Експерти Європейського Союзу та США направили голові комітету Верховної Ради з питань правової політики Сергію Костіну лист, у якому розкритикували доопрацьований законопроект №3711-д щодо перезапусу Вищої Кваліфікаційної комісії суддів, передає "Судово-юридична газета", що опублікувала відповідні рекомендації до документу. Раніше початкову версію законопроекту розкритикувала Венеціанська комісія.
"Остання версія законопроекту містить кілька нових положень, які викликають серйозне занепокоєння. Так, на відміну від рекомендацій Венеціанської комісії від жовтня 2020 року, нереформована Вища рада правосуддя наділяється додатковими повноваженнями, а також послаблюється роль міжнародних експертів у відборі членів ВККС. Через це нам буде складно підтримати впровадження закону в його нинішній редакції", - йдеться в листі Андрію Костіну від імені посла, голови представництва ЄС в Україні Матті Маасікаса.
Зазначено, що до відповідного листа додавалися коментарі та рекомендації, які спільно підготували експерти Євросоюзу та Сполучених Штатів.
"Мої колеги і я готові обговорити ці рекомендації з Вами і разом попрацювати над удосконаленням проекту закону згідно із міжнародними зобов'язаннями України, в тому числі щодо Меморандуму з ЄС про надання макрофінансової допомоги та Меморандуму з Міжнародним валютним фондом", - додав посол.
При цьому аналіз відповідного законопроекту експерти виконали за запитом профільного комітету Ради. Зокрема, в ЄС і США стурбовані деякими положеннями законопроекту з урахуванням приписів Конституції. Також стурбованість викликає те, що під час доопрацювання документа не були враховані рекомендацій Венеціанської комісії з конкретних питань. Документ також порушує зобов'язання, які Україна дала Євросоюзу і МВФ.
"Важливо, щоб автори зазначеного законопроекту переглянули його положення з метою забезпечити дотримання мінімальних стандартів, які необхідні для інституційної незалежності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (ВККС), гарантій змістовної участі міжнародних експертів в процесі відбору кандидатів в члени ВККС і сприяли б підвищенню рівня суспільної довіри до ВККС як інституту", - йдеться в рекомендаціях.
Зазначено, що законопроект №3711-д, серед іншого, наділяє Вищу раду правосуддя новими повноваженнями, які посилюють її роль при підборі нових членів ВККС. При цьому Венеціанська комісія рекомендувала видалити з документа всі положення, які підпорядковують ВККС Вищій раді правосуддя або наділяють ВРП новими повноваженнями. Експерти відзначили, що таким чином замість врегулювання забезпечення доброчесності самих членів ВРП, проект закону, навпаки, створює ризики доброчесності власне процесу відбору членів ВККС.
Тому експерти рекомендували забезпечити незалежність Конкурсної комісії з питань доброчесності. Для цього необхідно:
- закріпити в законодавстві в максимально можливому обсязі процедуру і методи оцінки кандидатів в члени ВККС і вдосконалити визначення доброчесності згідно з міжнародними та європейськими стандартами, зокрема, відповідними рекомендаціями ООН і Європейської мережі рад юстиції, з визначенням критеріїв та показників оцінки;
- дати Конкурсної комісії чітко визначені повноваження щодо розроблення та затвердження внутрішніх положень. Останні, серед іншого, мають включати правила проведення конкурсу та методологію проведення перевірки на предмет доброчесності;
- встановити вимогу про припинення подальшої участі в конкурсі всіх кандидатів у члени ВККС, які не відповідають критеріям доброчесності. Для цього необхідно видалити з фразу "кандидатів, які найбільше відповідають критерію доброчесності". Якщо Конкурсна комісія не зможе відібрати необхідну кількість добропорядних кандидатів, необхідно провести новий конкурс на заповнення вакантних посад;
- забезпечити можливість залучення ВСП за рахунок міжнародної технічної допомоги додаткових експертів і працівників на підтримку роботи членів Конкурсної комісії. Це повинно включати також надання КК і уповноваженим членам її Секретаріату вільного доступу до державних реєстрів та джерел інформації з обмеженим доступом, в тому числі доступу до справ кандидатів з їх персональними даними.
