Деякі люди в ЄС відзначають збільшення бюджету Європейської комісії на 750 млрд євро, як "гамільтонів момент", посилаючись на першого міністра фінансів США, який в 1790 році досяг історичного компромісу для федерального уряду Америки, прийнявши борги штатів. Інші відхиляють цей крок, як занадто малий і занадто пізній. Жоден з цих поглядів не відображає його справжню природу, пише Вольфганг Мюнхау для Financial Times.
Я зазначав, що коментатори і журналісти, які працюють у Брюсселі, часто потрапляють у великі заголовки, які об'єднують такі категорії, як гранти, позики і можливості для витрачання коштів. Комісія - добровільний спільник в цьому нерозумінні. Офіційний документ, який супроводжував оголошення на минулого тижня, перераховує загальний обсяг інвестицій, які можуть бути отримані в розмірі € 3.1 трлн. Такі цифри повинні вразити довірливих. Це статистична спритність рук, яку можна очікувати від сумнівної виборчої кампанії.
Комісія заявляє, що 500 млрд євро із запропонованих 750 млрд євро надійдуть у вигляді грантів, а 250 млрд євро у вигляді кредитів. Кредити не мають економічного значення, так як немає недоліку в позиках з низькою відсотковою ставкою для приватного сектору. Гранти - ось що важливо.
Але будьте обережні. Не все, що називається грантом, являє собою просто транзакцію. Деякі з цих грантів використовуються для отримання кредитів. За моїми підрахунками, фінансово значуща частина пакету складає трохи більше 400 мільярдів євро. З них основна частина - це фонд відновлення вартістю 310 мільярдів євро на чотири роки, плюс додаткові 11,5 мільярдів євро в цьому році.
Розділивши фонд відновлення 310 мільярдів євро на чотири роки, я отримаю щорічний приріст бюджету на 0,6 відсотка від валового внутрішнього продукту ЄС в 2019 році. Це хоч щось. Але якщо вам все ще потрібен ваш гамільтонів момент, вам доведеться шукати його в іншому місці.
Пакет містить інші заходи в розмірі близько 100 млрд євро для структурних фондів, зміни клімату, сільського господарства, цивільного захисту та охорони здоров'я. Таким чином, частина грошей йде в країни центральної та східної Європи - вони не так сильно постраждали від COVID-19, як Італія та Іспанія. Ці платежі складуть ще 0,4 відсотка ВВП ЄС в 2021 і 2022 роках.
Як би ви це не порахували, вам було б важко визначити все, що наближається до фінансової базуки. Крім того, на даному етапі пакет являє собою лише пропозицію. Всі 27 держав - членів ЄС ще повинні погодитися з ним. Остаточні цифри, швидше за все, будуть нижче, ніж вище.
По-перше, гроші фонду відновлення йдуть з певними умовами. Витрати повинні відповідати інвестиційним пріоритетам ЄС. Цілком можливо, що не всі гроші будуть витрачені.
По-друге, так звана "ощадлива четвірка" - Нідерланди, Австрія, Швеція і Данія - може досягти успіху в зниженні загального фіскального впливу пакета. Я не думаю, що вони накладуть вето, але їх підтримка необхідна для прийняття бюджету ЄС. Є різні тонкі способи домогтися цього зменшення. Швеція і Данія не є членами єврозони. Вони можуть стверджувати, що фонд повинен бути тільки в єврозоні. Або ці четверо країн можуть попросити знижку.
Оскільки держави-члени ЄС в кінцевому підсумку повинні внести свій внесок у погашення позикових коштів, знижка для деяких країн означає більш високу тягар для інших, в тому числі для Італії та Іспанії. Це частково компенсує розмір чистого фіскального переводу, який вони очікують отримати.
Нарешті, врахуйте, що додаткові витрати на рівні ЄС можуть бути компенсовані меншими витратами на національному рівні. ЄС не буде повторювати катастрофічну помилку жорсткої економії, яка послідувала за попередньою кризою. Але фіскальні правила все ще в силі. Існує припущення, що держави-члени в кінцевому підсумку повинні будуть повернутися до використання збалансованих бюджетів.
Я не хочу ігнорувати те, що Урсула фон дер Ляйєн, президент комісії, зробив минулого тижня. Вона дійшла до межі того, що є можливим з політичної і правової точок зору. "Ощадлива четвірка" наклала би вето на більший фонд. І ніхто з нас не знає напевно, чи було б це законно.
ЄС не повинен працювати на борги. Щоб обійти це, комісія послалася на статтю 311, в якій говориться, що "Союз повинен забезпечити себе коштами, необхідними для досягнення своїх цілей і здійснення політики". Це юридичний еквівалент того, "чого б це не коштувало". Хтось майже напевно подасть позов проти комісії, так що це, ймовірно, закінчитися в суді.
Бюджетна пропозиція минулого тижня настільки добра, наскільки воно може бути у нинішньому режимі. Те, як була створена єврозона, не дозволяє більшого. Якщо ви хочете трильйони, вам доведеться змінити європейські договори. Ви не можете прокласти собі шлях до федерального майбутнього.
Це правда, що позиція Ангели Меркель пом'якшилася. Але не обманюйтеся. Канцлер Німеччини досі не трансформована у фіскальний союз. ЄС продовжує шоу, але це, за великим рахунком, все ще те саме шоу.
Раніше повідомлялося, що голова Європейського центрального банку (ЄЦБ) Крістін Лагард спрогнозувала падіння ВВП єврозони в 2020 році до 12%. За її словами, "м'якого" сценарію виходу з кризи не буде.
Нагадаємо, що глава Єврокомісії просить надати їй нові повноваження для порятунку європейської економіки.
Європейський центральний банк попереджає про скорочення ВВП через пандемію коронавірусу. Докладніше читайте в інтерв'ю Юлії Самаєвой з аналітиком J. P. Morgan Девідом Стаббсом "Ми ніколи не знаємо точно, де дно".