На сесії Європейської комісії «За демократію через право», яка відбулася 8-9 жовтня в онлайн-режимі в Парижі, на запит України було затверджено звіт про проект змін до Закону №3711 «Про судоустрій та статус суддів» та деяких інших законів, яким визначено важливі аспекти діяльності Верховного суду та органів судового врядування.
Авторами звіту виступили Ніколае Есану, Мартін Куіє, Ханна Сухоцка, Герхард Райснер.
Як зазначається у висновку Венеціанської комісії, за останні роки судова система України зазнала численних змін. Після президентських виборів нова політична влада часто починала нові зміни в судовій системі. За відсутності цілісного підходу було прийнято різні законодавчі акти, які не мали характеру всебічної реформи.
Такі проблеми - принаймні частково - є результатом неякісного законодавчого процесу: безліч законопроектів, що стосуються конкретних аспектів, приймаються часто поспішно, відсутній цілісний підхід та належні оцінки впливу запропонованих подальших змін. Логічним наслідком є визнання деяких законів Конституційним Судом неконституційними.
У висновку Венеціанської комісії уточнюється, що іншою важливою проблемою є погана реалізація вже прийнятих законів через постійну проблему корупції та відсутність доброчесності в деяких частинах судової влади.
Підкреслюється, що інституційні реформи не можуть бути відповіддю на вирішення проблем, що виникли внаслідок особистої поведінки деяких членів цих установ.
"Серйозною проблемою, з якою наразі стикається українське судочинство, є величезна кількість вакансій на посадах суддів, пов'язана з не функціонуванням Вищої кваліфікаційної комісії суддів", - йдеться у висновках Венеціанської комісії.
Під час віртуальних зустрічей делегація Венеціанської комісії, які відбулися в рамках підготовки висновку, дізналася про звинувачення у корупції щодо деяких членів судової влади, зокрема Вищої ради суддів (далі - ВРЮ). Крім того, делегація отримала суперечливу інформацію щодо деяких членів ВРЮ, які були належним чином перевірені відповідно до чинних норм, та про те, зокрема, про тих, які були призначені відповідно до правила, згідно з яким не допускається послідовне призначення на два терміни. Питання довіри до цього найвищого органу судової влади було постійною темою на всіх віртуальних зустрічах.
З огляду на той факт, що за останні роки судова система України зазнала численних реформ, про що свідчать численні висновки Венеціанської комісії, та звіти Ради Європи, Комісія відчуває необхідність повторити ключові принципи. Принцип стабільності та послідовності права, як основний елемент верховенства права, вимагає стабільності в судовій системі.
Венеціанська комісія зазначила, що чіткість, передбачуваність, послідовність та узгодженість законодавчої бази, а також стабільність законодавства є основними проблемами будь-якого правового порядку, заснованого на принципах верховенства права. Існує чіткий зв'язок між стабільністю судової системи та її незалежністю. Довіра до судової влади може зростати лише в рамках стабільної системи. Хоча судові реформи в Україні вважаються необхідними для підвищення довіри населення до судової системи, стійка інституційна нестабільність, де реформи слідують за змінами політичної влади, також може бути шкідливою для довіри громадськості до судової влади як незалежної та неупередженої установи.
Венеціанська комісія також звернула увагу на те, що за останні роки в Україні відбулись глибокі судові реформи; впровадження деяких з них залишилися незавершеним. Реформа процесу відбору суддів та нового складу Верховного Суду, який розпочав свою роботу у січні 2018 року, стала помітним покращенням системи, яка існувала раніше. Отже, необхідно забезпечити стабільність та прийняти законодавчі акти із комплексним та послідовним підходом при здійсненні подальших дійзміни до системи, що регулює функціонування судової влади.
Щодо проекту ЗУ №3711 також була надана низка конкретних рекомендацій. Зокрема, Венеціанська комісія наполягає на тому, що відповідно до європейських стандартів зменшення кількості суддів Верховного суду, яке планувалося українською владою раніше, в будь-якому випадку не може припинити повноваження діючих суддів Верховного суду. Для будь-якої реорганізації Верховного Суду слід дотримуватися основних принципів щодо незмінюваності суддів.
У Комісії привітали спрямованість законопроекту №3711 на відновлення складу ВККС з метою відновлення процедури відбору суддів першої та другої інстанції, а також звернули увагу на те, що запропонований законопроект № 3711 націлений на підпорядкування Вищої кваліфікаційної комісії суддів Вищій раді правосуддя. Однак відносини між цими органами повинні вирішуватися лише в рамках більш широкої реформи. До цього часу ВРЮ не повинен отримувати ширших повноважень стосовно ВККС.
Венеціанська комісія позитивно оцінила пропозицію до створення конкурсної комісії по відбору нових членів ВККС за участі міжнародних експертів; рекомендувала скористатися успішним досвідом створення та функціонування конкурсної комісії за участі міжнародних експертів, який було застосовано при створенні Вищого антикорупційного суду, а також звернула увагу на низку пропозицій щодо надання додаткових повноважень Вищій раді правосуддя стосовно функціональної підпорядкованості ВРП Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Зважаючи на нагальний характер законопроекту № 3711 та перспективи більш широкої реформи, Венеціанська комісія наполягає на тому, що законопроект № 3711 повинен залишатися обмеженим лише відновленням ВККС. Жодна нова компетенція не повинна приписуватися ВРЮ в цьому законі.
З огляду на попередній досвід роботи Венеціанської комісії публікації тексту звіту слід очікувати орієнтовно на початку тижня.