Міжнародна правозахисна організація Human Rights Watch (HRW) заявляє, що депутатам ВРУ слід відкласти голосування по проекту реформи СБУ. Оскільки законопроект в даній редакції надає СБУ широкі повноваження в галузі розвідки і правопорядку без істотних гарантій проти зловживання цими повноваженнями.
На сайті організації повідомляється про те, що парламенту слід відкласти остаточне голосування по законопроекту, яке на разі заплановано на тиждень з 11 жовтня 2021 року і вирішити проблеми прав людини за допомогою законопроекту, беручи участь в конструктивних консультаціях з громадянським суспільством України.
"Ця реформа служби безпеки є довгоочікуваною і дуже необхідною", - сказав Х'ю Вільямсон, директор Human Rights Watch у Європі і Центральній Азії. "Постійний розгляд і громадські дебати навколо законопроекту запобігли його проштовхуванню через парламент і привели до деяких поліпшень. Однак залишаються деякі проблеми з правами людини, які, якщо їх не вирішити, в кінцевому підсумку можуть поставити під загрозу реформу".
Раніше посли G7 закликали депутатів прийняти законопроект про СБУ без внесення подальших поправок. "Якщо законопроект у нинішній редакції буде успішно реалізовано, це стане основою для перетворення СБУ на сучасну службу безпеки, що сприяє зміцненню безпеки і процвітання", - йдеться в повідомленні послів в Twitter.
У Human Rights Watch вважають, що G7 повинна змінити свою позицію, а інші країни повинні відмовитися від підтримки G7 помилкового законопроекту. G7 також повинна взяти на себе зобов'язання контролювати використання СБУ своїх повноважень відповідно до закону, щоб визначити, чи відповідають вони міжнародним зобов'язанням України в галузі прав людини.
Остаточна версія законопроекту від 22 вересня наділяє СБУ винятковими повноваженнями з нагляду та можливістю збирати і зберігати публічну і приватну інформацію про приватних осіб і установ.
Це вимагає, щоб телекомунікаційні та інтернет-компанії встановили спеціальне обладнання, яке дозволило б СБУ мати постійний доступ до даних користувачів, потенційно порушуючи конфіденційність кожного користувача телефону та Інтернету, зареєстрованого в Україні. Він також надає СБУ технічну можливість блокувати веб-сайти на власний розсуд, в тому числі в деяких випадках, без судової постанови. Ці запропоновані заходи не відповідають стандартам прав людини щодо допустимих обмежень свободи інформації.
"Цей законопроект вирішує деякі з проблем, з якими СБУ стикається довгий час, наприклад, структурні та управлінські питання". Про це Human Rights Watch повідомив юрист Центру громадянських свобод України Володимир Яворський. "Але ці поліпшення дорого обходяться правам людини, тому що проект також дозволяє секретним службам шпигувати практично за ким завгодно, від приватного бізнесу до журналістів і активістів".
У переглянутому законопроекті збережені повноваження СБУ на арешт, затримання і допит. Положення законопроекту, що регулюють застосування примусових заходів - фізичної сили, несмертельних «спеціальних засобів» і смертоносної сили, - дозволяють СБУ застосовувати ці заходи набагато ширше, ніж іншим правоохоронним органам. За таких широких можливостей застосування примусової сили існує ризик того, що СБУ може використовувати її, коли це не є строго необхідним і пропорційним, як того вимагають міжнародні норми в області прав людини.
Пропоновані положення про поетапну відмову СБУ від слідчих функцій до суду до 2025 року тепер підкріплені дорожньою картою, але вона повинна бути більш докладною і зрозумілою, щоб забезпечити дотримання цих термінів.
"Мета цієї реформи - створити упорядковане і високоефективне контррозвідувальний агентство, яке дотримується міжнародних стандартів в галузі прав людини" - сказав Вільямсон. "Цю мету все ще можна досягти, вживши заходів щодо перегляду цього законодавства до остаточного голосування".
Докладніше про перспективи реформи, а також про те, чому вона неповноцінна, читайте в статті Олени Щербан та Віталія Шабуніна "Реформа СБУ: ні вашим, ні нашим".