UA / RU
Підтримати ZN.ua

Українські міста можуть перетворитися на гетто: експерт розповів про корупційні ризики нових дозвільних механізмів закону 5655

За новим законом передбачається принципова зміна процедури видачі і змісту містобудівних умов та обмежень, що спрощує можливість безкарно займатися корупцією в інтересах забудовників.

Керуючись нібито благородними цілями наведення ладу у містобудівній сфері, народні депутати прийняли новий містобудівний законопроєкт №5655 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності». Чому новий закон не прибирає корупційні ризики, а навпаки через принципову зміну процедури видачі і змісту містобудівних умов та обмежень загрожує катастрофою для українських міст, пише Георгій Могильний у статті для ZN.UA «Розділяй і володарюй». Чому в битві за реформу містобудування стали ворогами села й міста».

Автор наголошує, що містобудівні умови та обмеження — обов’язковий документ для початку будівництва (крім садиб). Саме на стадії їх видачі відбувається первинна перевірка намірів забудови на відповідність вимогам містобудівної документації.

«Отримання містобудівних умов та обмеження (МУО) традиційно супроводжується корупцією — це і здирництво через постійні незаконні відмови, і видача з порушенням містобудівної документації (МД) «своїм» забудовникам чи за хабар. Але водночас це й найважливіший механізм контролю законності забудови порядним міським керівництвом», - наголошує Могильний.

Автор впевнений, що є лише один спосіб повністю прибрати корупцію при їх видачі, не перетворюючи міста на гетто, — виключно автоматичний витяг із детального плану території.

У законопрєкті №5655 йдуть іншим шляхом.

Забудовник уже не повідомляє про наміри забудови, а МУО видають відповідно не до функціонального призначення за містобудівною документацією, а до цільового призначення ділянки. І на думку автора, це прибирає можливість здирництва з забудовників, але значно спрощує забудову всупереч МД і загрожує розвиткові міста.

Як уже писало ZN.UA, в законопроєкті закладене замкнене коло: до суду на скасування МУО мають право подати лише після притягнення винуватого до відповідальності, а винуватий несе відповідальність лише після скасування МУО за рішенням суду. Це значно спрощує чиновникам видачу містобудівних умов та обмежень із різноманітними порушеннями в інтересах забудовника.

«Таким чином, органи місцевого самоврядування позбавляють права контролювати дотримання містобудівної документації через видачу МУО чи займатися вимаганням із забудовників, але спрощують можливість безкарно займатися корупцією в інтересах забудовників», - резюмує Могильний.

Читайте також: За новим законом 5655 незаконне будівництво буде фактично неможливо зупинити - експерт

14 грудня Рада мінімальною кількістю голосів – 228 з необхідних 226, – ухвалила в цілому проєкт закону авторства очільниці партії «Слуга народу» Олени Шуляк. Як і попереджало ZN.UA, голосування відбулося без обговорення. Монобільшості вдалося протягнути скандальний законопроєкт завдяки депутатам, обраним від нині забороненої проросійської «Опозиційної платформи – За життя», зокрема, Нестору Шуфричу та Олександру Качному. Зазначимо, що петиція на сайті офісу президента щодо ветування законопроєкту лише за добу набрала 25 тисяч підписів, необхідних для розгляду її Зеленським.

Своєю чергою Нацагентство з питань запобігання корупції заявило, що комітет ВРУ дотримався наданих рекомендацій не в повному обсязі. Зокрема в НАЗК наголосили, що закон фактично запроваджує «принцип мовчазної згоди щодо відновлення права на виконання підготовчих або будівельних робіт замовником/генеральним підрядником у разі, наприклад, умисного, з метою отримання незаконного прибутку, невиконання своїх обов’язків уповноваженою особою органу містобудівного контролю». Водночас головним недоліком законопроєкту в НАЗК називають недостатню відкритість при його розробці з порушенням принципу прозорості та врахування громадської думки.