Іранська сторона звернулася в українське МЗС з текстом меморандуму, який вони хочуть підписати, аби уникнути згодом позовів до суду з боку як України, так і родин загиблих. Відповідно до проєкту, постраждала сторона повинна визнати, що збиття боїнга української авіакомпанії МАУ стало наслідком "людської помилки", і таким чином дійти взаєморозуміння у цій справі, повідомляє іранська служба "Радіо Свобода".
Також в законопроєкті йдеться про те, що після його підписання українська сторона не ініціюватиме судових справ та розслідувань на основі даних з бортових самописці, які досі не оприлюднили. Тегеран, в свою чергу, зобов'язується виплатити компенсацію.
"Пропонуючи такі окремі домовленості Україні, Іран може намагатися створити роз'єднаність між країнами, громадяни яких загинули в катастрофі. І те, що Іран вказує на людську помилку як причину катастрофи, не означає, що Тегеран бере на себе відповідальність за те, що сталося", - прокоментував законопроект експерт з авіаційного права Андрій Гук.
Експерт впевнений, що у разі прийняття української стороною цієї пропозиції питання виплати компенсації зі сторони офіційного Тегерану як сім'ям загиблих, так і авіакомпанії, яка є власником літака, залишиться без відповіді. Іншими словами, Іран стверджує, що розслідування авіакатастрофи МАУ є внутрішньою справою, а тому воно повинно відбуватися лише на території країни.
Також в меморандумі зазначено, що іранська сторона дозволить долучити до розшифрування бортового самописця іноземних експертів лише в тому випадку, якщо визнає, що сама цього зробити не може. Невідомо, чи станеться це взагалі, зважаючи на не, що раніше Тегеран не виявляв бажання до співпраці.
Також у проєкті не прописано, хто саме повинен виплачувати компенсацію, і не розписані точні зобов'язання Ірану, а також немає часових меж їх виконання, пояснює експерт.
Уранці 8 січня в Ірані зазнав аварії Boeing 737 "Міжнародних авіаліній України", що летів з Тегерана до Києва. В авіакатастрофі загинуло 11 громадян України – двоє пасажирів і дев'ять членів екіпажу. Крім українців на борту літака перебували громадяни Ірану, Канади, Німеччини, Великобританії, Швеції та Афганістан: всього 176 осіб. Більшість пасажирів були іранцями або громадянами інших держав іноземного походження. Серед них було багато студентів та співробітників університетів.
Спершу Іран заперечив свою причетність до катастрофи, відразу заявивши про технічну несправність літака Boeing 737 2016 року випуску, що пройшов техобслуговування за день до вильоту.
Однак 11 січня командувач аерокосмічними силами Корпусу вартових Ісламської революції Амір Алі Хаджізаде взяв на себе всю відповідальність за катастрофу. Згідно з офіційною версією, цивільний борт збили помилково.
Перед цим про те, що Boeing був атакований ППО Ірану, заявляли президент США Дональд Трамп, канадський і британський прем'єр-міністри Джастін Трюдо і Борис Джонсон, генсек НАТО Єнс Столтенберг. У Тегерані цю версію відкидали, звинувачуючи США у "психологічній війні".
Влада України на заяви західних партнерів реагували стримано, і президент Володимир Зеленський закликав дочекатися завершення розслідування і утриматися від спекуляцій. Але після зізнання Тегерана секретар РНБО Олексій Данілов заявив, що справжня причина авіакатастрофи була відома йому ще до цих заяв. Тим не менш, у РНБО стверджували, що розглядають сім версій.
Детальніше про катастрофу читайте в матеріалі Володимира Кравченка "Іранська місія" для "Дзеркало тижня. Україна".