Також в рекомендаціях йдеться про те, що роль міжнародних експертів у відборі ВККС повинна бути значущою, а не просто обмежуватися наданням вибору для Вищої ради правосуддя. У цьому контексті експерти рекомендували:
- наділити міжнародних експертів вирішальним голосом для того, щоб уникнути тупикових ситуацій в процесі прийняття рішень членами ВККС;
- збільшити термін повноважень членів Конкурсної комісії з числа міжнародних експертів з одного до не менше двох років;
- обмежити до п'яти років вимога до міжнародних та іноземних організацій, що мають право номінувати кандидатів в члени КК тими донорами, які відповідно до міжнародних або міждержавними договорами надають Україні технічну допомогу в сфері судової реформи та/або боротьбі з корупцією.
Крім того, експерти наголосили на важливості забезпечення незалежності ВККС. У зв'язку з цим рекомендували обмежити можливості впливу ВРП на ВККС. Це пропонується зробити, в тому числі і через наділення Вищої кваліфікаційної комісії суддів винятковим повноваженням щодо їх колегіального рішення звільняти членів ВККС і/або усувати їх від посади в певних випадках.
При цьому експерти рекомендували реформувати Вищу раду правосуддя відповідно до міжнародних зобов'язань.
"Встановлення вимоги про проходження потенційними кандидатами в члени ВРП єдиної перевірки на добропорядність, яка буде проводитися Етичною комісією не суперечить Конституції, оскільки Стаття 131 (2) тільки перераховує органи призначення і кількість членів, яких вони обирають або призначають; навпаки, стаття 131 (3) встановлює, що процедура обрання і призначення членів ВРП повинна бути врегульована законом; а стаття 131 (8) встановлює, що закон може визначати додаткові вимоги до членів ВРП. Таким чином, зміна і уніфікація процедури відбору кандидатів в члени ВРП і встановлення інших вимог до них є конституційно допустимим, якщо вони визначаються профільними законами", - йдеться у листі експертів.
Також зазначено, що перевірка нинішніх членів Вищої ради правосуддя Етичною комісією за участю міжнародних експертів, буде конституційною, якщо це передбачено в рамках компетенції ВРП як конституційного органу в частині прийняття рішень.
"Такий підхід однозначно підтримується Венеціанською комісією. Більш того, перевірка чинних членів ВСП Етичної комісією є правовим зобов'язанням, що випливають з ратифікованого Верховною Радою Меморандуму про взаєморозуміння щодо отримання Україною макрофінансової допомоги ЄС. Аналогічними є зобов'язання уряду України щодо Технічного меморандуму про взаєморозуміння з МВФ", - йдеться у листі.
В рамках реформування ВСП експерти рекомендують:
- удосконалювати процедуру відбору нових і перевірки чинних членів Вищої ради правосуддя зі значною участю в ній міжнародних експертів. Це повинно забезпечити високі стандарти професійної етики та доброчесності;
- вирішити питання, які викликають стурбованість щодо доброчесності двох чинних членів ВРП, призначених з'їздом адвокатів України на другий термін в порушення статті 131 (5) Конституції. Зазначена стаття забороняє перебування особи на посаді члена ВСП протягом двох термінів поспіль.
Нагадаємо, у червні минулого року президент Володимир Зеленський зареєстрував у Верховній Раді законопроект №3711 "Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та деяких законів України щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування". Він визначив документ як невідкладний.
У жовтні Венеціанська комісія затвердила звіт щодо законопроекту та деяких інших законів, яким визначено важливі аспекти діяльності Верховного суду та органів судового врядування. Загалом, Венеціанка підтримала необхідність швидкого запуску ВККС, але зазначила, що проект №3711 треба суттєво доопрацювати.
Профільний комітет Ради зобов'язався врахувати рекомендації Венеціанської комісії. Однак, за час зимових свят члени комітету з питань правової політики змінили редакцію законопроекту №3711, який передбачає перезапуск Вищої кваліфкомісії суддів (ВККС). Зокрема, народні депутати звели нанівець роль міжнародних експертів у відборі членів ВККС. Натомість парламентарії передали всю владу нереформованій Вищій раді правосуддя.
У своїй статті для ZN.UA Роман Куйбіда зазначив, що законопроектом №3711-д влада хоче законсервувати проблему залежності суддів, сформувавши ВККС в "ручному" режимі. Детальніше про документ читайте в статті "Такий зручний ручний суд".
Про те, хто і навіщо підсилює нереформовану Вищу раду правосуддя читайте у статті Миколи Хавронюка "Судова реформа... шляхом регресу".