шести годин у комерційних приміщеннях», - йдеться у звіті.

Однак багато людей не довіряють цим даним та сумніваються у такій ефективності повітряних фільтрів. Крім того, скептицизм зростає на тлі інформації про те, що звіт науковців фінансували авіакомпанії, виробники літаків та оператори аеропортів.

Гарвардські спеціалісти наполягають на тому, що їх висновки були незалежними. Чи є докази того, що звіт вчених помилковий? Одним із випадків можливого інфікування COVID-19 на борту літака був рейс авіакомпанії Vietnam Airlines з Лондона до Ханоя в березні минулого року, після якого 16 пасажирів та екіпаж отримали позитивний результат тесту на коронавірус.

У статті, опублікованій у листопаді, група в'єтнамських та австралійських дослідників стверджує, що є вагомі докази того, що 27-річна в'єтнамська бізнес-леді, яка була в Мілані та Парижі до прибуття до Лондона, передала інфекцію іншим, перебуваючи на борту. Ймовірність передачі інфекції під час польоту може підтверджувати той факт, що 11 з 15 пізніше інфікованих людей сиділи недалеко від неї у бізнес-класі.

У звіті Гарварда сказано, що фільтрацію HEPA необхідно доповнювати іншими протиінфекційними заходами, включаючи носіння масок. В'єтнамські дослідники визнають, що у них немає даних про носіння масок на рейсі Лондон-Ханой, адже на той момент маски ще не були широко поширеним  та обов’язковим атрибутом.

Більшу стурбованість викликає дослідження польоту в Ірландію влітку минулого року, після якого 13 пасажирів отримали позитивний тест на COVID-19. Дослідження вчених із Управління охорони здоров'я Ірландії зазначає, що більшість пасажирів рейсу були в масках, а сам літак був заповнений лише на 17%. Попри те, що деякі пасажири могли інфікуватися COVID-19 під час нічних зупинок або ще перед рейсом, передача коронавірусу на борту є найбільш імовірним варіантом поширення хвороби.

Однак існує дуже мало подібних прикладів перевіреної трансмісії COVID-19 на борту літака. З огляду на ефективність повітряних фільтрів, швидше за все, людям варто більше турбуватися про контакт з інфікованими людьми в аеропорту, в імміграційних чергах або під час посадки на літак.

Журналісти FT, які часто літають у відрядження, зазначили, що більшість людей все-таки одягають маски в літаках, але трапляються випадки, що люди одягають маски неправильно, залишаючи відкритим ніс. Справжньою проблемою, про яку повідомляли журналісти FT із США, Великої Британії, Франції, Італії та Росії, були посадка та сходження з літака, а також паспортний контроль, адже саме тоді зростає ризик інфікуватися COVID-19. Гарвардське дослідження рекомендує авіакомпаніям суворо контролювати ці процедури. Сам політ у літаку, можливо, і не становить велику загрозу передачі вірусу, але ризик контакту з інфікованими людьми в аеропорту чи під час посадки на літак є справжніми проблемами, резюмує видання.

Читайте також: NYT перераховує найбільш поширені міфи про вакцини від коронавірусу

Нагадаємо, в країнах Європейського Союзу розпочалась масова вакцинація від COVID-19. Аналогічні кампанії минулого місяця також стартували у Великій Британії, Канаді, США, Росії та інших країнах. Однак у ВООЗ попереджали, що сама лише вакцинація не зможе зупинити пандемію - у боротьбі з коронавірусом потрібне «підкріплення».

Вперше спалах коронавірусу у китайському місті Вухань був зафіксований 12 грудня 2019 року. Першими про випадки захворювання за межами Китаю заявили влади Японії, Таїланду та Південної Кореї.

30 січня 2020 року Всесвітня організація охорони здоров'я оголосила міжнародну надзвичайну ситуацію через коронавірус, а вже 11 березня - пандемію.

Яким буде світ після пандемії, які загрози коронавірус несе для майбутнього людства, читайте у статті архімандрита Кирила Говоруна «Життя після SARS-CoV-2: Середньовіччя чи Ренесанс?» в ZN.UA.