Новий законопроєкт №5655 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності», нібито покликаний реформувати містобудівну сферу, може призвести до того, що забудовника, який отримав дозвіл корумпованим шляхом зупинити на стадії будівництва буде вже неможливо. Про це пише у Георгій Могильний у статті для ZN.UA «Розділяй і володарюй». Чому в битві за реформу містобудування стали ворогами села й міста».
Автор наголошує, що наразі передбачено широке коло порушень, за які можна скасувати дозвіл на будівництво та зупинити незаконне будівництво. Серед таких підстав — порушення вимог містобудівної документації (МД), містобудівних умов та обмеження (МУО), будівельних норм (наприклад, за перевищення щільності населення чи відсутність паркінгу), затвердженого проєкту.
«Законопроєкт №5655 передбачає можливість скасувати право на будівництво із причин, перелічених вище, лише у разі істотного порушення проєкту, на який видано дозвіл. За порушення МД, МУО чи ДБН передбачено тільки штрафи проєктувальнику та експертам без жодних наслідків для самого незаконного будівництва», - додає Могильний.
До речі, НАЗК надавало рекомендації усунути цей недолік, але їх було проігноровано.
Органи місцевого самоврядування втрачають інструменти для зупинки будівництва із порушенням МД і МУО, дозволи на яке було видано за корупційною схемою ДАБІ та ДІАМ, через це зникає можливість захистити інтереси територіальних громад. Особливо це критично для великих міст, де традиційно є велика кількість об’єктів із такими порушеннями.
14 грудня Рада мінімальною кількістю голосів – 228 з необхідних 226, – ухвалила в цілому проєкт закону авторства очільниці партії «Слуга народу» Олени Шуляк. Як і попереджало ZN.UA, голосування відбулося без обговорення. Монобільшості вдалося протягнути скандальний законопроєкт завдяки депутатам, обраним від нині забороненої проросійської «Опозиційної платформи – За життя», зокрема, Нестору Шуфричу та Олександру Качному. Зазначимо, що петиція на сайті офісу президента щодо ветування законопроєкту лише за добу набрала 25 тисяч підписів, необхідних для розгляду її Зеленським.
Своєю чергою Нацагентство з питань запобігання корупції заявило, що комітет ВРУ дотримався наданих рекомендацій не в повному обсязі. Зокрема в НАЗК наголосили, що закон фактично запроваджує «принцип мовчазної згоди щодо відновлення права на виконання підготовчих або будівельних робіт замовником/генеральним підрядником у разі, наприклад, умисного, з метою отримання незаконного прибутку, невиконання своїх обов’язків уповноваженою особою органу містобудівного контролю». Водночас головним недоліком законопроєкту в НАЗК називають недостатню відкритість при його розробці з порушенням принципу прозорості та врахування громадської думки.